Senaste nytt

BA 777-300ER New York till Heathrow på 5 tim och 16 min

Nemo

Medlem
Det är inget speciellt som händer fysikaliskt om du passerar ljudvallen med avseende på planets hållfasthet. Planet är dimensionerat strukturellt för att flyga i en maxhastighet om det är vindstilla. Sen lägger man bara på medvinden så får man enkelt fram det planet klarar av. Jag spekulerar att man skulle kunna flyga fortare om man nu ville det, men att det helt enkelt inte finns något behov.
Well, planet blir ostyrbart om du passerar ljudvallen med ett icke-supersoniskt flygplan. Sound barrier - Wikipedia, the free encyclopedia
 

agehall

Medlem
Det är inget speciellt som händer fysikaliskt om du passerar ljudvallen med avseende på planets hållfasthet. Planet är dimensionerat strukturellt för att flyga i en maxhastighet om det är vindstilla. Sen lägger man bara på medvinden så får man enkelt fram det planet klarar av. Jag spekulerar att man skulle kunna flyga fortare om man nu ville det, men att det helt enkelt inte finns något behov.

Nu har du både fel och svamlar skulle jag nog säga. B777 är samtliga specade för maxhastigheter under Mach 1.0 och därmed kan ganska otäcka saker hända om man överskrider ljudhastigheten.

Vad gäller hur man räknar ut hur fort man faktiskt flyger, så är det ju planets hastighet relativt den omgivande luften som ger mach speed.
 

Nemo

Medlem
Det jag kom ihåg från kontinuumsmekaniken för ett kvart sekel sedan var att luft beter sig som en vätska i låga hastigheter (< 1 Mach). I princip är flygplanet då ett fartyg. Men i överljudshastigheter får luften helt andra egenskaper, det beter sig som en gas, komprimeras etc och då måste flygplanet vara konstruerat på ett helt annat sätt. Som @Christian R och @agehall påpekar är det fart genom luft vi pratar om. Fart över grund är något helt annat.
 

mjulven

Medlem
Det jag kom ihåg från kontinuumsmekaniken för ett kvart sekel sedan var att luft beter sig som en vätska i låga hastigheter (< 1 Mach). I princip är flygplanet då ett fartyg. Men i överljudshastigheter får luften helt andra egenskaper, det beter sig som en gas, komprimeras etc och då måste flygplanet vara konstruerat på ett helt annat sätt. Som @Christian R och @agehall påpekar är det fart genom luft vi pratar om. Fart över grund är något helt annat.

Kontinuumsmekaniken var aldrig riktigt min grej, trots att jag är gammal teknisk fysiker, men det du skriver verkar helt klart vettigt och något jag inte riktigt tänkte på. Jag hade svårt att se att planet skulle falla isär i tusen bitar i luften, som jag misstolkade det på andra skribenter. Att det blir ostyrbart kan jag köpa givet att luften får andra egenskaper . Jag lägger mig platt som norrmännen säger...
 
Toppen