Senaste nytt

Bästa ruttan til Canada från Stockholm

A

Aurora

Guest
I Juli skal jag och en kollega åka til Regina, Canada. Dette er en jobbresa, och resan skjer på normale conditions: billigst mulig måte. Endog inte med ngt LCC.

Vi har inte fått datoer enda, men jag vill börja söka på billetter allerede nå, siden det ser ut som en ganske lang resa. Viktigst är att inte få en övernattning på flygplats.
Any tips?

  • Varifrån vill du börja din resa? ARN/ESSA Stockholm Arlanda
  • Var är din destination? YQR/CYQR Regina International
  • När vill/behöver du resa ut? July 2016
  • När vill/behöver du komma hem? July 2016
  • Hur länge vill du vara borta? 3-4 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, foretrekker SAS over atlanteren med mindre det finns andre altn var man inte må ha övernatting på flygplats.
  • Vad är din budget? (per person) Ikke noe spesielt budsjett, utover at det kanskje ikke bør bli 30,000 per person.
  • Vad är det viktigaste för dig? Hoppas slippa overnatting på vegen.... At man enten sover på flyget eller kommer fram i løpet av 24 timmar.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? På returen vil vi begge stanna på vestkusten av Canada och göra denna moderne "bleisure" -grejjen. Nemlig ta ferie i forbindelse med jobbresa.
 

Nemo

Medlem
För 23' får du C (ev 18')
Economy för 12'
Boka på Air Canada
image.png
Google Flights

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
A

Aurora

Guest
Utan att ha kollat pris etc.låter AC som bäst alternativ. Blir då byte CPH och i YYZ antar jag.

Skal søke på det, men hos sas.se kommer det opp ganske grei pris på ARN-YQR-ARN med SAS til EWR/ORD og air canada til/fra :) Jeg lurer endog litt på hva slags flytype CRA er?! :p hehe.

24098896790_52f6662211_b.jpg
 
A

Aurora

Guest

nota bene

Medlem
@Aurora Beror väl på om du vill åka AC-metall över pölen eller inte. Jag åkte AC för två veckor sedan i Y och skulle välja det sätet alla dagar i veckan framför SAS [undantag om garanterad nödutgång, vilket iofs är troligt för dig som EBG]. Dessutom slipper du immigration-helvetet i USA om du skippar transit där. EWR är inte en flygplats som tillåter through-check av bagage utan att tulla in det i USA.
 
A

Aurora

Guest
@Aurora Beror väl på om du vill åka AC-metall över pölen eller inte. Jag åkte AC för två veckor sedan i Y och skulle välja det sätet alla dagar i veckan framför SAS [undantag om garanterad nödutgång, vilket iofs är troligt för dig som EBG]. Dessutom slipper du immigration-helvetet i USA om du skippar transit där. EWR är inte en flygplats som tillåter through-check av bagage utan att tulla in det i USA.

Det var det jeg tenkte, at ting er ekstra komplisert via USA.... Æsj. De nye SAS PLUS-setene er jo jækla bra (hvis man skulle få upgrade fra GO=>PLUS), så det frister.
Ser det er 100% EB-inntjening i "dyr economy" hos AC. Det er jo også et pluss?
 

nota bene

Medlem
Hade dock själv en ankomst till EWR med SK 1/1 och då tog immigration 2 min och bagaget låg på bandet när jag kom dit. Totalt 55 min från touchdown till Penn Station downtown. Nytt rekord! Så det behöver inte vara ett sattyg med USA-byte på internationell transfer, men man måste räkna med att missa anslutningar om de är lite tajta (men väl inom MCT).

Det billigaste *A-alternativet jag hittar åt dig med dina premisser är faktiskt ARN-WAW-YYZ-YQR med Lot på de två första legs 9855 SEK. AC från 10745 SEK.

Med AC får du bättre anslutningar om du flyger via LHR och inte CPH eftersom du då kan flyga inte bara till Toronto, men även typ Calgary, Montreal etc.

Spontant skulle jag välja AC om inte den där tusenlappen är viktig att spara med LOT. Har dock aldrig åkt LOT i economy på longhaul, så vet inte vad produkten erbjuder. Helt ok ARN-WAW.
 
Toppen