Senaste nytt

Bör man väga in ägaren (Staten Qatar) när man väljer flygbolag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pswe

Medlem
Qatar row: Five countries cut links with Doha - BBC News

Blir intressant att följa.
Statsägda flygbolag finns som bekant på många håll, men det blir en extra krydda när statens övriga verksamheter är ljusskygga.
Om man ska väga in det eller ej när man väljer kan väl diskuteras, men det är bra input till en diskussion med kollegor som inte kan tänka sig att åka till Florida och spela golf till följd av presidentskiftet där. Samma personer flyger gärna via Qatar till militärens Thailand...
 
Min uppfattning är att flygresenärer generellt sett bara bryr sig om pris och blundar för det mesta av allt det andra.

Det som krävs är kanske att stater tar tag i det på liknande sätt som här sker. Dock vill jag påpeka att dessa länder som nu valt att bojkotta Qatar har ganska mycket att ta tag i själva. Det finns ganska många anledningar till att bojkotta t ex Emirates och Etihad också.
 
Min uppfattning är att flygresenärer generellt sett bara bryr sig om pris och blundar för det mesta av allt det andra.

Det som krävs är kanske att stater tar tag i det på liknande sätt som här sker. Dock vill jag påpeka att dessa länder som nu valt att bojkotta Qatar har ganska mycket att ta tag i själva. Det finns ganska många anledningar till att bojkotta t ex Emirates och Etihad också.

Så är det verkligen. Jag undviker alla dessa bolag. Kan inte förstå hur aningslösa vissa resenärer är.
 

Moco

Medlem
Problemet med de stora bolagen i den aktuella regionen är väl att de långsiktiga ambitionerna sträcker sig längre än ren flygtransport. Frågan man får ställa sig är vilken värld man vill ha, och vilka man vill stötta. Situationen i Europa torde vara ett varningens finger, om man nu inte kan/vill blicka längre. Bland annat uppmärksammade svenska dagstidningar, märkligt nog, nyligen hur Qatar (staten) arbetar i Sverige - men lockelsen till billiga biljetter, champagne och fräscha plan är starkare.
 

KiMeister

Medlem
Jag skulle nog säga att av dessa länder är nog Qatar att föredra, åtminstone om man tycker att finansiering av terrorism är av ondo. De andra länderna har Sunni-styre, vilket ur terrorismsynvinkel är ett avsevärt större problem. Dessutom finns också terrorfinansiering på meritlistan hos förmodligen alla involverade länder.
 

Senator

Moderator
Det här är en svår diskussion, och en som vi har haft uppe många gånger. Alla har rätt till att välja både resmål och reseleverantörer utifrån egna värderingar.

Dock är det viktigt för oss här på Businessclass att undvika politiska och religiösa diskussioner, samt stigmatisering av folkgrupper. Så om denna diskussion kan undvika detta, är det inga problem. Om det blir en diskussion om ovan kommer vi tyvärr behöva stänga denna.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator
 

KiMeister

Medlem
Det här är en svår diskussion, och en som vi har haft uppe många gånger. Alla har rätt till att välja både resmål och reseleverantörer utifrån egna värderingar.

Dock är det viktigt för oss här på Businessclass att undvika politiska och religiösa diskussioner, samt stigmatisering av folkgrupper. Så om denna diskussion kan undvika detta, är det inga problem. Om det blir en diskussion om ovan kommer vi tyvärr behöva stänga denna.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator

Med de premisserna är det ju omöjligt att hålla någon diskussion i ämnet överhuvudtaget. Bara att flyga, blunda och vara glad. Oavsett terrorism, folkmord eller annat förtryck.
 
Jag skulle nog säga att av dessa länder är nog Qatar att föredra, åtminstone om man tycker att finansiering av terrorism är av ondo. De andra länderna har Sunni-styre, vilket ur terrorismsynvinkel är ett avsevärt större problem. Dessutom finns också terrorfinansiering på meritlistan hos förmodligen alla involverade länder.

Vad menar du med att de andra har Sunni-styre och då är värre? Qatar är så vitt jag vet i huvudsak sunni och det muslimska brödraskapet som det hänvisas till i artikeln är en sunniorganisation. Således en ganska ovidkommande kommentar.

När det gäller terrorstöd så håller jag med om att de alla troligtvis har sina egna lik i garderoben. Tror dock att UAE är bäst i det avseendet.

Övriga stora frågetecken från min sida gäller mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden för gästarbetare, miljöansvar etc.
 

Dr. Miles

Expert
Med de premisserna är det ju omöjligt att hålla någon diskussion i ämnet överhuvudtaget. Bara att flyga, blunda och vara glad. Oavsett terrorism, folkmord eller annat förtryck.
Det finns säkert annat/andra forum där du kan diskutera om sådana saker.
Nu har Moderatorn sagt att vi ska undvika politiska/religiösa diskussioner i BusinessClass så få vi respektera det.
 

KiMeister

Medlem
Vad menar du med att de andra har Sunni-styre och då är värre? Qatar är så vitt jag vet i huvudsak sunni och det muslimska brödraskapet som det hänvisas till i artikeln är en sunniorganisation. Således en ganska ovidkommande kommentar.

När det gäller terrorstöd så håller jag med om att de alla troligtvis har sina egna lik i garderoben. Tror dock att UAE är bäst i det avseendet.

Övriga stora frågetecken från min sida gäller mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden för gästarbetare, miljöansvar etc.

Ja, Saudis (som är en av länderna i koalitionen som sa upp relationerna med Qatar) facit när det kommer till finansiering av terrororganisationer är ju knappast fläckfritt. Den här diskussionen har förekommit även vad gäller UAE vid ett flertal tillfällen. Och när det kommer till Shia och Sunni är det väl ca 95% av alla islamistiska terrordåd som har Sunnikoppling.

Vad diskussionen kring Qatar handlade om var ju att de ryktas finansiera Shiamuslimska organisationer, som Sunniländerna tyckte var obekväma.

Instämmer helt i det du säger om arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter osv.

Det finns säkert annat/andra forum där du kan diskutera om sådana saker.
Nu har Moderatorn sagt att vi ska undvika politiska/religiösa diskussioner i BusinessClass så få vi respektera det.

Jo, men då borde ju inte trådar som dessa överhuvudtaget tillåtas publiceras eftersom det inte går att diskutera val av flygbolag utifrån politiska ståndpunkter utan att tadadadadada diskutera politik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen