Senaste nytt

Bästa sättet att ta sig mellan Narita och Haneda

Dr. Miles

Expert
Jag kommer in till Heneda kl 22.30 på en torsdag från Bangkok och ska vidare dagen därpå med ANA första klass till Frankfurt kl 11.25.
Vad är bäst?
Hotell på Heneda och buss på morgonen till Narita?:confused:

En liten varning för icke japansk medborgare som landar med ett flyg till Tokyo Haneda utrikesterminal runt kl. 23.
Det gick smidigt att passera immigration i Japan då var jag registrerad för passering av automatiska immigrationsgater med biometrisk information.
Men för dem som icke japansk medborgare rekommenderar jag att ni funderar en gång till innan ni väljer denna flight till Haneda.
Air Asia från Kuala Lumpur, Singapore Airlines från Singapore, EVA Airways från Taipei och Korean Air från Seoul landar nästan samtidigt och immigrationskö för icke japansk medborgare var enorm. Även om Haneda flygplats ligger nära till Tokyo, blir det mer dötid vid immigration.

Dessutom lär transportkostnaden bli dyr ifall flyget blir försenat och allmän transportmedel inte finns tillgänglig längre efter midnatt.

http://www.businessclass.se/reserapporter/8009-thai-first-class-bangkok-tokyo-haneda.html
 

Perra

Medlem
Lånar denna tråd, ankommer Haneda kl 1940 och mig veterligen blir de tajt och hinna med direktbussarna mellan Haneda till Narita? Sista går 2100 från Terminal 2. Ska bo på Radisson vid Narita.
Vad är smidigast, följa rådet i post 10 i denna tråd eller finns 3e alternativ?
 

m10

Medlem
[…] ankommer Haneda kl 1940 och mig veterligen blir de tajt och hinna med direktbussarna mellan Haneda till Narita? Sista går 2100 från Terminal 2.

Det brukar gå mycket snabbt att ta sig genom immigration på HND och någon direkt väntetid på bagage är det sällan, speciellt med priority-tag. Så, har du 80 min mellan ankomst och avgång (om jag fattat det rätt?) så borde det inte vara något problem.

(Senast tog det mig 65 minuter från touch down till jag satte nyckeln i dörren i Nakameguro, Tokyo)

Edit: Jag har visserligen resident visa, men minns inte att det var långa köer för icke-boende kring 20-tiden.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Lånar denna tråd, ankommer Haneda kl 1940 och mig veterligen blir de tajt och hinna med direktbussarna mellan Haneda till Narita? Sista går 2100 från Terminal 2. Ska bo på Radisson vid Narita.
Vad är smidigast, följa rådet i post 10 i denna tråd eller finns 3e alternativ?

Det finns direkttåg från Tokyo Haneda utirikes terminal station (Keihin Kyukou station) till staden Narita (Keisei Narita station) ifall du inte hinner till direktbussen som avgår kl. 21:00

Screenshot20130709_1.png


羽田空港国際線ターミナル (Keihin Kyukou Haneda utrikes terminal station) 21:41
京成成田 (Keisei Narita station) 23:26

Du hinner tyvärr inte till gratis shuttle bus till hotellet och taxiresan från Keisei Narita station till Radisson Narita kostar runt 2.700 JPY efter kl. 22.

Alternativt kan du slänga idén att bo på Radisson Narita och bo i Asakusa område istället.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Lånar denna tråd, ankommer Haneda kl 1940 och mig veterligen blir de tajt och hinna med direktbussarna mellan Haneda till Narita? Sista går 2100 från Terminal 2. Ska bo på Radisson vid Narita.
Vad är smidigast, följa rådet i post 10 i denna tråd eller finns 3e alternativ?

Jag glömde att fråga en sak.
Du skrev inte om du ankommer med ett inrikesflyg eller med ett utrikesflyg.
Om det är inrikesflyg kommer du definitivt att hinna till bussen som avgår kl. 21:00.
 

Glenn E

Medlem
Det finns direkttåg från Tokyo Haneda utirikes terminal station (Keihin Kyukou station) till staden Narita (Keisei Narita station) ifall du inte hinner till direktbussen som avgår kl. 21:00

Visa bifogad bild 17225


羽田空港国際線ターミナル (Keihin Kyukou utrikes terminal) 21:41
京成成田 (Keisei Narita station) 23:26

Du hinner tyvärr inte till gratis shuttle bus till hotellet och taxiresan från Keisei Narita station till Radisson Narita kostar runt 2.700 JPY efter kl. 22.

Alternativt kan du slänga idén att bo på Radisson Narita och bo i Asakusa område istället.

Finns det något tåg om man ankommer 22.30 till Haneda från Bangkok och ska vidare 11.25 nästa dag från Narita.
Eller ska man kanske boka flygplatshotellet på terminal 2 i Haneda och ta bussen kl 7.50 på morgonen till Narita?

Jag såg en bra artikel i Japantimes som beskriver en del problem med nattlig service på Haneda:
Haneda's nighttime services falling short with travelers | The Japan Times
 

Dr. Miles

Expert
Finns det något tåg om man ankommer 22.30 till Haneda från Bangkok och ska vidare 11.25 nästa dag från Narita.

Som jag skrev i mitt inlägg nr. 10, sista tåget mot Asakusa avgår kl. 23:20.

Varning för ankomst med THAI flyg från Bangkok som jag skrev i mitt inlägg nr: 11.

Eller ska man kanske boka flygplatshotellet på terminal 2 i Haneda och ta bussen kl 7.50 på morgonen till Narita?
Ja, det är nog säkrare.
 

Dr. Miles

Expert
En liten varning för icke japansk medborgare som landar med ett flyg till Tokyo Haneda utrikesterminal runt kl. 23.

http://www.businessclass.se/reserapporter/8009-thai-first-class-bangkok-tokyo-haneda.html

Följande flighter anländer till Tokyo Hanedas utrikesterminal runt den tiden THAI flyg från Bangkok anländer (kl:22:30).
Det är widebody plan allihopa.

JAPAN AIRLINES
JL0089
Från Honolulu 22:00

HAWAIIAN AIRLINES
HA0457
Från Honolulu 22:05

ANA
NH1061
Från Honolulu 22:15

ASIANA AIRLINES
OZ9104
Från Seoul Gimpo 22:15

AMERICAN AIRLINES
AA0135
Från New York JFK 22:15

JAPAN AIRLINES
JL0001
Från San Francisco 22:20

AIR ASIA X
D70522
Från Kuala Lumpur 22:30 eller 23:00

DELTA AIR LINES
DL0637
Från Los Angeles 22:30

ASIANA AIRLINES
OZ0178
Från Seoul Incheon 23:00

SINGAPORE AIRLINES
SQ0634
Från Singapore 23:00

KOREAN AIR
KE0719
Från Seoul Incheon 23:05
 

Glenn E

Medlem
Igår kom jag till Haneda med Thai från Bangkok i första klass.
Enligt tidtabell skulle vi anlända 22.30 men vi landade 22.10.
Nästan först av planet kl 22.20.
Jag hade nog tur för det var ingen kö i immigrationen och väskan kom snabbt så jag var ute kl 22.40.
Sedan tog jag en shuttle buss som fanns nedanför en rulltrappa skyltad "Group Bus". Den tog 7 minuter till JAL City Hotel Hanada där jag bokat ett rum.
Jag var väl på rummet kl 23.15.
Jag beställde väckning 05.30 för att hinna med shuttle bussen kl. 6 till flygplatsen.
Kl 6.07 var bussen framme vid internationella terminalen och jag tog mig upp till ankomsthallen på våning 2.
Där fanns en stor disk där man kan köpa bussbiljetter och jag köpte en till Narita för 3000 yen.
6.13 var jag vid busshållplatsen nr 5 efter att åkt ner för rulltrappan skyltad "Bus Route" och bussen kom kl 6.23 och avgick på sekunden kl 6.25.
Bussen skulle vara framme på South wing terminal 1 kl 7.40 men var framme kl 7.30.
Allt fungerade perfekt.
Tack för tipsen.:)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Har också kikat på sätt att ta sig mellan HND och NRT. Ankommer kl 21.05 (tror jag) med Cathay, och flyget hem med Japan Airlines går dagen därpå kl 11.30.

Antar att det smartaste är att ta ett direkttåg till Asakusa och spendera natten där på ett capsule hotel, för att sedan ta Kei'sei till Narita på morgonen.

Hinner man annat fall ta direkttåg till Narita från Haneda trots att mitt flyg ankommer sent? Hotellet blir i sådana fall Mercure som ligger nära tågstationen i staden Narita.
 
Toppen