Senaste nytt

BA Sale från UK

henrik l

Medlem
Hur köper man aktier i IAG som svensk? Har velat göra det länge för Shareholder discounten de gånger jag inte får rabatt via andra kanaler ;)

IAG är noterat på LSE (London Stock Exchange), samt i Spanien. Man kan börjar gräva bland nätmäklarna och se om erbjuder handel med aktier på LSE. Hittar du ingen svensk nätmäklare som har handel på LSE, får man gå till de engelska (tips någon?). Det som kan vara kruxet är hur mycket man ska pynta in i depån. Men kan tänka mig att nätmäklarna inte har så höga nivåer.

PS. Kollade upp Avanza och fanns inte LSE med.
 

EricT

Medlem
Sorry henrik I,

En detalj; enbart resor fram till 12/12 2011...

Eric T,

200 aktier av IAG som i dagsläget kostar 163.50p. Det vill säga en investering på £327. Måste göras innan 1 Nov om jag minns rätt.


Tack för tipset!

OK. Hur ska det registreras sedan? (innehavet alltså) Måste jag meddela bolaget?
Hur mycket rabatt får jag vid resa? Begränsningar?
 

henrik l

Medlem
Bokade just LHR-HKG i WT+ i arpil. Kan konstatera 2 saker. 1) Står det att det är en plats kvar på en avgång till ett visst pris stämmer detta. Snodde den sista plasten för 515 £ kl 23.15 den 26/4 på tillbakavägen, nu är lägsta priset 699 £. 2) Förutom jag verkade bara 2 platser till vara bokade i WT+ kabinen, så tillgången på de låga priserna verkar vara begränsad.

Sedan valdes 29 k, resp 29 a. I denna kabinkonfiguration på 747:an finns det ett "bord" framför där man kan vila fötterna och sova gott:)
 
Last edited:

Magino

Medlem
Tänk på att endast de med status hos BA eller liknande kan utan kostnad välja platser mer än 24h innan avgång. Så rent tekniskt sätt skulle fler platser kunna vara sålda till det priset.

Annars är HKG en cool stad hoppas ni får en härlig resa dit.
 

henrik l

Medlem
Tänk på att endast de med status hos BA eller liknande kan utan kostnad välja platser mer än 24h innan avgång. Så rent tekniskt sätt skulle fler platser kunna vara sålda till det priset.

Sant, var det jag upptäckte när jag klev upp till guld:p Men jag tror att jag även på silvertiden blev tilldelad en plats och hade vissa valmöjligheter och att man sedan kunde välja fritt 24 h innan. Tycker även att de som är "tvångseatade" borde synas. Men det här är nog ett spörsmål för Concorde:D

Annars är HKG en cool stad hoppas ni får en härlig resa dit.

Håller helt med. Brukar vara där två gånger per år. Priserna i WT+ burkar vara bra till HKG, jämfört med t ex SIN eller BKK, av någon anledning.
 

henrik l

Medlem
Glöm att du vilar fötterna på mitt bord om jag sitter i 28J eller K. Dina fötter vill jag inte ha 50 cm från mitt huvud :)

Fördelen i det här fallet är att jag inte är så långbent, så jag kamouflerar fötterna i sockarna från "kitet" snett bakom när framförvarande slumrar in:D
 
Last edited:
Toppen