Bästa svenska mobilabonnemang för resande?

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 3 Augusti 2016.

1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Håller på att byta telefon och börjar se över mina val vad det gäller operatör i Sverige och vad som erbjuds vid resa som är relativt centralt för mig och många här.
    Det kommer ju även en lag under 2017 som gör det billigare med surf inom EU.

Har ni några tips på bästa operatör i Sverige där det blir billigt att surfa i USA och Asien?

När jag tittat runt verkar faktiskt Telia passa mig bäst hur mycket jag vill det eller ej. Med deras största surfpaket får man 100MB surf om dagen inom EU samt kan beställa surf i världen för 199 tror jag det var för 1GB i en vecka.
    Jag har alltid avstått Telia innan för jag ogillat hur gammaldags de varit. Något bolag som erbjuder motsvarande i dagsläget?
    Tele2 gör det inte och deras priser i Asien är skrattretande. Jag har dock haft Tele2 i snart 20 år så det tar emot att byta.

surfdude och Jakob Österberg gillar detta.
  2. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Telia är rätt bra med deras fasta pris för en vecka (där även samtal ingår), men om man är borta i mer än en vecka så blir det rätt dyrt.

Tele2 har ju istället datapaket som räcker 30 dagar (exempelvis 500 MB i USA för 249 Sek).

Många länder är undantagna från Telias veckopris, exempelvis Japan.

3. Telenors abonnemang Telenor Frihet ingår fri surf inom EU samt Norge, Island &Schweiz. Så länge surfmängden inte överstiger din kvot.

Mobilabonnemang - Våra mobiler och abonnemang - Telenor

De har också paketpris till vissa länder.
    Telenor Respass - Kundservice - Telenor

jerixon gillar detta.
  4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Tele2 är helt ok för USA, men till Asien kostar det typ 100 kronor för 50MB.
    Telias abonnemang kan man förlänga en vecka till om man önskar. Medveten om att många länder är undantagna men bara Japan av de jag brukar besöka.
    Telenor har också surf inom EU, dock begränsat till 1 Mbit/s vilket är väldigt lite.

5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
  6. 90-talet hade man 9.600 baud ;) Hade jag haft 1 Mbs under 90-talet hade jag varit överlycklig.

7. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Vi körde på 10 Gb/s i början på 2000-talet via Bredbandsbolaget.
    1 Mbit/s resulterar ju i ca 25 sekunder för en bild på 3 MB.

Last edited: 3 Augusti 2016
  8. Abbs

Abbs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    10GB/s!? Vart fanns detta på början av 2000-talet? Det motsvarar ju 80Gbps ;)

9. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Fan att man alltid ska kasta om de stora och små bokstäverna :) Är ändrat nu

Abbs gillar detta.
  10. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I mitt abonnemang på Tele2 så ingår det 50 Mb surf inom EU. Inte särskilt mycket men det räcker i vart fall för att kolla e-post när jag har transfer på någon flygplats...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!