Bästa layoten för 180-graders sängar?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Zoogian, 10 December 2011.

  1. Zoogian

    Zoogian Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar lite vilken layout som är mest optimal för att få in så många 180-graders "sängar" som möjligt i en Business class kabin?

    nu när SAS vill införa detta, för om det leder till färre platser så behöver de ju i rimlighetens namn höja priset på biljetter och uppgraderingar.....


    är det "fiskben" som gäller? eller finns det någon info om detta?
     
  2. Homer

    Homer Medlem

  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag gillar fiskbrn á la ir Canada/Turkish/New Z. I alla fall om man reser själv, superprivat. Och man kan sova mycket bra. Hoppas SAS kör något liknande.
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Det är lite lustigt att Virgin Atlantic hamnat på plats 8 och Air NZ på plats 10 med tanke på att det är exakt samma stol.

    I övrigt det bästa jag testat är nog Cathay Pacifics nya business class stol. Alldeles perfekt på alla sätt och vis.

    Det som är lite trist med fiskbenskonfiguration är att man är vänd från fönstret hela tiden, jag tycker det kan vara trevligt att titta ut, speciellt om man reser i andra världsdelar.
     
  5. Homer

    Homer Medlem

    Inte direkt eftersom det inte bygger på direkta jämförelser utan snittbetyg på individuella recensioner
    där recensenterna har olika preferenser, men det var ju layout som Zoogian funderade på och inte säte och det hittar man för 10 olika flygbolag och massor av modeller via den länken.
     
    Last edited: 10 December 2011
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag förstått är väl Cathays nya den bästa, men kanske för dyr och utrymmeskrävande för att bli SAS val.
    Fiskben är sällan bra för partnerresor, Ofta också instängt och dåligt med golvplats.
    Swiss/Finnairs Thomsonstolar är nog bästa kompromissen, ger ju väldigt mycket golv och bänkyta.
    Men dom får gärna välja lite mer ombonad design.
     
  7. Zoogian

    Zoogian Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej Alla!

    Vilken respons, MEN.... nu syftade ju inte jag på vilka stolar som är bäst för resenärern... utan helt sonika vilken flatbed som får in mest resenärer per m2... ur ett flygbolags synvinkel, vilken stol får in flest kunder som har möjlighet att sova i 180 grader...
     
  8. Jacob

    Jacob Medlem

    Jag undrar om inte Finnairs nya business class har den bästa layouten för 180 graders horisontella stolar.

    Stolarna är placerad i en slags sicksack layout med en stol i bredd längst till höger, två i bredd i mitten medan stolarna längst till vänster i kabinen är placerade varannan enkel och varannan dubbel.

    http://www.finnair.com/finnaircom/w...79842/Ay_seat_map_A330-300_OH-LTS-LTT-LTU.jpg

    Fiskbenskonfigurationen tror jag egentligen inte är särskilt effektiv. Det är mycket plats som försvinner som varken passageraren eller flygbolaget får nytta av.

    Finnair får in 45 business class stolar mellan dörr 1 och 2 på en Airbus A330, Air Canada som också flyger Airbus A330 och har fiskbenskonfiguration får in 37 stolar på motsvarande yta.
     
  9. Homer

    Homer Medlem


    DET har stoltilverkarna också funderat på :)

    The future of airline seating | Aircraft seating and interiors
     
  10. rob74

    rob74 Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Fiskbenskonfigurationen på 747 med NZ, kan jag hålla med om, kändes till en början lite instängd. Nu var det då första gången jag testade den typen av stol och efter ett tag (hade 24 h på mig) så vande jag mig. Tyckte också det var coolt att man kunde starta/landa med stolen i sängläge pga airbag i säkerhetsbältet.
    Instämmer med att jag gärna hade velat se fönstret på ett bekvämt sätt.
    Nu gick ju den mesta tiden åt för att äta, så sightseeingen kom i skymundan ändå.
    Fakta kvarstår, att om man reser som ett par, så blir ju denna lösning lite knepig, även om man kan äta middag ihop.
    Blir intressant att se vilken lösning SAS väljer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×