Senaste nytt

Bästa PIFE (private IFE) - vad föredrar ni?

In_Sweden

Medlem
Vill man ha något som bara fungerar, så ska det inte stå android på den. Jag har använt både iPhones och (high-end) androids och Androids kommer inte i närheten av iPhone vad gäller att bara fungera. Min nuvarande HTC startar tex om spontant en gång i veckan. Den får även för sig att inte ringa när man ringer till den ganska ofta. Den har även slutat låta mig slå av och på flygplansläge. Försöker man slå av det så står den bara och säger "Låser upp SIM-kort" tills man startar om den.

Sedan ska vi inte prata om tangentbordet. På min iPhone upplevde jag aldrig att det var några stora problem att skriva saker. Men på android så saknas någon form av intelligens som iOS verkar ha. Träffar man inte 100% så blir det fel.

När det kommer till att bara fungera så finns det olika sidor av samma mynt. Vill du bara spela upp video så är det inte alltid att saker bara fungerar på iOS. Många androidtelefoner kan svälja varje videofil och spela upp den.

Sen när det kommer till tangentbordet så är det något jag absolut älskar med android, man kan välja att installera precis vilket tangentbord man önskar. Det jag har nu är tillräckligt av en anledning för mig att aldrig byta ifrån Android. Jag kan rekommendera Swift Key för ett normalt skrivbord.

Bara för att göra Android lite mer okej, medans du har det nu.

Det känns som om allt har gått tillräckligt långt offtopic nu...
 
Last edited:

m10

Medlem
Sedan ska vi inte prata om tangentbordet. På min iPhone upplevde jag aldrig att det var några stora problem att skriva saker. Men på android så saknas någon form av intelligens som iOS verkar ha. Träffar man inte 100% så blir det fel.

Har exakt omvänt problem med min iPad 2 (iOS7) vs Nexus 7 (1 gen). Efter "upp"graderingen funkar tangentbordet sorgligt illa på iPad. Google Nexus 7 (1 gen) har fungerat exemplariskt och varit min go-to tablet sedan Feedly fick ta över RSS-läsandet efter NetNewsWire. Ytterst tveksam till att köpa en ny iOS-enhet på grund av efterblivet OS, men kommer väl förmodligen avsluta året med ännu än Apple-produkt i teknikparken. Bäst mjukvara för att anteckna med penna finns (tyvärr?) till iOS.

Åter till topic: Vad filmtittande anbelangar så är 7" lite för litet, imo. Körde iofs med det här tricket och 3-4" tidigare: Barf Bag Display Fantastiskt om man har syn som en superhjälte (vars superkraft är att ha jättebra syn ( = dålig superhjältekraft)).
 
Själv har jag en Galaxy Note 10.1 med mig när jag reser.

Är riktigt nöjd även om jag gärna hade velat ha 4.2 eller mer i den så att man kan använda användarprofiler. Pennan är en grym uppfinning om man använder den i jobbet. Kladda direkt på PDFer osv.

Har en torrent klient som jag använder och laddar ner filmer direkt till plattan utan att behöva hålla på med massa konverteringar och annat tjafs. Laddar ner det jag behöver direkt. Har ett 64Gb minnes kort i den så jag klarar mig ett tag.

Hade jag inte haft ett krav på stor skärm (presentationer hos kunder) så hade jag köpt den nya Note 8 som är på väg (eller har kommit, vad vet jag).
Fördelarna är: Direkt nedladdning, minneskorts plats, ingen konvertering, Gps, Penna, Grym skärm, bra batteritid, användarprofiler.
 
Sedan ska vi inte prata om tangentbordet. På min iPhone upplevde jag aldrig att det var några stora problem att skriva saker. Men på android så saknas någon form av intelligens som iOS verkar ha. Träffar man inte 100% så blir det fel.

Inte för att var den......Men maken till taskig stavningskontroll som IOS har finns nog inte någon annanstans. Den är ett skämt, så till den milda grad att 99,9% av alla SMS felstavningar kommer från IOS oavsett språk.
Gillar man inte tangentbordet på Android så skaffar man ett annat.....
 

Bergling

Medlem
Som sagt, det finns bra och dåliga Android-enheter, även om Apples grejer får en del klagomål också. Dock kan jag väl ge dig det att Apples prylar "bara funkar", även om det är på det sätt som Apple vill... ;) Nu har jag inte hårdkört min Note 8.0 så mycket, men den har nog aldrig strulat eller hängt sig än så länge (ta i trä). Är man bara noga med att inte installera en massa onödiga appar och spel så är de allra flesta nyare Android-enheter rätt trevliga.

Men för all del, köp en iPad Mini och sitt med svarta kanter och kolla på film ;)
 

vicce

Medlem
Jag använder själv en iPad Mini med 3G för tillfället. Har testat iPad 2, iPad Mini och iPad 4 (Retina). Är supernöjd med min Mini då den är lagom stor och inte för tung. Har plöjt igenom en massa filmer och serier i den, och visst, iPad 2 och 4 har större skärm, men ibland måste man kompromissa. Skulle inte vilja gå tillbaka till 9,7" skärmarna.
 

agehall

Medlem
Jag ser en enorm fördel med iPad mini och det är när man kör den som GPS. Där är den vanliga paddan lite för stor för att hantera på ett bra sätt i bilen.


Det är ju många här som är positiva till den mindre paddan, så jag får kanske omvärdera min ståndpunkt lite. Jag har alltid tyckt att den har en mellanstorlek som inte har någon plats i världen, men det låter ju som att den visst har det...
 
Toppen