Senaste nytt

Bästa kreditkortet? (för DamonA)

Palazzi

Medlem
Besserwissern påpekar att även Finnair har ett Mastercard.

Nu är dock Finnair Plus ett i mina ögon uselt flygprogram så jag sa upp det kortet, men rätt ska vara rätt.

Tack!
Den informationen hade faktiskt gått mig helt omsides...

Konstigt att jag inte hört/läst något om Finnairs mastercard, då jag antar att det inte är något nytt erbjudande.
 

DrKlas

Medlem
Finnair har ju ett Diners Club också: Samla poäng med Finnair Plus Diners Club - Finnair - Sverige

Bättre poängintjäning än för Mastercardet men jag värderar inte en Finnair Plus-poäng särskilt högt.

Ett par icke-flyg-kort som kan vara lite intressanta är Nordic Choice Club Mastercard (https://www.nordicchoicehotels.se/nordic-choice-club/nordic-choice-club-mastercard/mastercard/) och SJ Prio Mastercard. Nordic Choice ger 10 nätter mot status (silver direkt) och för SJ-kortet ger inköp statusgrundande poäng.
 

RonnieK

Medlem
Besserwissern påpekar att även Finnair har ett Mastercard.

Nu är dock Finnair Plus ett i mina ögon uselt flygprogram så jag sa upp det kortet, men rätt ska vara rätt.

Jag nappade på Finnairs MC då de erbjöd en signup-bonus på 10.000 poäng och jag ofta åker med Finnair till Asien. Det resulterade senast i en Op-Up från HKG vilket jag tycker var värt. Vad är det i dina ögon som gör Finnair Plus så dåligt?

Jag är själv ny inom alla dessa bonusprogram så min fråga är av genuint intresse. Har jag valt fel?
 

David

Medlem
Finnair är dyra när det gäller att ta ut resor med poäng. Det saknas även flexibilitet då reglerna kring Finnairflygningar och kombinationer med Oneworld är lite knepiga. Dock brukar jag använda poängen till uppgraderingar då dessa fungerar från även de billigaste bokningsklasser vilket jag tycker kan bli en rätt okej deal.
 

gdaily

Medlem
Jag nappade på Finnairs MC då de erbjöd en signup-bonus på 10.000 poäng och jag ofta åker med Finnair till Asien. Det resulterade senast i en Op-Up från HKG vilket jag tycker var värt. Vad är det i dina ögon som gör Finnair Plus så dåligt?

Jag är själv ny inom alla dessa bonusprogram så min fråga är av genuint intresse. Har jag valt fel?

Min stora anledning till mitt missnöje är att bonuspoängen bara är giltiga i tre år. På SAS har man i alla fall fem år på sig att samla, och på BA "oändligt" med tid.

Men, om man som du verkligen åker med Finnair mot Asien (rätt håll med Finnair) så är det nog ett ganska så bra val. Det passar inte in så bra i mitt resmönster bara (som brukar vara mer åt Londonhållet). Jag får inte ut något bra värde av Finnairpoängen, men jag kan tänka mig att uppgraderingar på Asienflighter med Finnair är ett alldeles utmärkt utnyttjande.

Av de program som nämnts här i tråden värderar jag, utefter mitt eget resande, poängen till:

SAS: 10 öre st (ingen fuelcharge på SAS-redemptions)
BA: 10 öre st (Dyr fuel charge på redemption men mycket bra möjligheter att utnyttja poängen)
SJ: ca 5-7,5 öre/poäng
FI: 5 öre/poäng

Men åker du ofta med Finnair till Asien och hinner bränna poängen inom tre år så har du säkert valt okej, i alla fall inte dumt. Om man inte är "proffs" som DrMiles så bör man ju spara poäng på det program man flyger med mest...
 
Toppen