BA, AA och Orbitz vägrar ersätta/boka om resa på grund av inbrott och stulet pass

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av TheEagle, 12 Augusti 2013.

  1. TheEagle

    TheEagle Medlem

    Ort:
    Smygehamn
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Min vän har haft maximal otur denna vecka. Den börjar med följande som ni kan läsa i den här tråden:
    http://www.businessclass.se/british-airways-executive-club/12278-british-airways-vaegrar-full-ersaettning-vid-instaelld-flight-samt-inga-avios-tiers.html

    Detta var dock det lilla problemet. Tidigare så hade han bokat ett av de deals som varit uppe på BC. ARN till IAH, via LHR och JFK. Detta är ett American Airlines deal och resan bokade via Orbitz.

    I söndags startades resan från Stockholm och han hade då tur att få flyga 787:an. Eftersom han är svensk men bosatt i London så övernattade han i sin lägenhet i centrala London eftersom BA1 skulle ta honom vidare från LCY dagen därpå till JFK och sedan vidare med American Airlines till IAH.
    Under natten med han sov gjordes inbrott i lägenheten och man stal i prinicp allt av värde inklusive pass. Detta hindrade honom givetvis att resa eftersom man måste ha ett giltigt pass till USA samt att dagen togs i anspråk av polisens besök samt kontakt med ambassaden mm.
    Han har varit i kontakt med både American Airlines, British Airways och Orbitz och de verkar inte vara så hjälpsamma när det gäller att boka om hans biljett eller ersätta den. Nytt pass får han först om 10 dagar så utresa blir svårt innan dess men vad har flygbolagen samt Orbitz i detta fall för skyldigheter. Eller hamnar detta på någon del i försäkringen. Hemförsäkring/kortförsäkring?
    Min vän tar tacksamt emot era tips och ideér på hur man skall gå tillväga för att kunna fortsätta utnyttja den biljett som man precis börjat nyttja eller få ersättning för att han inte kunnat fullfölja resan.
     
  2. adhoc76

    adhoc76 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter som detta helt och hållet är fråga för försäkringsbolaget (hemförsäkringen).
     
    2 personer gillar detta.
  3. Treo

    Treo Medlem

    Det låter inte som flygbolagens angelägenhet, snarare försäkringen.
     
    2 personer gillar detta.
  4. tourist

    tourist Medlem

    För någon som har en bostad i Sverige med en svensk hemförsäkring är det den som ska utnyttjas. Som glasyr på kakan kan det finnas ersättning att hämta från en kortförsäkring för den som är bosatt i Sverige med ett svenskt kort när resan startar i Norden. Det blir svårare att svara vad gäller din vän i London när vi inte vet hur hans försäkringsskydd ser ut. Flybolagen och Orbitz har inga skyldigheter alls utom att utföra eventuell ombokning ifall biljetterna är ombokningsbara.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×