BA59 London Heathrow - Kapstaden vände tillbaka. Ersättning?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av johannesa, 30 Mars 2016.

  1. Min fru och dotter satt igår på BA59 från London Heathrow till Kapstaden. Flyget avgick i tid vid 21.35 från Heathrow men vände efter någon timme tillbaka och cirkulerade ovanför engelska kanalen för att dumpa bränsle innan det landade på Heathrow igen strax efter midnatt. De fick besked från piloten om att det berodde på ett tekniskt fel. När de landat ombads de först sitta kvar i planet men fick sedan besked om att de måste kliva av då de behövde stänga av all el för att kunna byta en trasig del. Först sattes en ny avgångstid, 01.15 ut men efter ytterligare en stund kom nytt besked om att flyget fått en ny avgångstid19.00, nästan 22 timmar senare. Dagens BA59 kommer fortfarande avgå som planerat 21.35 så det blir två flighter till Kapstaden idag.

    Vi bor i London så avböjde hotell och åkte istället hem för att få lite sömn. Snart är det dags att bege sig ut till Heathrow för ett nytt försök.

    Vad har vi för möjligheter till ersättning? EU2004/261 borde väl gälla även om det är ett mekaniskt fel eller är det annorlunda om det mekaniska felet upptäcks i luften?

    Borde inte British Airways på sin hemmabas ha bättre möjligheter att byta plan eller till och med både plan och besättning? Att vara tvungen att skjuta upp det nästan ett dygn verkar orimligt? Om det görs pga operational reasons som crew rotation eller liknande så borde det väl vara skäl för ersättning i sig?

    Tacksam för input!
     
  2. blobloblo

    blobloblo Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag läst så tror jag @agehall är en fena på detta.
     
  3. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det låter som en solklar EC 261/2004.
     
    Muts och Tommy gillar detta.
  4. Tommy

    Tommy Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som avhandlats tidigare Tekniskt fel är ingen ursäkt utan bristande underhåll.
     
  5. Ett par tankar här:
    1. Ny avgångstid skulle i så fall var efter Heathrows "Curfew" eftersom flygfältet inte är öppet hela dygnet. Samma problem har Frankfurt, Zurich och Munchen att det finns ett flygförbud mellan ca 23.30 och i LHRs fall tror jag det är 04.45 när första HKG kärran anländer.
    2. Jag gissar att besättningen borde bytas ut eftersom deras tjänstetid skulle övergå totala tjänstetimmar om ni skulle åka iväg. Så sent var det inte reservbesättningar stand by
    3. Det finns säkert ett skäl att man väljer harmonisera tidtabellen med ursprungsplan. T.ex. resurser på plats i CPT som kan hantera återvändande plan till LHR så det inte står still i 12t där

    Gällande EU261/2004 borde detta vara ett bra case.
     
    johannesa gillar detta.
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Airport restrictions kan dock ställa till det. Argumentationen här måste gå ut på att om felet upptäckts och åtgärdats innan take-off hade man hunnit lyfta innan 2330.

    Sedan är jag faktiskt lite osäker på vad som gäller när akuta fel uppstår under en flight som avbryts på något sätt. Det är väl inte helt otänkbart att det får anses som extraordinärt, men jag är inte säker. Eftersom det är British Airways vi pratar om, så lär det oavsett vara en rejäl uppförsbacke att få ut någon ersättning då de brukar vara extremt dåliga på att betala ut enligt EU261/2004.
     
    bnr, tob och 011430121 gillar detta.
  7. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har för mig att flighter som får avbrytas efter start inte ger ersättning enligt EU261. Jag vet inte varför men kan tänka mig att motivet är:
    Inget bolag medvetet skickar upp plan för att sen ta ner dem igen - du har ju i stort sett förbrukat lika mycket resurser (bränsle, flygplanstimmar, besättning) som att skicka det hela vägen. Alltså finns inget incentiv att göra så av snålhet, och inget behov att straffa det. EU261 riktar in sig på att bolag som medvetet planerar för tight och/eller inte har reserver på plats för att hantera normala avvikelser ska tvingas ta ansvar för det. Och att flygbolag inte ska frestas ställa in flighter med tveksam lönsamhet.

    Dessutom vill man nog av säkerhetsskäl inte fostra ett mindset där man inte tar ner ett plan så fort som möjligt om fel uppstår i luften, så där är ett argument för att undanta såna omstädnigheter från EU261.
     
    agehall gillar detta.
  8. Jag var inne på liknande funderingar och tror att det förmodligen handlade om att vad det nu var som behövde fixas tog längre tid och att besättningens max-arbetstid skulle överskridas. Men Heathrow har inte en curfew rakt av. De får släppa en del flyg, 5800 stycken om året tydligen.
     
  9. riba

    riba Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick igenom ett EU261 case med SAS gällande en flight som avbrutits efter start, CPH-WAW. Vi var totalt 25 minuter i luften vill jag minnas. Dock var skillnaden i mitt fall att de valde att ställa in avgången efter att vi väl landat och erbjöd ombokning, spelar kanske roll här?
     
  10. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    @johannesa Jag skulle i detta fall låta något av de företag som "återvinner" pengar
    enligt EU261/2004 ta tag i frågan och jobba med den. De tar betalt för sitt arbete men
    för att minimera sitt eget arbete/sin egen tid så är det bekvämt. Tror möjligen att de
    har en något större chans att lyckas men detta är en spekulation från min sida.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×