Senaste nytt

BA efterdebiterar resebyråer för resenärer som skippar sista segmentet

johhenrik

Medlem
I Sverige hade det varit 100% lagligt då det är ett avtal mellan två företag, åtminstone. Sedan är det ett multimiljardföretag mot en liten resebyrå så det behöver inte ens vara lagligt och de kommer ändå gå i konkurs. Konsumentskyddslagar gäller inte mellan företag, även om det är små företag.
Nu är jag ju inte jurist, så jag sitter ju bara här och chansar, but here it goes... :)

Man har väl inte rätt att skriva avtal ens mellan företag som är för gynnsamma för ena parten väl? Finns det inte några regler om det där?
 

agehall

Medlem
Det här är tyvärr helt lagligt.

ADM är inte nödvändigtvis något man måste betala - det är mer som en faktura som flygbolagen anser att du ska betala. Men det tar tid och kraft att bestrida dem samt att man kan stå utan möjlighet att biljettera under tiden man gör det.

I det här fallet, så anser då BA att Daniel har sålt biljetter där han visste att personen inte skulle resa A-B-C-B-A utan hoppa av i B på hemvägen. Jag är osäker på om de faktiskt kan gå efter resebyrån för det, men de borde absolut ha tort på fötterna att gå efter resenären.

Jag säger inte att jag tycker det är rätt att de gör så här, men tyvärr är det så illa att man bryter ett avtal om man inte flyger sina flighter enligt den biljett man köpt och det skulle inte förvåna mig ifall vi i framtiden ser mer av detta och även riktat direkt mot resenärer.

Det är en av anledningarna till att jag flyger mina biljetter så som de är bokade.
 

thh

Medlem
Nu är jag ju inte jurist, så jag sitter ju bara här och chansar, but here it goes... :)

Man har väl inte rätt att skriva avtal ens mellan företag som är för gynnsamma för ena parten väl? Finns det inte några regler om det där?

I princip har företag rätt att ingå de avtal de vill och förväntas läsa igenom de avtal de skriver under med jurister om det behövs, det finns ett par avtal som varit oskäliga och jämkats genom åren men det är långt ifrån praxis att så sker, snarare motsatsen.

Det här är tyvärr helt lagligt.

ADM är inte nödvändigtvis något man måste betala - det är mer som en faktura som flygbolagen anser att du ska betala. Men det tar tid och kraft att bestrida dem samt att man kan stå utan möjlighet att biljettera under tiden man gör det.

I det här fallet, så anser då BA att Daniel har sålt biljetter där han visste att personen inte skulle resa A-B-C-B-A utan hoppa av i B på hemvägen. Jag är osäker på om de faktiskt kan gå efter resebyrån för det, men de borde absolut ha tort på fötterna att gå efter resenären.

Jag säger inte att jag tycker det är rätt att de gör så här, men tyvärr är det så illa att man bryter ett avtal om man inte flyger sina flighter enligt den biljett man köpt och det skulle inte förvåna mig ifall vi i framtiden ser mer av detta och även riktat direkt mot resenärer.

Det är en av anledningarna till att jag flyger mina biljetter så som de är bokade.

Så som jag förstått avtalen i dessa fall kan inte BA gå efter konsumenten i detta fall utan måste gå emot resebyrån då de inte har något direkt avtal med resenären. Sedan förväntas resebyrån gå efter resenären, men där är det lite mer konsumentskydd som gäller som gör att det blir mycket svårt.
 
Toppen