Senaste nytt

Bästa first flygbolag o class/buisness class Köpenhamn - Dubai?

danielhog

Medlem
En sak till förresten. Ingen budget har du skrivit angående hur mycket poäng du har så jag antar du har en himla massa poäng att bränna. Då kanske Etihad first class är ett alternativ för 300.000 eurobonuspoäng alt business för 200.000p går ju till Abu Dhabi men går ju åka taxi mellan
Visst går det dock inte att boka Ethiad med voucher?
 
Visa bifogad bild 82151
Det här är den enda utresan jag hittar något av dina två datum med bara en mellanlandning och i business. Swiss/Austrian/Lufthansa verkar vara fulla.

På hemvägen hittar jag ingenting direkt utan allt är med två mellanlandningar. Egypt air kommer upp som förslag av sas, annars har turkish plats via MUC och Ethiopian har plats via ARN.
Observera att man behöver ta sig till en annan flygplats i Istanbul på egen hand med den bokningen. Inte alls smidigt.
 

Senator

Moderator
@Loffas för att sätta rätt förväntningar skulle jag tänka såhär:
1. Liten flexibilitet gällande datum OCH destination är lika med ”beggars can’t be choosers”. Med andra ord om det är Dubai du vill åka till med poäng och med ”bara” två dagar ut och två dagar hem kommer alternativen vara få.

2. Om destinationen är Dubai, samt du kan åka ”när rätt bolag finns” är det inte så svårt.

3. Om destinationen är oväsentlig, datumen flexibla (låt oss säga 1-2 veckor både ut och hem) så kommer du ganska troligt (kanske med undantaget av SAS) kunna hitta det flygbolag du vill åka med (om det är det viktigaste).

Så i ditt fall är jag ledsen att säga att (troligtvis) kommer alternativen vara få om alls.
 

Sir Lemon

Medlem
Tycker det är väldigt rolig logik också....heheh...vad skulle jag med ett forum till om jag redan har läst på och själv skaffat svaret? Att skriva en fråga i ett forum är ju en DEL av researchen man själv gör..haha. Nåja, hoppas folk slutar skriva om de ändå inte kan hjälpa till och att folk som vill hjälpa till skriver vad de tycker, så man kan diskutera det man frågat istället för forumpolitik.
Kan förstå din känsla, men det grundläggande argumentet emot din tanke är ju just i de fall väldigt närliggande frågor till den man önskar ställa redan bearbetats in depth och utförligt just på detta forum. I de fall ngn ny, individuell touch adderas, som inte tidigare avhandlats, eller rör ngt akut-akut hjälpbehov, är min erfarenhet att de flesta här gärna hjälper till. Ibland kan jag dock tycka att påpekanden om att själv göra grovsorteringen kunde göras med lite mer ödmjukt språk och ngt förfinad vänlighet, särskilt när det är ngn ny medlem. Att komma in i detta forum är i sig en process. It always takes two to a tango och det är alltid en balans mellan att själv göra det man kan och be om hjälp. Välkommen hit!
 

palmen

Moderator
Varför åka rakaste vägen? Du säger inget om att det finns ett tak för antal bonuspoäng (och ingen budget i örigt) så jag tänker mig att du kör en Open Jaw med utresa till Bangkok och hemresa från Bangkok till Dubai (detta blir bara ett stopp). Med detta upplägg får ni 10h i Bangkok också att göra vad ni vill med.

Detta alternativ borde bli 147,5k poäng per person (utan voucher)

Utresa 30e mars
upload_2018-11-26_9-56-9.png

"Hemresa" 31 mars
upload_2018-11-26_9-56-38.png



Hem från Dubai köper du sedan en business biljett cash, finns flera olika alternativ att välja på (priser i DKK)
upload_2018-11-26_10-0-48.png

upload_2018-11-26_10-1-1.png



Vad det gäller övrig diskussion om hur mycket information man ska leta själv och hur mycket man ska få serverat så brukar jag göra enligt följande.
  1. Titta upp vad man kan tänkas åka.
  2. Läs sedan reserapporter som finns publicerade i massor på detta forum om just dessa bolag
  3. Sök lite efter information på forumet om de bolag man är intresserad av
  4. Ställ kompletterande frågor utifrån den info man hittat själv och behöver veta mer om.

Artikel om Austrian och deras stolar
Alla Austrian Airlines långdistansflygplan har nu ny kabin ombord - BusinessClass.se

Reserapport från Lufthansa Busines (inte säkert att ni har samma flygplanstyp, men stolar och mat ska väl vara ungefär samma)
Lufthansa Business class Frankfurt - Buenos Aires (747-8) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Medlemsrecension om Swiss Business och Turkish Business
Medlemsrecension: Till Japan i business med Swiss och tillbaka med Turkish (och LCC till Okinawa!) - BusinessClass.se
 

Loffas

Medlem
En sak till förresten. Ingen budget har du skrivit angående hur mycket poäng du har så jag antar du har en himla massa poäng att bränna. Då kanske Etihad first class är ett alternativ för 300.000 eurobonuspoäng alt business för 200.000p går ju till Abu Dhabi men går ju åka taxi mellan

Hej! Tack. Önskar flyg hela vägen och tittar nu på alternativ att flyga via. Har totalt cirka 180.000 poäng. Eftersom jag har en voucher 2-4-1 Amex, så motsvarar detta 360.000 poäng, så business t/r bör det väl räcka till överallt tänker jag. Jag vill helst undvika Turkish och Ethiopian och helst hitta Lufthansa, Austrian, SAS (alla dessa har jag flugit tidigare Austrian o SAS business o Lufthansa 1st class) eller något annat bolag som är likvärdiga eller bättre än de jag testat. Kan absolut tänka mig "omväg" så länge det inte är många byten.
 

Loffas

Medlem
Visa bifogad bild 82151
Det här är den enda utresan jag hittar något av dina två datum med bara en mellanlandning och i business. Swiss/Austrian/Lufthansa verkar vara fulla.

På hemvägen hittar jag ingenting direkt utan allt är med två mellanlandningar. Egypt air kommer upp som förslag av sas, annars har turkish plats via MUC och Ethiopian har plats via ARN.
Tack, har börjat förstå hur jag skall kolla på Star alliance sidan och insett att jag kanske medvetet måste flyga en omväg om jag inte vill flyga med Turkish. Hellre komfort o längre flygning. Har fått tips om Addis Abeba också. Undrar lite vad jag mer kan titta på för rutter om jag är beredd till omväg. Vill ju helst ha långflygning från europa då och sedan en kort flygning sista biten.
 
Toppen