BA överväger en Lufthansa

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Concorde, 28 Januari 2013.

  1. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    International Airlines Group is eyeing a contentious plan to replace many of the European flights by British Airways and Iberia with services operated by Vueling, the Spanish low-cost carrier that IAG is proposing to buy.

    IAG formed through the merger of British Airways and Iberia in 2011 could seek large cost savings by using Vueling to provide short-haul services currently done by its UK and Spanish airlines, said two people familiar with the group's thinking.

    ...

    Two people close to IAG said the planned Vueling transaction formed part of the group's efforts to compete more effectively against low-cost carriers led by EasyJet and Ryanair.

    Although no final decisions have been taken, one person said British Airways short-haul, point-to-point flights including those based out of Gatwick airport could be replaced by Vueling's services.

    Similar arrangements could be put in place in Spain, so that Vueling replaces Iberia's short-haul services.

    Full artikel i FT här (Paywall):

    FT.com / Registration / Sign-up

    _________________
    Troligen läkt från en IAG briefing nyligen och bör läsas i konjunktion med att Iberia lär rekonstrueras. Och som en ren slump är det deadline för förhandlingarna med IB's fack denna vecka.

    Personligen ser jag att detta skulle kunna ske på LGW, MAD, BCN. LHR? Inte en chans. Vi som gillar British Airways till London och vidare har mao inget att oroa sig för.
     
  2. Tråkig trend för flygbranschen måste jag säga... Men bolagen måste ju överleva när lågprisbolagen går fram :(.

    Hoppas bolagen håller sig tydligt separerade. Ett så välrenomerat bolag som British Airways ska akta sig noga för att outsourca.. Detsamma gäller Lufthansa. Föredrar isåfall den väg Air France går, med lågpriserbjudanden på vissa avgånger, men som ändå är opererade av moderbolaget - lättare att kvalitetssäkra då.

    Jag är ju dock övertygad, likt Concorde, om att LHR (och säkert fler flygplatser) fortsatt kommer flygas av klassiska British Airways. Får väl boka endast biljetter i C, för att vara på säkra sidan:p
     
  3. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Nja Vueling skulle kunna få en annan terminal på LHR.... Så man slipper transfer mellan flygplatserna.....
     
  4. Homer

    Homer Medlem

    Vueling Business Class

    Vueling.jpg
     
  5. Homer

    Homer Medlem

    Ren slump? Iberia har fackföreningar som får SAS Danska kabinfack att framstå som medgörliga tunnisar,
    och Willy Walsh är som Fantomen, hård mot de hårda.
    3 dagar från deadline "läks" nyheten om vad som kommer att hända om facket inte tar sig samman och går
    med på rejäla besparingar.
     
  6. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker Vuelings Business-lösnibg ser OK ut oå bilden. Större skillnad mot Economy jämfört med British Airways/SK/AF/Lufthansa?
     
  7. Homer

    Homer Medlem

    Last edited: 29 Januari 2013
  8. OnTime

    OnTime Medlem

    Enligt Vuelings hemsida är det endast rad 1 som är s.k "Excellence Seat", lite mer benplats och mittstolen fri. Det ser även ut som om det är fasta armstöd som ej kan justeras.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×