Senaste nytt

Bästa flygbolag för familjen över Atlanten (Florida)?

kristerj

Medlem
En detaljfråga i sammanhanget för de som bytt på LHR T5 - slipper man passkontrollen där eftersom man redan lämnat Schengen vid avresan i Sverige när man åker till LHR?
Slipper man extra säkerhetskontroll?

Du behöver inte visa passet där, när du byter. Dessvärre får du gå igenom säkerhetskontrollen igen, vilket kan ta lite tid. Ett tips är att gå så långt som möjligt (norrut) när man har kommit från rulltrappan efter kontrollen av boardingpassen. De flesta ställer sig i första bästa kön till säkerhetskontrollen. USA-flygen går oftast från terminal 5B eller 5C, så man får åka ett underjordiskt tåg en bit för att komma dit, vilket brukar vara kul för barnen
 

Homer

Medlem
Flyger man med BA får man även utan status ihop runt 10.000 poäng per person.
Det kostar 9.000 poäng från Götet till London eller om man så vill till vartsomhelst i Storbritannien.

Alternativt ca 40.000 poäng på hushållskontot vilket är 1/3 av det som behövs för att åka i 1:a klass, 2 pers om man har 2-4-1 voucher
 

drW

Medlem
Vi gjorde liknande resa från Arlanda i november med byte i New York med SAS. Tycker det fungerade bra och att det var väldigt skönt att ha gått igenom immigrationen när vi kom till Orlando med trötta barn. Att sen planet från Sverige blev försenat ett dygn är en annan historia.
 

agehall

Medlem
Jo immigration skall man igenom, men med tanke på att det ibland tar tid och risk att missa anslutning eller att det blir en längre väntan så tror jag det är bra att inte ha någon mer flygning efter det.

Nu har jag iofs inga egna dåliga erfarenheter av immigration och tiden det tar, men man måste givetvis ta till ordentligt med tid vid ett sådant byte.

Men man måste ju dessutom plocka ut baggaget, dra det genom tullen och checka in det igen*, men du reser väl bara med handbaggage så det är inget du känner till ;)

Jo, visst, det måste man göra, men det brukar ju vara typ två steg. Även då jag reser med incheckat bagage är allt optimerat för att vara enkelt att ta sig runt med utan vagn - dvs allt går på hjul och kan staplas så att två händer räcker.
 

Stefan62

Medlem
Nu har jag iofs inga egna dåliga erfarenheter av immigration och tiden det tar, men man måste givetvis ta till ordentligt med tid vid ett sådant byte.

Min biljett med BA känns lite tight med 2 h 30 min för att klara immigration och flytta väska samt ny säkerhetskontroll - eller kommer det att fungera i normalfallet på EWR?

Man vill ju gärna hinna med ett lounge-besök också...
 

Claes L

Medlem
Jag har iofs inte flugit in till EWR med BA (bara SAS) men 2h 30min borde räcka fint. Tror det har takit max 1 h för oss inklusive lämna väskorna
 

gusten

Medlem
Jag hade kollat VS från LGW. Kanske inte idealisk connection från GOT (har inte kollat) men jag har åkt med dem ett par gånger den sträckan och det är fun och bra IFE tycker jag - kul för småbarnen.

Annars instämmer jag att BA troligen har den bästa produkten och transfern för sträckan med ofta bra priser.
 

Alx

Medlem
Jag håller med Agehall om att rädslan för "problemen" med immigrationen i USA vid connections ofta är kraftigt överdriven. Man missar också fördelarna med att ha immigration avklarad vid ankomst till slutmålet.

Visst det kan, om man har otur (och släppar benen efter sig) ta en stund att gå igenom det hela. Å andra sidan är man klar med allt det när man kommer till slutmålet, vilket är otroligt skönt. Immigrationen ska ju ändå ske förr eller senare. Det viktiga är bara att bytestiden är väl tilltagen, minst 2 hrs så är man på säkra sidan. Vid de senaste årens MÅNGA immigrations har det, bortsett från storhelger, aldrig tagit mig mer än 45 min. (oftast under 20 min) på någon flygplats i USA. Annat var det de första åren efter 9/11.

Reser man med småbarn är det bara att uppmärksamma personalen vid immigrationen på att barnen är små. På åtminstone Newark och JFK släpper de vanligtvis förbi barnfamiljer och gamla om kön är lång. Dessutom går det bra att ta bladet från mun och tala om att man har short connection. Ganska ofta när jag reser hit till USA och första flighten är lite sen brukar jag se panikslagna connection pax som inte säger ett knyst till personalen men står och muttrar i kön. Hur svårt är det att fråga? Jag har själv släppts förbi kön vid verkligt short connection bara genom att fråga. Med verkligt short connection menar jag att det faktiskt är risk att man missar sin flight. Vissa grips ju av panik redan 1.5-2 timmar innan avgång... :)
 

agehall

Medlem
Min biljett med BA känns lite tight med 2 h 30 min för att klara immigration och flytta väska samt ny säkerhetskontroll - eller kommer det att fungera i normalfallet på EWR?

Man vill ju gärna hinna med ett lounge-besök också...

Det borde räcka utan problem tycker jag. Se till att du går i rask takt mot immigration så ska det nog gå bra och ev så hinner du även förbi en lounge. Du missar dock inte mycket om du inte hinner till loungen heller. Det är inte så mycket att stå efter i USA.
 
Toppen