Senaste nytt

BA har svårt att hålla tiden...

Senator

Moderator
Ok, nu lugnar vi ner oss :p Detta är första tråden som liknar det jag ser på Business Traveller - corporate travel information, city guides, flight reservations... - Business Traveller ibland.

Tillbaka till tråden - jag har funderat på detta efter min resa på BA781 i går. Helt full flight mellan ARN och LHR på B767-300an och vi var en timma sena från ARN utan att det hade något med LHR att göra. Markservicen på ARN var helt enkelt ganska tröga.

Det fick mig att tänka lite på historian:
Under sena 80-talet och början av 90-talet var CO två gånger under "Chapter 11". Under tiden var SK och AC storägare av bolaget. Runt 1994 anställs Gordon Bethune som CEO, och ändrar bolaget.

Gordon insåg i 1995, att CO behövde ändras. Han installerade ett program:
The Go Forward Plan:
Fly To Win
Fund The Future
Make Reliability a Reality
Working Together


Innan ett år hade gått, hade CO blivit topp 3 inom: bagagehantering, "ontime", samt kundnöjdhet.

Varje månad CO var topp 3, fick alla anställda en liten extra symbolisk bonus (kanske några hundra dollar).

Tittar man på COs finansiella resultat mellan 1995-2011 är dessa i särklass bättre än alla andra bolag (förutom Southwest). Detta trots den hemska Newark där man aldrig vet.

Att jämföra EWR med LHR blir fel, dock finns det säkert en del man kan göra om man lägger en morot till alla. Så min amatörbedömning är:
LHR är ett uselt utgångspunkt
T5 har gjort livet bättre för BA
Det finns kanske en möjlighet att bli än bättre
 
Toppen