Senaste nytt

Bästa flygbolag för familjen över Atlanten (Florida)?

JLE

Medlem
Vill man snabbt och enkelt komma till Florida så är Icelandair till Orlando-Sanford enligt mig det bästa alternativet. Man anländer på kvällen och är det sista flyget för dagen så immigrationen går i ett nafs.

Transfer på Keflavik är inga problem...

Samtliga Icelandairs 757:eek:r är uppgraderade med AVOD på samtliga platser...

Nackdelarna är ju att de bara flyger två eller tre gånger i veckan, samt att de tar betalt för maten ombord...
 

JLE

Medlem
Hur är Sanford? Har bara varit massa ggr på MCO.

I amerikanska mått väldigt liten flygplats... Skulle nog uppskatta storleken till ungefär som Malmö-Sturup. Det går en hel del lågprisflyg inrikes med Allegiant samt en hel del charterflyg till UK.

Själv uppskattade jag enkelheten, jag kom igenom immigration, bagage claim och tull på 15 minuter...
 
Nu är jag kanske inte lika "insnöad" som vissa här inne :p men jag gissar att choklad/våffelbolagen är KLM och Brussels? Men snäckchokladbolaget går jag bet på.
Gissat rätt för KLM, den andra var AF. Snäckchoklad förknippas med Belgien så det var Brussels jag syftade på.
Ärligt talat efter så många flygningar över Atlanten med olika bolag i ekonomi det är bara Brussels jag längtar tillbaka till. Loungerna, terminalen, transfern, utbudet ombord allt var riktigt smidigt och bra.
 

Totopez

Medlem
Vi ska till Orlando i sommar, iofs med barn som är 12 och 7. Vi bestämde oss för en stopover i NYC på vägen dit, så resvägen bestämdes av det. Vi kom undan med 23000 för fyra (där tre är vuxna), SAS till EWR, sedan UA inrikes. Hem samma väg.
Vårt ressällskap skippade NYC och bokade Virgin Atlantic via London. Under 20000 för deras familj med två barn. Nu verkar dina datum svårare, samt att Götelaborg har färre möjligheter, men det borde gå att pressa.
 

Bergling

Medlem
Ja, några 23 000 lär det nog inte bli, om det inte kommer någon rea/kampanj. Men runt 26 000 har jag hittat vettiga biljetter. Av bekvämlighetsskäl, så har vi uteslutit alternativ med mer än ett byte. Det känns som att allt blir enklare då.

Man kan väl säga att det fins tre huvudalternativ: BA via LHR, LH via FRA och AF via CDG. Alla har väl sina för och nackdelar.

BA är väl ok på de flesta vis. Bra flygtider på utresan med avgång från GOT 11.15, så man slipper gå upp mitt i natten. Ankommer förvisso lite senare, men det blir ändå inget vettigt gjort den första dagen. Korta bytestider både på dit- och hemresan.

Med LH så är det med Swiss via ZRH på utresan. Tycker att jag läst mig till att deras A330 skall vara ok. Sedan är det A380 på hemresan, vilket förvisso kan vara kul att pröva på. Lite längre layovers dock.

AF känns som ett rätt ok alternativ. Det finns möjlighet att boka platser med mer benutrymme på övre däck i deras 747 för en överkomlig summa. Totalt ett par tusenlappar dyrare än de andra alternativen. Ok flygtider men byte på CDG som många verkar älska att hata.


Några sista tips/råd angående dessa alternativ?
 
Last edited:

JLE

Medlem
BA är väl ok på de flesta vis. Bra flygtider på utresan med avgång från GOT 11.15, så man slipper gå upp mitt i natten. Ankommer förvisso lite senare, men det blir ändå inget vettigt gjort den första dagen. Korta bytestider både på dit- och hemresan.

Är det till Miami? Tidigare har BA-flygen till Orlando och Tampa gått från Gatwick...
 

Bergling

Medlem
En kort uppdatering om vad slutresultatet blev. Valet föll till slut på BA. Totalt sett det bästa alternativet.

Lite senare avgång på utresan gör att man slipper gå upp svintidigt och stressa iväg. Uppskattas speciellt när man har två små barn. Korta bytestider så man slipper sega väntetider med trötta barn och så är vi hemma i bra tid.

Hade nog gått att få det någon/några tusenlappar billigare med annat bolag, men på ett sätt skönt att allt är bokat.
 
Toppen