Börjar skärmstorlek gå till överdrift?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Gearup, 6 April 2016.

1. Gearup

Gearup Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    såg en artikel om företaget Thales som lanserat ett koncept med 21 tums skärmar som man ska erbjuda till flygbolag. Enligt bilden så ska det kunna monteras i ekonomiklass.
    Vad jag funderar på är om det inte vore överdrivet med en 21 tums skärm en dryg halvmeter framför ansiktet? Jag kan förstå om det skaffas i C eller F i tanke på utrymmet men i Y?
    För att inte tala om vilken potentiell epilepsicirkus dessa skärmar skulle skapa!

Så frågan är om inte skrämstorlekshetsen har gått för långt?

Firma visar 21,3-tumsprototyp på flygplansskärm | Digitala livet | Partner studio | Aftonbladet

2. Pho

Pho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast å andra sidan så har jag ju en 24" monitor på skrivbordet, inte så fasligt mycket längre bort än stolen framför i ekonomiklass...
    Men någonstans går ju gränsen för vad som känns vettigt.

martin.agren gillar detta.
  3. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser på bilden ut som att det är 4:3 format på skärmen. Visst, då kan man ju klämma in fler diagonaltum...

Edit, det var värre än så, det är en 'stående skärm' - portrait

Thales Digital Sky is The Future of In Flight Entertainment

Så vill man se film så är det inga 21.3 tum, kanske 15.

4. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Undrar när de lätt krökta skärmarna kommer...

5. Förstår mig inte på detta med att bygga in skärmar i planen alls. Kostar ju skjortan och tekniken blir gammal efter några få år (eller snabbare)....
    Borde delas ut surfplattor (som på vissa bolag) o sedan bara ett fäste för att sätta den i framförvarande nackstöd

SNIFF, chazzie, agehall och 3 andra gillar detta.
  6. Sir Karlsson

Sir Karlsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oehört irriterande när personen bakom håller på att hacka sönder sin skärm mitt i nattennär denne spelar.
    Pekskärmar borde förbjudas.

olo, SAS_CPH_Lounge och agehall gillar detta.
  7. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har det publicerats några mätningar på hur mycket elstrålning dessa skärmar genererar? Man sitter ju mer elle rmindre och lutar huvudet mot en skärm i 6-12 timmar beroende på sträckans längd...

8. mha321

mha321 Medlem

Det har väl i princip aldrig suttit crt-skärmar i nackstöd? De brukade ju hänga i taket...

LCD och andra typer av platta skärmar har inget magnetfält som kan gå ut bakåt. All strålning går framåt genom själva displayen.

martin.agren och Alexander P gillar detta.
  9. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    och då i form av våglängder i intervallet 400-700 nm, d.v.s. ljus. Fast all elektronik har väl magnetfält, om än betydligt svagare än jordens magnetfält i det här fallet?

10. Nja nu blir jag tveksam.. Normala LEd skärmar strålar inget bortsett från ev elekromagnetisk strålning. Ska du skydda dig från den behöver du sitta i en "Farradays bur" Tror att det kan bli rätt dyrt att få till med flygbolaget i fråga..

Abbs gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!