Senaste nytt

Bästa kombinationen av betal/kreditkort?

Jag har ju haft ett SAS MC som komplement till mina Amex. Men nu när jag räknar så inser jag ju att det är hjärndött!

SAS MC ger ju bara 10 EB per 100kr.

Coop Med Mera Mer (1 poäng per 1 kr spend) ger ju de facto 20 EB per 100kr! Det har jag inte reflekterat över! Förutsatt att man växlar dem vid över 20.000 poäng (då är kursen 5p = 1 EB). Och då har man dessutom till att plocka de vanliga räkningarna via Betalo.
 

drW

Medlem
Gick utmärkt att betala amexräkningen med Betalo senast. Är det inte tillåtet? Missat något i villkoren då men borde de inte spärra bankgironumret då som SEB kort gjort, EB mastercards faktura gick inte att betala med Betalo.
 
Många bra tips - tackar för dem. Kommer ansöka om ett Coop direkt - hur man än vänder och vrider blir det ju bättre än ett SAS MC... Dock kan man ju njuta av sign up bonus på ett SAS MC plus point earner (6k plus 4k) en gång i alla fall :)

Gällande concierge antar jag att AMEX är något bättre än SHB...

(Kan också meddela efter samtal med AMEX idag att högsta kortets villor alltid gäller, således kan man om man har Platinum plus SAS köpa sina resor med SAS för poängen/vouchern men samtidigt åtnjuta villkoren från Platinum.)

Ingen som har erfarenhet eller åsikter om allriskförsäkring och prisgaranti?
 
Ännu en fråga - gällande AMEX platinum;

Om man plockar ut ett AMEX platinum samt extra kortet till frugan;

1. får både hon och jag medlemsskap i hotellprogrammen (eller är det bara jag?)?

2. får man årsavgiften struken även på hennes SAS AMEX - eller bara på mitt?

Tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Jag har insett att om man vill resa i kontinentala Europa så är det även bra att ha ett Maestro-kort. Tex i holland är det hopplöst att inte ha det då deras förbannade tågautomater inte tar riktiga kort.

Snacka om att de tittade på en som ett fån när man idag gick in på banken och bad om att få ett Maestro...
 

Dr. Miles

Expert
Det är likdant i Tyskland. DB:s automater tar inte emot kreditkort för kortare resor (däremot går det att betala med kreditkort för långa resor).

Många små butiker tar emot Maestro/Elektron men inte kreditkort.
 

agehall

Medlem
He he nästan så man får printa en UC på sig själv och lämna med ansökan till Maestro så inte banken blir rädd =)

Det var efter att han såg mitt lönekonto (som just fått en inbetalning av en reseräkning på ca 100k) som han verkligen tittade snett på mig.. Han frågade om det verkligen var ett Maestro jag skulle ha. Han trodde nog att jag bara blandat ihop saker och skulle ha något helt annat kort.
 
Det var efter att han såg mitt lönekonto (som just fått en inbetalning av en reseräkning på ca 100k) som han verkligen tittade snett på mig.. Han frågade om det verkligen var ett Maestro jag skulle ha. Han trodde nog att jag bara blandat ihop saker och skulle ha något helt annat kort.

Det fungerar inte att ha ett kontokort (debit) från Visa eller MasterCard utan det måste alltså vara ett Maestro eller Visa Electron? I Norge/Danmark finns det fortfarande kantinor (lunchrestauranger) som kräver inhemska kontokort, det är ett helvete. Då tvingas man be kunden bjuda på lunch som kostar 50kr och får se fram emot ett avdrag på traktamentet på 250kr.
 

Dr. Miles

Expert
Det fungerar inte att ha ett kontokort (debit) från Visa eller MasterCard utan det måste alltså vara ett Maestro eller Visa Electron? I Norge/Danmark finns det fortfarande kantinor (lunchrestauranger) som kräver inhemska kontokort, det är ett helvete. Då tvingas man be kunden bjuda på lunch som kostar 50kr och får se fram emot ett avdrag på traktamentet på 250kr.
Ja, der måste vara VISA Elektron eller Maestro. Bankkort med VISA/MasterCard fungerar inte på de ställen. (Jag har provat)
 
Toppen