Börja pendla München-Stockholm

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Aviator, 21 April 2013.

  1. Aviator

    Aviator Medlem

    Hej!

    Har nytt arbete i München och kommer försöka vara hemma varje/varannan helg i Stockholm. Vad är bästa strategin för att köpa upp biljetter för en överskådlig framtid för att samla poäng/status? Är i dagsläget nybliven EBS med ny kvalificeringsperiod som startar i augusti. Är även basmedlem i Miles&More.

    Kanske bäst att satsa på att komma upp i Silvernivå på M&M och sedan efter nya kvalificeringsperioden försöka påbörja resan till EBG?

    Företaget betalar endast ekonomibiljetter som det ser ut som.

    Tips mottages gärna :)
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    ARN-MUC tjänar du inga stora mängder poäng på, så att flyga ihop M&M FTL skulle jag vilja påstå är bortkastat. Du får visserligen loungetillgång i MUC när du flyger Lufthansa, men varför inte se till att nå *G istället då?

    Det enklaste, är att du ser till att flyga en R/T varje vecka. Om du flyger med SAS bör du få 800p/riktning, så 1600p ToR. Då tar det dig 31 veckor att nå EBG med poäng eller 25 med segment. För att då göra detta lite bättre, så ser du till att alltid flyga via CPH, vilket då ger dig 4 segment/vecka och därmed är du EBG på 12,5 veckor.

    Jag tror detta är enklaste sättet att få status och poäng. Du lär inte få mer poäng någon annanstans än hos SAS, som ger minst 100% poäng per flugen mile oavsett bokningsklass.
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Undvik M&M till alla pris! Om du ändå kräver 30 segment för att nå EBG så vinner du nog mer på att försöka tjäna igen dessa inom nuvarande period än att flyga ihop 30 segment på Lufthansa för att nå FTL.
     
  4. Toby

    Toby Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle personligen satsa på att nå *G och försöka flyga via CPH så ofta som möjligt. Men jag förstår att man vill hem så fort som möjligt ibland också :)
     
  5. Aviator

    Aviator Medlem

    Flyga via CPH är självklart (när det är möjligt). Min tanke är att flyga hem på fredagar efter jobbet, inte alltid det finns flighter via CPH tyvärr (eller var är det lättast att se det, förutom via sas.se?). Min enda invändning mot ditt förslag är att om jag *missar* att nå EBG innan augusti så blir poängen mer eller mindre bortkastade? M&M intjäningsperiod gäller från FEB-FEB
     
  6. Aviator

    Aviator Medlem

    Varför undvika M&M? Givet att MUN är min bas så finns det ju möjlighet att få loungeaccess med Silvernivån?
     
  7. cmj

    cmj Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Pendlar också till MUC, har själv funderat på M&M, men har fler fördelar med Eurobonus (där jag är EBG). Du kan även åka med LX via Zürich på deras Business Saver biljett (i vissa fall billigare är Economy med SAS/Lufthansa) då får du också en snabbare intjäning för att nå EBG.
     
    Last edited: 21 April 2013
  8. MUN ligger i Venezuela ;)

    Går det inte att hitta någon kreativ routing via ZRH/GVA/FRA med LX? Förr fanns gott om möjligheter. Dr. Miles?
     
  9. Xilan

    Xilan Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    OT: På mer än ett sätt hjälper SAS, på konstgjord väg, CPH att bli en större och mer betydelsefull hubb än vad den lokala marknaden egentligen motiverar. Som svensk skattebetalare bidrar man till galenskaperna dessutom.

    On-topic: Kommer du få möjlighet att skaffa dig ett Lufthansa-kreditkort om du jobbar och delvis bor i Tyskland? Extrapoängen via kreditkort tycker jag är en viktig faktor vid val av bonusprogram.
     
  10. Eurobonus och SAS via CPH är detnog klart bäst värde på. Lufthansas "billiga" biljetter till München bokas i en klass som inte ens United Milage Plus ger några miles för.

    Normalt hade Avianca varit lättast att nå status med, men de har ett krav att du ska flyga minst 5.000miles med Avianca/Taca....

    Hur är det med American Airlines och segment på Finnair & Air Berlin? Båda dessa bolag erbjuder ju biljetter för halva priset gentemot SAS och Lufthansa... Då blir det ju givetvis One World..
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×