BA efterdebiterar resebyråer för resenärer som skippar sista segmentet

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av marbe166, 15 December 2015.

  1. marbe166

    marbe166 Medlem

    Ort:
    CGN
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det har ju varit en del diskussioner om vad som händer ifall man hoppar över benet relaterat till diverse mistake fares som varit. Intressant att se att British Airways faktiskt går till handling. Vi får nog se om det är lagligt vad de gör.
     
  3. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Wow... det är ju helt otroligt. Så en resebyrå är ansvarig för hur deras kunder beter sig? Helt horribelt ju. Visst, kan de visa att de som resebyrå uppmuntrat ett felaktigt beteende så förstår jag att de kan säga upp avtalet, men att kräva ersättning av resebyrån för kundernas beteende... nej, det är ju inte rätt anser jag.
     
    nota bene gillar detta.
  4. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan inte annat än hålla med @johhenrik här. Har läst (och svarat) i tråden, men ser ytterst liten skuld hos agenten här. Tyvärr är väl konsumentskyddet så starkt att det blir svårt att klämma resenären.
     
  5. khybner

    khybner Medlem

    Ort:
    AGP
    Land:
    Sverige Sverige
    Noterade detta på min senaste bokning.

    [​IMG]
    Very important information
    If you do not check your bags through to your final destination you may incure additional charges
     
  6. Antagligen många resenär som reste med ex-Oslo mistake fare har hoppat av i London vid hemvägen.
     
  7. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  8. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter ju helt otroligt!!!!!

    Om British Airways agerar på detta sätt måste jag sluta boka biljetter med dem. Short-checkar ofta bagage på overnights eller långa stopovers då jag har jobb som kräver incheckat bagage på dessa points. Om detta inte är tillåtet får jag välja annan carrier i framtiden.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror inte du kommer få extra avgift med en gång utan efterdebiteras i ett senare skede när de har konstaterat att du inte nyttjat sista benet.

    Jag undrar dessutom inte om det står i avtalet du godkänner när du bokar genom resebyrå att de förbehåller sig rätten att skicka vidare eventuella avgifter från flygbolagen.
     
  10. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I Sverige hade det varit 100% lagligt då det är ett avtal mellan två företag, åtminstone. Sedan är det ett multimiljardföretag mot en liten resebyrå så det behöver inte ens vara lagligt och de kommer ändå gå i konkurs. Konsumentskyddslagar gäller inte mellan företag, även om det är små företag.

    Såvitt jag läste hans meddelande har han inte blivit ombedd att betala något, alla hans kostnader härrör till samtal med advokater och uteblivna intäkter.

    Jag tror att dessa avgifter brukar handla om felaktiga bokningskostnader och felaktiga kostnader i allmänhet som de förbehåller sig rätten att återfå. För konsumenter så kan man dock säga nej och få pengarna tillbaka.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×