Senaste nytt

Bästa flygbolag för familjen över Atlanten (Florida)?

agehall

Medlem
Sedan är jag ganska lång (188 cm) så någon kabin med inte allt för trångt om benutrymme hade uppskattats.

Aha, du är en sådan där kort typ som brukar sno nödutgången för oss som faktiskt har nytta av lite extra benutrymme. Bara för att man är längre än 150cm är man inte lång...

Med barn, så skulle jag nog också försöka undvika transfer i USA.

Det här förstår jag inte alls. Med barn vill jag göra det jobbiga köandet etc så fort som möjligt. De lär inte vara piggare och snällare om man spenderar mer tid på att flyga först. Det är klart det är smidigast om man gör så få byten som möjligt, men många verkar ju tycka att just byten i USA är jättejobbiga - så är det inte imho. Man måste ju igenom immigration oavsett, så jag ser ingen anledning till att undvika byten i USA, snarare tvärt om. Det finns väldigt bra möjligheter att göra ett par extra hopp i USA och därmed få mer miles. Det är dock kanske inte det man siktar på när man reser med familjen...
 

Pho

Medlem
Det här förstår jag inte alls. Med barn vill jag göra det jobbiga köandet etc så fort som möjligt. De lär inte vara piggare och snällare om man spenderar mer tid på att flyga först. Det är klart det är smidigast om man gör så få byten som möjligt, men många verkar ju tycka att just byten i USA är jättejobbiga - så är det inte imho. Man måste ju igenom immigration oavsett, så jag ser ingen anledning till att undvika byten i USA, snarare tvärt om. Det finns väldigt bra möjligheter att göra ett par extra hopp i USA och därmed få mer miles. Det är dock kanske inte det man siktar på när man reser med familjen...

Jo immigration skall man igenom, men med tanke på att det ibland tar tid och risk att missa anslutning eller att det blir en längre väntan så tror jag det är bra att inte ha någon mer flygning efter det.
Dessutom tolkar inte jag frågeställaren som att han är ute efter att spendera så mycket tid som möjligt i luften... Jag vet att det för vissa här är väldigt svårt att förstå att en del prioriterar att komma fram! :)
 

Homer

Medlem
Last edited:
Det finns så många alternativ! Det var några bra förslag inne här men om någon av resande är i behov av specialkost(glutenfri, mjölkfri) då finns knappt något bättre än SAS kvällsavgång CPH-EWR och sen JetBlue ner till Florida, helst Fort Lauderdale då Sixt har ett bra kontor där. De lovade fixa fler tyska traktorer till nästa år. Budget har också alltid bimmrar där.
2-4-2 med bra pitch har Delta och båda våffel/chocklad bolagen, reser man med snäckchokladbolaget då kan man fuska och få en priolapp för immigrationen om man har bråttom. Med Delta eller våffelbolaget går att resa till Boston och där är köerna mycket kortare.
Fort Myers är ganska bra inträdespunkt till Florida men jag antar att ni ska helst till Orlando och då är kanske bättre att flyga dit. Men jag hade nog sökt på alla städer efter billigast möjliga biljetter med JetBlue.

Och CDG för Göteborgare är inget problem alls, det är de som anländer till fel terminal som bör frukta det. Göteborg - 2G.
 
Last edited:

Bergling

Medlem
Nu är jag kanske inte lika "insnöad" som vissa här inne :p men jag gissar att choklad/våffelbolagen är KLM och Brussels? Men snäckchokladbolaget går jag bet på.

Hur som haver, det lutar väl åt antingen BA eller LH. Men även Swiss (som LH codeshare) har kommit upp bland sökalternativen. Har alla dessa ok IFE i ekonomi? Helst AVOD, men åtminstone skärm i varje stol. Läste på Flyertalk att Lufthansa verkar ha uppgraderat alla sina 747 m a p IFE.
 

Palazzi

Medlem
Jaha, det var GOT det gällde... Förändrar ju givetvis saken.

Om man inte vill ha immigration i Europa (och det vill man inte) kan du bara välja på BA, LH, AF & Air Berlin. Du vill inte resa med sistnämnda, för då hamnar du i en 737 till MIA, och en 747 + A380 är att föredra alla dagar i veckan. AF är som sagt CDG (risk för problem, och du har ju barnen med...).

BA eller LH. Jag gillar personligen servicen bättre på BA, och bryr mig egentligen inte ett skvatt om 747 vs A380. Det som talar för A380 + LH (i ditt fall) är att du är 100% säker på att få bra IFE i ekonomi... Var bara noga med att kolla att det är A380 åt båda hållen till Miami :)

Trevlig resa!
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag lutar också starkt åt BA, min lilla begränsade erfarenhet av BA och LH säger att BA är snäppet vassare på longhaul economy.

En detaljfråga i sammanhanget för de som bytt på LHR T5 - slipper man passkontrollen där eftersom man redan lämnat Schengen vid avresan i Sverige när man åker till LHR?
Slipper man extra säkerhetskontroll?
 

Storsteffe

Medlem
Välj kortaste totala restiden är mitt råd. Annars skulle jag välja BA med hänsyn till att det ger en hel del poäng till familjekontot, mina barn ville dock bara åka SAS när de var i den åldern som dina barn är.... Att byta i USA är enkelt, man plockar väskan från bandet går i genom tullen, lämnar in väskan igen(ingen incheckning) och det kan vara skönt att ha immigration klar när man kommer fram till slutdest.
 

Palazzi

Medlem
Jasså? vore intressant att veta vart du fått den informationen ifrån, såvitt jag kan se handlar det om A332 Air Berlin (AB) #7211 Flygspårare

Jag fick tydligen upp resultat på code share inrikes med AA NYC-Tampa på min sökning. Det blev 737 GOT-TXL och JFK-TPA och då tror jag det stod 737 för hela resan i sökningen.....eller så läste jag av slarvigt....

Tittade sen på ITA-matrix, och som du skriver är det A332 det handlar om. Kvarstår gör iaf mitt statement, för jag föredrar 747 & A380 även framför detta flyg.
 
Toppen