Senaste nytt

Bör SAS införa rabatterade biljetter i Business/Eco Extra?

henrik l

Medlem
Jag tänker generellt utifrån att verksamheten har pågått X antal år och att man har ganska bra koll på hur många som flyger i olika klasser. Sen är jag väl medveten om att beläggningen i olika klasser kan variera m a p på rutt, t ex Bangkok eller NYC, men jag drar inte in det nu. Jag tar ditt exempel med 46 platser i C och hur man borde resonera. Säg att man har ett genomsnitt på 30 pax i C. Frågan är om man ska minska antalet platser eller behålla 46 st, eller något liknande. Om man nu hade 30 pax ganska konstant C, 16 går tomma och man samtidigt kunde fylla med pax i eco, eller eco+, så ska man tveklöst minska antalet platser i C. Men sedan kommer den där variationen i efterfrågan in. Ibland efterfrågas 15 i C, ibland 55. Har man koll på variationen i efterfrågan på olika klasser, dvs sin statistik, så finns det matematiska modeller man kan använda sig av för för att optimera plaster i respektive kabin för att maximera intäkterna. Fråga mig inte om dessa modeller, eftersom det är mer än 25 år sedan jag läste matte på lite högre nivå:eek:

Om nu SAS eller andra bolag använder de här modellerna vet jag inte. Men med tanke på att dom kalkylerar hur mycket bränsle dom ska fylla planen med i förhållande till hur mycket last dom har, så borde dom tänka på samma sätt när det gäller kabinkonfiguration, eftersom det är samma typ av grundproblem som skall lösas, minimera kostnader, eller maximera intäkter.

Vi har ingen från SAS, eller ngt annat bolag här inne som kan ge oss lite mera kött på benen i de här frågorna:)

Sedan kan man föra en vidare diskussion om hur man fyller eventuellt tomma säten i högre kabin klass, "buy up", eller uppgraderar med poäng. Men det får bli nästa gång:)
 
Toppen