Senaste nytt

Bästa VPN tjänst 2019?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ekf

Medlem
Funkar tyvärr mindre bra, eftersom jag bryter strömmen till all nätverksutrustning när vi åker bort mer än några dagar.
Ja då går ju det bort. Om du råkar ha Bahnhof som leverantör så förmedlar de även en schysst VPN-tjänst för 40kr/mån eller så. Vet inte hur den är idag, men när jag provade häromåret funkade den fint
 

Trumis

Medlem
Jag har Bahnhofs på mina datorer, mobil och padda. Har fungerat riktigt bra utan problem. Eftersom jag valt versionen kräver installation är det kanske lite bökigare än annan lösning men för mig var det inget problem.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Kör NordVPN på samtliga enheter. Mycket nöjd med deras lösning..
Enda negativa är att om du har en smart tv med Android kan du inte använda Netflix om du har NordVPN installerat och aktiverat på den.
 

ACervin

Medlem
Har precis bytt från PIA (Private Internet Access) til NordVPN. Mycket nöjd med bytet NordVPN snabbare och enklare att använda, kör mac genomgående. Baserat i Panama och sparar tydligen ingenting för omvärlden. Dock sker det mesta av mitt surfande från Australien osäker på hur det fungerar i Sverige.
 

teknik

Medlem
VPN marknaden har verkligen utvecklats mycket på bara några år. Det finns idag väldigt många leverantörer som riktar sig till olika målgrupper. Vill man känna sig trygg i publika miljöer så fungerar det med i stort sett alla tjänsterna och det kan vara smidigt att välja något företag där man redan har några tjänster eller ett säkerhetsföretag som har ett visst förtroende där det också kan ingå i antiviruspaket m.m.

Om positioneringsaspekten är en viktig del, som tillgång till bl.a. Netflix från rätt position eller en del europeiska playtjänster kan det vara bra att välja någon med mediaprofil. Jag har provat många och de två som jag tycker mest konsekvent lyckas ge tillgång till just Netflix är NordVPN och ExpressVPN. Tillgången till Netflix har varit bäst på ExpressVPN men till ett högre pris. NordVPN ger nästan lika bra tillgång för lägre pris och tillåter fler enheter. Båda dessa tjänster har bra hastighet i sina nätverk.

Är sedan integritet och anonymitet en viktig del är Private Internet Access en riktigt väletablerad aktör med många integritetsförespråkare i sitt team, däribland Rick Falkvinge. I ett flertal fall där PIA har blivit tvingade att lämna ut data har det visat sig att ingen data kan lämnas ut för att infrastrukturen är uppbyggd så att det inte finns något att lämna ut. PIA har överlag väldigt hög hastighet i sitt nätverk men dras ibland med problemet att många av servrarna blivit listade som kända VPN punkter.

En annan aspekt är förtroendet för företagens egna påståenden om hur de värnar om din säkerhet och där finns det väldigt få bevis på att det stämmer men NordVPN har efter en del rykten valt att anlita ett utomstående bolag, PwC, till att granska deras påståenden och rapporten tyder till stor del på att det stämmer.

Utöver företagens intentioner påverkar även deras kunskaper väldigt mycket. Många företag gör sitt yttersta för att skydda sina kunden men ibland finns inte kompetensen vilket gör att kundernas integritet äventyras genom tekniska detaljer som webbläsardata, dns problem, svagheter i protokollen m.m. Genom att välja en väletablerad aktör med goda resurser som många av de som nämnts här kan man minimera riskerna.

Kan också tipsa om den här sidan StackSocial
Här finns ofta olika VPN erbjudanden till ett lägre pris. NordVPN och Private Internet Access brukar ofta finnas där.
 

kristerj

Medlem
Jag kör NordVPN, funkar bra på iPad och Android samt på PC (dock med Windows). Körde tidigare StrongVPN, men NordVPN är smidigare och betydligt billigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen