Senaste nytt

BA 777 har fattat eld på Las Vegas Mc Carran

agehall

Medlem
Det är alltid lätt att säga hur bra man hade hanterat en situation när man själv inte var där. Vem vet hur man hade reagerat, vissa får inte ens upp säkerhetsbältet i ett flygplan då man blir helt paralyserad och tror man sitter i en bil.

Handbagaget kanske åker med utan att man tänker på det.

Så kan det säkert vara. De flesta har nog aldrig ens reflekterat över vad som skulle kunna hända under start och landning. Har man inte gjort det kan nog mycket bli fel vid en utrymning. Jag hoppas verkligen att man själv skulle lyckas hålla huvudet kallt och göra som man ska ifall något händer.
 

Trox

Medlem
Det är alltid lätt att säga hur bra man hade hanterat en situation när man själv inte var där. Vem vet hur man hade reagerat, vissa får inte ens upp säkerhetsbältet i ett flygplan då man blir helt paralyserad och tror man sitter i en bil.

Handbagaget kanske åker med utan att man tänker på det.

Vad jag förstår så är crew tränade att vara mycket bestämda mot passagerarna i dessa situationer. Tydlig ordergivning med enkla direktiv så att även de som blir paralyserade får hjälp.
 

Senator

Moderator
Ganska många incidenter, om inte fatala nu med BA. J'Burg B747 och B777 med belly-flop på Heathrow, samt denna. Det är 3 write-offs på några år.
 

agehall

Medlem
Ja, det där känns som en väldigt dyr reparation. Blir troligen en write-off.

När man ser det där inser man även hur illa det faktiskt var. Jag kan inte låta bli att imponeras av hur iskalla crew och ATC är när de hanterar det hela. (Finns länk till ATC-kommunikationen på FT).
 
  • Gilla
Reactions: bnr
A

Aurora

Guest
Ganska många incidenter, om inte fatala nu med BA. J'Burg B747 och B777 med belly-flop på Heathrow, samt denna. Det är 3 write-offs på några år.

Talking about incidents, glem ikke den i 2013 mellom OSL og LHR, når noen trøtte mekanikere hadde glemt å feste dekslene på motoren til en A319. Flyet landet med brann i den ene motoren, og fuel-line hadde blitt kuttet av pga metall som fløy av flykroppen. Kunne blitt katastrofe. Ikke en write-off, men alvorlig allikevel. British Airways flight made emergency landing after engine burst into flames - Telegraph
 

mha321

Medlem
Ganska många incidenter, om inte fatala nu med BA. J'Burg B747 och B777 med belly-flop på Heathrow, samt denna. Det är 3 write-offs på några år.
Även ganska många incidenter med 777 på sistone. Den på Heathrow väl första write-off av 777, men nu har det blivit ett par till (även om man såklart inte tillskriver den som blev nedskjuten som modell-beroende).

Jämfört med hur många flygningar det är med den tror jag nog 777 ligger kvar som väldigt säker, men ändå...
 
Toppen