Senaste nytt

Bästa sätt att ta sig från Bangkoks flygplats.

TreD

Medlem
Hej

Som första gångs besökare i Bangkok, vilket är det bästa och smidigaste sättet att ta sig från BKK in till centrala Bangkok?
Taxi eller limo. Jag tar alltid limo så att det är garanterat att jag får en luftkonditionerad bil. Själva resan brukar då också gå lite mer stillsamt genom trafiken. Prisskillnaden beror på bilstorlek och typ. Men oavsett, så är den lilla skillnaden inget signifikant problem. Du kan förboka limo via nätet, men det är inte nödvändigt. När du har passerat tullen så står det en representant innanför utgången till den publika delen av hallen. Priset är inget att bråka om och skall inte prutas. Kontanter är bäst (2500-3500 THB) även om de tar kreditkort. Du får en bil efter önskemål så snart den är ledig. Bagaget tas också hand om. Några sedlar i 100 THB valör kommer in lägligt när någon har gjort sitt jobb bra.
 

Kricka

Medlem
Håller helt med om att en Limo är det bekvämaste sättet att ta sig in till centrala Bangkok.
Har inte provat det nya flygtåget men här är en länk till flygplatstransporter I Bangkok.
En limo kostar som du ser i länken bara kring SEK 3-400:-.
 

Jacob

Medlem
Det går numera att åka tåg in till centrala Bangkok men taxi är fortfarande det populäraste alternativet eftersom det är så billigt. Taxiresan in till city kostar inte mer än motsvarande drygt 100 kronor.

Taxikön finns längst ner i terminalen, två våningar under ankomstvåningen. Man säger till en taxivärd vart man ska åka och får det nedskrivet på en lapp på Thai.

Arrangemanget är seriöst och det är sällsynt att folk blir lurade. Alla taxi har taxameter även om det kan hända att en chaufför vill göra upp om ett fast pris vilket man själv får avgöra i så fall. Som i många städer är det bra att ha lite växelpengar i plånboken då det kan hända att en chaufför säger att han inte har växel på en större sedel för att få upp priset.
 

henrik l

Medlem
Beroende på var du ska, hur mycket packning du har att släpa på, trafiksituation, samt hur van du är att ta dig fram på egen hand, så kan kombinationen tåg och BTS (Skytrain vara otroligt smidig).
 

Dr. Miles

Expert
Jag har använt Airport Link några gånger och jag tycker att det är mycket smidigt.
Nu finns det kampanjpris 150 THB för t/r på Express Line till Phaya Thai stattion och det tar mindre än 20 min per väg.

Jag gillar att bo i Prathunam eller i Sukhumvit område, så är det enkelt för mig att ta tåg när jag inte har stor väska med mig.

För att ta taxi från flygplatsen brukar jag gå upp till avgångshallvåning och gå till taxin som just har släppt sin kund.
De brukar inte bråka om fastpris för de slipper att köa i taxikön. Förusättning är att du bor på ett känt hotell eller du kan förklara vägen till adressen du vill.
 

Magino

Medlem
Om man har lite bagage, en eller två personer och ska till ett ställe som ligger bredvid en skytrain station så är tåget smidigt, billigt men ibland lite svettigt. Har dock endast provat tåget som gör några stopp på vägen och där kan det vara väldigt mycket folk.
Annars om man har lite väskor eller inte vill böka brukar jag ta en taxi som Jacob skriver om. Aldrig behövt bråka om att inte använda taximeter, men säg att du vill åka toll road (vilket man måste betala själv för under resans gång) så går det lite snabbare. En resa brukar inte kosta mer än 400THB allt som allt.
 

TreD

Medlem
Nu verkar inte så många läsa vad jag skriver, men det kan så vara. Den prisangivelse för en limo jag angav är för en t/r resa, vilket är det mest prisvärda. Till sist kan det förtjänas att påpekas att väl framkommen till BKK, kanske efter en resa med dålig sömn, kanske i ett obekvämt säte, efter en prövande väntan i pass och tull och efter att ha insett hur hög temperaturen och fuktigheten är för dagen; ja, då ter sig en bekväm, luftkonditionerad BMW 740, med en förare som inte kör som en tok. dörr till dörr, med bagagehantering inkluderad, väldigt attraktivt. Back-packing har aldrig varit min grej. Jag reser med slips.
 
Toppen