Senaste nytt

Bästa svenska mobilabonnemang för resande?

Senator

Moderator
Jag kommer behöva lämna 3 snart trots att jag har i praktiken lovat att stanna kvar. Tyvärr är deras roaming för USA så himla usel, så med 12-15 resor per år behöver jag något bättre. Just nu verkar (gäsp) Telia var mitt bästa alternativ.
 

palmen

Moderator
Jag kommer behöva lämna 3 snart trots att jag har i praktiken lovat att stanna kvar. Tyvärr är deras roaming för USA så himla usel, så med 12-15 resor per år behöver jag något bättre. Just nu verkar (gäsp) Telia var mitt bästa alternativ.
Telia var helt klart det bästa alternativet för mig också. Tog precis ett snack med Tele2 och vi kom fram till en väldigt fördelaktig lösning för mig för att stanna kvar helt utan bindnignstid dessutom så jag blir kvar hos Tele2, om de inte kommer med några vettiga priser snart på surf inom europa och övriga världen lär jag byta då istället, dvs de har ca 3-4 månader på sig nu att komma in i matchen igen.
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom jag använder Dual SIM mobiltelefon så Telias Mobiltbredband 6 GB fungera ganska bra för mitt resemönster. (Sverige, Norge, Danmark).

De har roamingpaket som heter Semestervecka men de har inte så mycket stöd i Asien. I alla fall inte Japan och Kina som jag besöker oftast.
Däremot reser man till USA/Kanada så det är hyfsat bra pris (1 GB, 7 dagar för 299 SEK inkl. moms)
Semestervecka - Appar & tjänster - Mobiltelefoner - Privat - Telia.se
 

kaktusen

Medlem
Jag lämnade Telia för många år sedan. Hade sedan 3 i några år både på iPad och iPhone. Sedan några år använder jag Comviq och är väldigt nöjd. Trots att jag är mycket uppe i norrländska vildmarken så är det fotas snabb 4G fart. Abonnemangen är billiga, det strular aldrig, de har en bra app, fakturor betalas automatiskt via kreditkort och utlandspaketen är bra. Utlandspaketen finns här. Oavsett vart jag reser så blir det oftast ett paket som enkelt ordnas via sms vid landning.
 

palmen

Moderator
Jag lämnade Telia för många år sedan. Hade sedan 3 i några år både på iPad och iPhone. Sedan några år använder jag Comviq och är väldigt nöjd. Trots att jag är mycket uppe i norrländska vildmarken så är det fotas snabb 4G fart. Abonnemangen är billiga, det strular aldrig, de har en bra app, fakturor betalas automatiskt via kreditkort och utlandspaketen är bra. Utlandspaketen finns här. Oavsett vart jag reser så blir det oftast ett paket som enkelt ordnas via sms vid landning.
Tele2 / Comviq har helt ok priser på en del marknader men Asien är ett stort hål om man vill ha vettiga priser på sin surf, därav inget bra alternativ för min del som är där några går per år.
 

Dr. Miles

Expert
Något att ha i åtanke är att roamingavgifterna försvinner helt för alla EU-operatörer i juni nästa år
Jag märker att jag betalar högre taxa att ringa till ett mobilnummer i Danmark än när jag ringer från Danmark (roaming) till Sverige.
Jag antar att det är endast roaming EU har satt gränsen/krav men inte hur mycket för vanliga samtalspriser till EU länder från sitt land.
 

Palazzi

Medlem
Jag har kört Telia sedan 1996 och enligt denna tråd ska jag nog fortsätta. Sedan är jag ju evig student *host* med en eduram-karta i mobilen :)

Har ett tre abonnemang på jobbet, men är för lat för att skifta...

Även en lite 3G router där jag kan stoppa in lokala sim, men använder den sällan.
 

nota bene

Medlem
Tele2 är ganska ok med t.ex. EUU2 som kostar 179 (?) för 2 GB inom hela EEA (inkl. CH/NO/IS) och USA (90 dagar). Vet inte om erbjudandet kommer att gäller permanent, de började nyss med det. Detta gäller för företagsabonnemang.

Dock verkar Telia vara bäst när det gäller just Asien med sitt veckopaket "världen".

Jag klarar mig ganska ok på ASI50 (50 MB 30 dagar i de flesta länder man besöker i Asien inkl. Japan) för 145 kr, men det är lite för dyrt egentligen.
 
Toppen