Senaste nytt

Bästa/sämsta flygplats i Europa?

JonW

Medlem
NCE T1 är lustigt nog himmel vid ankomst med helvete vid avgång.

Kort taxi och vid ankomst är du ute vid bussar/taxi på några minuter om du bara har handbagage (checkat bagage kan dock vara rätt söligt.)

Avgång däremot... Extremt trång avgångshall med i huvudsak bussgater. Om ont sittplatser. Inte en enda restaurang, endast två mimimala snackbarer utan egna sittplatser.
Förseningar är legio.
Rätt svårt att förstå att denna terminal betjänar både större delen av rivieran + världens troligen rikaste land.
 

campaigner

Medlem
NCE T1 är lustigt nog himmel vid ankomst med helvete vid avgång.

Kort taxi och vid ankomst är du ute vid bussar/taxi på några minuter om du bara har handbagage (checkat bagage kan dock vara rätt söligt.)

Avgång däremot... Extremt trång avgångshall med i huvudsak bussgater. Om ont sittplatser. Inte en enda restaurang, endast två mimimala snackbarer utan egna sittplatser.
Förseningar är legio.

Hmm, kan det vara så att det där är lite typiskt för franska mindre flygplatser? Åtminstone tycker jag att det är lite likadant i Lyon.
 
Det blir udda svar men bland 3 bästa i Europa skulle jag ha DME. Om CDG är sämsta är jag inte säker, som Jacob sa det beror mycket på mentalitet, blir det fel så rättas det, men har du en tight schema så undvik CDG och AF bara.
 
Nu har jag inte åkt genom BRU mer än en gång, men det gick otroligt smidigt, nytt och fint samt ett stort område med mat/dryck-utbud airside mellan terminaldelarna. Men vem vet, åsikten kanske ändrar sig.

FRA åker neråt på listan för var gång man är där, i alla fall A-piren. Inte så mycket för att det är långt att gå, men de konstant överfulla LH-loungerna (som ändå inte är tillgängliga på bra sätt när man flyger från A-pir vån 2) och det dåliga utbudet av mat/dryck (igen i A-pir) är tråkigt och jobbigt. Sen att man alltid hamnar i buss till B med flyg ifrån A är ju en annan sak. ;)
 

flierman

Medlem
ARN är grymt tråkig förutom F-piren, tycker fortfarande om CPH efter många mellanlandningar så antingen CPH eller VCE som numera är rätt fräsch och trevlig...och nära till vattnet och med en liten speciell känsla då man känner historien från staden.
 

Concorde

Founding Member
Instämmer. Hade glömt bort BRU som är mycket trevlig och smidig. Vin butiken på schengen piren är suverän. Allmänt trevlig och internationell vibb på BRU.

Nu har jag inte åkt genom BRU mer än en gång, men det gick otroligt smidigt, nytt och fint samt ett stort område med mat/dryck-utbud airside mellan terminaldelarna. Men vem vet, åsikten kanske ändrar sig.

FRA åker neråt på listan för var gång man är där, i alla fall A-piren. Inte så mycket för att det är långt att gå, men de konstant överfulla LH-loungerna (som ändå inte är tillgängliga på bra sätt när man flyger från A-pir vån 2) och det dåliga utbudet av mat/dryck (igen i A-pir) är tråkigt och jobbigt. Sen att man alltid hamnar i buss till B med flyg ifrån A är ju en annan sak. ;)
 

gusten

Medlem
Ja vad skall man säga. Inte många som gillar CDG och inte jag heller. Där fick arkitekten alltför fria händer. En logistikmardröm. Har åkt massor till FRA genom åren och ogillar hela flygplatsen starkt. Positivt är möjligen servicen från LH's markpersonal som jag varit mkt nöjd med på sistone. Och som Jacob sa - det funkar.

ARN. Många ggr har det hänt att jag anlänt till en gate längst ut på F piren. Baggaget (som tar en evighet att komma fram) kommer sedan nästan alltid ut på det band som det är överlägset LÄNGST att gå till. Och detta sent på kvällen, när alla band är oanvända. TRÖTTSAMT.

Taxikön på T5 är bättre nu men den var ett riktigt kräkmedel förr.

MUC och CPH är annars bäst, men jag måste också säga att OSL är underskattad, men då får jag väll skäll av samtliga här.
 
Toppen