Senaste nytt

Bästa Hilton/Conrad Resort

rvarttinen

Medlem
Bumpar min egen tråd. Detta året har jag samlat på mig så mycket HH poäng (tillbaka som HHD) så jag tänkte köra Conrad Maldiverna....

Ni som har varit där @rvarttinen @Alx @HON-II . Något man skall tänka på? Är hotellet så lugnt att man blir uttråkad efter X dagar? Vilken period var ni där? Verkar ju som vädret är bra året runt ... Vilken rutt flög ni dit?

Vet inte så om just mycket om Conrad Maldiverna. Dock, har åkt förbi med båt, för att komma dit valhajarna håller till, från Moofushi. Ser stort, men ändock trevligt ut. Vi har varit två gånger på Moofushi Five Star Resort | Constance Hotels & Resorts in Maldives och trivts utmäkt. Maldiverna är väl speciellt i den mån att du gör oftast "ingenting" och är fullt upptagen med det! För egen del tycker jag det är väldigt avkopplande, man skaffar sig en rutin och uppepå det så finns det ett antal aktiviteter som utflykter och behandlingar. Däremellan slappa, bada, läsa, och lite för mycket mat. Glömmer lätt bort att kolla e-psot och annat ...

Bästa perioden är väl från november / december till april, ungefär. Då är monsunen sådan att sol- och badvänligt. Även trevligt att åka till solen när det är relativt mörkt i skandinavien. För den som dyker så spelar kanske väderleken mindre roll och då fungerar väl även "lågsäsong" bra, dvs resten av året.

Senast var vi där mars/april, då var det både soligt och vissa dagar mycket varmt. Men, på det hela mycket skönt!

Den rutt vi åkte i våras var ARN - CDG - AUH - MLE och sista biten med sjöflyg till Moofushi. Flyget var en kombination av Air France och Etihad (code share) i affärsklass. Blev en del champagne både ombord och loungerna ... :)

Tips: boka något av de "all inclusive" paket som de flesta resorter tycks ha. Då slipper ni "betala" för varje liten drink eller kaffe, det blir snabbt dyrt annars, något som vi märke i våras på Sheraton Full Moon resort and Spa (Recension: Överkomlig lyx i Maldiverna - BusinessClass.se).

Som det verkar; många resorter tycks rätt så lika i sin utformning och de erbjudanden som finns, t.ex. dessa paket med mat och dryck. Med andra ord, de tycks hålla hög klass och du blir säkerligen inte missnöjd. Har en recension på Moofshi på gång, ska bara få ordning på bilderna och få ned dem till ett rimligt antal. :)
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
En sak som absolut inte får missas är att ta en promenad (10-15 min) norrut på huvudgatan utanför hotellet och besöka den lokala kockskolan som också har servering av balinesiska rätter. En öppen restaurang med köket mitt i lokalen, vi valde nån provsmakningsmeny med typiska lokala rätter och den kvällen sitter absolut kvar långt in i minnet som en oförglömlig kväll.

Minns du namnet på detta ställe?
 

ulagun

Medlem
Personligen kan jag starkt rekommendera Hilton Moorea Lagoon Resort and Spa.
OWB:erna är riktigt bra!
Funderar på att åter besöka Cook Is. efter åtta år.
Klart intresserad av lite mer detaljer/erfarenhet från Hilton Moorea.
När vi var där var bygget stoppat.
 

RonnieK

Medlem
Tack för bra info! Vad räknar man för matbudgent per dag/person? All ära med fina hotell men snackar vi 5,000kr dagen per person för MAT(ej dryck) så finns det andra alternativ ....

Har du några exempel tex vad en öl alt. drink kostar? Så man får en uppfattning ....
Det finns en massiv tråd på FlyerTalk om detta hotell: Conrad Maldives Rangali Island {MDV} - FlyerTalk Forums

Kolla igenom wiki-posten och röj igenom de senaste årens inlägg så lär du veta det mesta :)
 

Tostarp

Medlem
@EBGGOT Jag kommer inte ihåg exakt vad allting kostade. Det fanns inga riktiga prislistor utan allt bara 'skrevs upp på rummet'. Dock var det så att jag fick ett mail ca 3 veckor innan där managern frågade mig om jag ville ha gratis frukost eller eftermiddagsdrinkar eftersom jag var HHD. Vi valde frukost för att jag kunde lista ut att en frukost var ca SEK 300 per person. Och med en stadig frukost står man sig hela dagen (Vi åt i princip bara två mål om dagen (dvs frukost o middag). Man kunde välja att äta sin frukost på vilken av öarna som man ville.

Conrad Maldives består av två öar (med en gångbro emellan) och vi bodde på den Västra. Den Västra upplevde vi som mycket tystare och 'exklusiv' än den Östra. Östra hade typ ett litet komplex med en butik och lite pool etc och där fanns även några uttråkade barn. De flesta restauranger finns på Östra ön. Vi provade de flesta restaurangerna på kvällarna och notan brukade hamna på SEK 1500-2500 (2 huvudrätter med en flaska vin). Maten håller extremt hög klass och själva restaurangerna är en upplevelse i sig med den mest exklusiva som är glasbubblan under vattnet (kostnad ca SEK 5000 per person med en 12 rätters meny, men värt varenda krona..)

Om jag minns rätt kostade nog en vanlig drink typ SEK200 och uppåt och typ en öl 150. Vi testade också 'private dining on the beach' vilket är en av de mest surrealistiska upplevelserna jag gjort. Två personer med ett bord på en sandtunga mitt i Indiska oceanen och med en hovmästare som trampar fram i sanden med silverfaten och champagne.

Jag vill poängtera att vår upplevelse baserar sig väldigt mycket på att vi hade en 'sunset villa' med extremt tyst och lungt. Hade vi tagit en av de 'lägenheterna' som finns på Östra ön så hade det inte alls varit lika exalterande.

Men som sagt jag skulle nog kunna sälja ett av barnen för att få fjorton dagar där igen...:)...
 

XXX

Medlem
Tack för bra info! Vad räknar man för matbudgent per dag/person? All ära med fina hotell men snackar vi 5,000kr dagen per person för MAT(ej dryck) så finns det andra alternativ ....

Har du några exempel tex vad en öl alt. drink kostar? Så man får en uppfattning ....
Har varit där 3 gånger och som andra sagt så är det mitt favoritställe. Det är dyrt och med en dollar på över 9 kr är det inte bättre. Finns massa options att äta och dricka. Billigast är baren med burgare, club sandwich etc. Inga oskäliga priser om jag kommer ihåg rätt. Sen finns buffén som jag tror kostade 100 dollar. Därefter Vilu som är min favorit med al a carte. Räkna med 200-250 för två med vin. Vin får du från 50 dollar. Vår favo är Champagne & Lobster on the beach men det kostar en slant.

Stället är ultimativ avkoppling och allt är lugnt. Vår favorit är piren där bara ett fåtal får plats. Börja dagen med en promenad runt öarna, njut av en god frukost, sola, bada och läs, god lunch, tillbaka till parasollet och sedan slappa innan middag och solnedgång. Inte mycket hålligång.

Åker dit i påsk igen. Tredje gången på poäng och detta är för mig det perfekta utnyttjandet av HH-poäng. Har du tur kan du få en upgrade till water villa. Kostade oss 200 dollar per natt men det kan det vara värt. Man kan mixa också.

Rekommenderas starkt men åk inte om du har en tajt budget.
 

Tostarp

Medlem
Ska förresten till Conrad Koh Samui i November och har inte fattat hur rummen ligger eller om det finns olika sorts rum? Är alla rummen likadana eller?
 
Toppen