Senaste nytt

Bästa resealternativet Linköping-Berlin

Alf

Medlem
Vill man flyga från LPI är KLM alternativet, bra flygplan och hyfsad service. KLM serverar t o m vin och öl utan kostnad i ekonomi.
Nackdelen med KLM är höga biljettpriser, om man inte är borta över en helg, man kan inte köpa enkelbiljetter till ett bra pris som på de flesta andra flygbolag. Det billigaste är att saxa två t o r biljetter. kLM har ganska dåligt bonusprogram, lite poäng per resa. Jag pendlade för något år sedan till AMS ock kom bara upp i silver.
Alternativet med Nextjet till CPH är för mej otänkbart, sätter mig inte i en gammal skramlig SF340.
Därför föredrar jag att ta tåget till ARN, vilket går varannan timme från Östergötland.
Från ARN blir det Air Berlin som är med i One Word allians som jag tycker är det bästa alliansen eftersom poängen i princip aldrig förfaller om man har en aktivitet var 18: månad. Många bra bolag är med i denna allians.
 

dap

Medlem
Tågen strular ju så extremt ofta, det är liksom inte kul när man i typ 50% av resorna blir stående i någon håla och får vänta på en buss som kommer vid en odefinierad tidpunkt i framtiden. Då åker jag nästan hellre swebus till ARN.

Jag har börjat titta på lite priser nu. Om man ska resa över en helg så verkar man kunna åka med ryan air för
450kr + 250kr för buss om man är ute i god tid (kollar på helger i september), medan KLM vill ha typ 3kkr.

Om jag åas tittar på resor i slutet av augusti så kostar det typ 1.2kkr med ryan, samtidigt som man kan hitta något med KLM för 2.3kkr,
2.3kkr verkar för övrigt vara typ det billigaste man kan åka för med KLM, oavsett om man flyger i veckan eller över helgen.
Igår kunde man köpa hemresa från Berlin 17:25, som då ToR kostade 2.8kkr, medan idag kostar det 3.5kkr.
Ska man åka över bara en helg är det ju trevligt att kunna åka rätt sent på söndag.
Varför varierar priserna så mycket?

Från ARN kostar det typ 900kr - 2.5kkr sen tillkommer tåg :( då på typ 700kr. Med tanke på att man kan flyga direkt från ARN så tar det väl dock inte så mycket längre tid än att flyga från LPI då man ändå måste åka via AMS.
Ska man åka från LPI måste man ju dock räkna med att ta taxi ToR flygplatsen också, vilket ju verkar fluktuera en del prismässigt, jag tror jag har betalat mellan 150 och 300 spänn de gånger jag har åkt. Vad ska man räkna med egentligen?
Åker jag från ARN kan jag ta stadsbuss till tåget.

Nåja, jag vet inte om jag blev så mycket klokare, mer än att ryan air kan vara väldigt billiga. Fast jag är rätt osugen ändå. Och att KLM
är lite väl dyra ibland.

Charles har iaf övertalat mig om AMEXet, för den nyfikne.
 

Ubbe

Medlem
Massa text om Ryan
Men sen när du väl börjar boka så dyker det upp avgifter som 45€ för incheckning via webb ( omöjlig att bli av med..) och kreditkortsavgifter ( du kan välja att betala via bankkonto, men av en ren slump så fungerar det inte just nu..) och en del andra rent slumpmässigt utfallande avgifter.. Känns som när jag skaffade eb hemförsäkring + reseförsäkring via Skandia som om det var riktigt gynnsamt gällde de veckor då det fanns 4 torsdagar i rad och månen samtidigt var halv i 30 dagar...
nä. För en enkelresa så kan LCC duga men jag gillar att ha en god sömn före avresa..
 

dap

Medlem
Ubbe:
Jag tog mig rätt långt i bokningsförfarandet tror jag, jag fick i alla fall med den extra avgiften på typ 100:- för att får betala med VISA (sic.), men är absolut fullt möjligt att jag missade några extra "administrativa avgifter".
 

nilsson

Medlem
Du kan flyga NextJet med SAS-biljett från Linköping till Berlin via Köpenhamn. Ungefär 2000:- och 3 timmar totalt tid.
 
Ska man åka från LPI måste man ju dock räkna med att ta taxi ToR flygplatsen också, vilket ju verkar fluktuera en del prismässigt, jag tror jag har betalat mellan 150 och 300 spänn de gånger jag har åkt. Vad ska man räkna med egentligen?
Tycker det alltid verkar landa mellan 180-200 kronor för min sträcka från Valla/T1 till LPI, men priset beror såklart på tid/rutt och andra faktorer.

Se även Från Linköping till världen med KLM shuttle och Taxi Kurir! - Linköping City Airport LPI - Östergötlands största reguljärflygplats
 

dap

Medlem
Du kan flyga NextJet med SAS-biljett från Linköping till Berlin via Köpenhamn. Ungefär 2000:- och 3 timmar totalt tid.

För en enkel resa dock, men det verkar ju vara ett alternativ också.
Jag ser nu att dessa listas som SAS-flygningar på ITA Matrix, men "operated by nextjet". Lurigt.
 
Toppen