Senaste nytt

Bästa svenska mobilabonnemang för resande?

jonten

Medlem
Jupp det är nog något vi är många som väntar på. Jag var dock i akut behov av ny telefon så det var viktigt att hitta något bra nu.
För något år sedan började jag casha telefoner och ta obundna abb, för mitt telefonerande och regelbunda byten av mobiler så blir det billigare. Tex fick jag direkt 40% rabatt av Tre då jag hade obundet abb (ringde in för att säga upp det). Idag så är det få telefoner som blir billigare när man binder sig.
Jag köpte och fick igår Oneplus 3, efter ett dygn så piskar den de två telefoner jag hade innan (Nexus 6 & Ifåne 6).
Drygt halva priset mot ovan telefoner och bättre. Så om du vågar, köp Oneplus 3 och kör obundet. Tror inte du kan komma undan billigare.
 

Valley

Medlem
Nu håller jag mig uteslutande inom Norden och till delar övriga EU.
Kör Tele2 obundet. Kommer byta till deras nya Nordenabonnemang och inom övriga EU kunde jag köra 2GB för 179,- i 30 dgr
 
Jag är själv en användare av Telenor och deras frihetsabonnemang. Fungerar prima inom EU - trots 1 Mbps.
Samma här, och jag ser inte 1Mb som en direkt begränsning när jag reser. Funkar för mejl och google. Kartor har jag fixat offline innan jag reser om jag misstänker dålig eller ingen täckning. Sedan finns ju alltid wifi på hotell mm om jag behöver lite mer sprutt.
 

thh

Medlem
Jag tycker det är svårt. De flesta erbjuder relativt billig surf och samtal inom norden. Sedan lite dyrare men ändå helt okej för semester inom EU. Vissa erbjuder bra priser inom EU även under längre vistelser i olika länder.

Men när man kommer till USA är det inte samma företag som är bra som i Asien, och jag upplever inte att jag hittat något abonnemang som är prisvärt i Sverige, Norden, EU och utanför. Men jag följer tråden med spänning.
 

Dr. Miles

Expert
Vi körde på 10 Gb/s i början på 2000-talet via Bredbandsbolaget.
1 Mbit/s resulterar ju i ca 25 sekunder för en bild på 3 MB.
Off topic svar:
2000-talet är inte 90-talet. ;)

Vi som körde datorer med i386 eller i486 processorer under början av 90 talet hade inte internetanslutning med 1 Mbps hastighet.
Pentium (i586) kom runt mitten av 90 talet, sedan kom Windows 95.

Internets hastighetsutveckling i Sverige under 90 talet:
Wikipedia skrev:
1990 De nordiska universitet- och högskolenätens (Nordunet) Atlantlänk till USA uppgraderas till 64 kbit/s
1991 De nordiska universitet- och högskolenätens (Nordunet) Atlantlänk till USA uppgraderas till 128 kbit/s
1992 De nordiska universitet- och högskolenätens (Nordunet) Atlantlänk till USA uppgraderas till 512 kbit/s.
.
.
1995 De nordiska universitet- och högskolenätens (Nordunet) atlantlänk till USA uppgraderas från 4 Mbit/s till 34 Mbit/s.
.
.
2001 ADSL introducerades på 25 prioriterade orter via Telias ADSL-tjänst. Med 150 kbit/s sändningshastighet och 512 kbit/s mottagningshastighet. Till en början försökte Telia debitera per överförd datamängd men detta fick man snart ge upp i den uppkomna konkurrenssituationen.
Internets historia i Sverige – Wikipedia


Återgår till trådens ämne:
1 Mbps bör räcka för de flesta som inte håller på med streaming av musik/video även i utomlands.
När man ska behöva mer hastighet är det bäst att vänta till man får tillgång till Wifi.
 

palmen

Moderator
Off topic svar:
2000-talet är inte 90-talet. ;)

Vi som körde datorer med i386 eller i486 processorer under början av 90 talet hade inte internetanslutning med 1 Mbps hastighet.
Pentium (i586) kom runt mitten av 90 talet, sedan kom Windows 95.

Internets hastighetsutveckling i Sverige under 90 talet:

Internets historia i Sverige – Wikipedia


Återgår till trådens ämne:
1 Mbps bör räcka för de flesta som inte håller på med streaming av musik/video även i utomlands.
När man ska behöva mer hastighet är det bäst att vänta till man får tillgång till Wifi.
Att ladda upp en bild (3 MB) med 1 Mbps kommer ta ca 25 sekunder om man uppnår maxhastigheten, står trots allt upp till 1 Mbps. För mig är den hastigheten för långsam, fungerar ju till att läsa en sida eller liknande men inte använda telefonen som jag dagligen gör om man bortser från streaming. Alla har vi dock olika preferenser för vad telefonen används till och får många räcker säkert 1 Mbps långt.
 

Flying Finn

Medlem
Jag kör mindre överraskande Sonera p.g.a. fri roaming i Norden och Baltikum, men samma prissättning har Telia i Sverige med alla sina mobilabonemang, d.v.s. du ringer, skickar SMS/MMS och surfar i SE, DK, NO, FI, EE, LV och LT lik hemma, utan roamingavgifter eller fartbegränsningar. Vill även varna för att förvänta för mycket av EU-förändringen. Åtminstone de finska operatörerna kommer att införa fartbegränsningar för dataroaming inom EU.

Undrar om Tele2/Comviq har lika dålig hörbarhet i Norrbotten som för 7-8 år sedan? Åtminstone då var det helt bortkastat att försöka mobilsurfa bl.a. nära Boden med deras prepaidkort. Telenor var inte mycket bättre. Efter det övergick jag till prepaid från Telia.
 

RickardG

Medlem
Jag kör Tele2 och som för mig fungerar utmärkt i Norden, samt ger bra paketpriser i USA och EU. De få gånger jag är i Asien ploppar jag i ett lokalt SIM i 4G-routern. Totalupplevelsen tycker jag ger mig en bra kombo av kostnad, hastighet och minimalt med strul med mitt resmönster.
 

crown

Medlem
Själv kör jag med Vimla. Helt okej med 29kr i dygnstaxa i EU med max 100MB. Utanför EU så är det för det mesta 50MB för 49kr eller ibland 10MB för 99kr. Möjligen lite små potter men det kompenseras av att man kan surfa vidare i "begränsad" hastighet under resten av dygnet när man uppnått sin mängd. Så därmed kan man alltid iaf använda e-post/meddelandeappar :)
 
Toppen