Senaste nytt

Bästa första klass produkten på marknaden?

agehall

Medlem
OK service dock ( samtliga FA var 50+).

Det brukar vara en klar fördel när FA är äldre. Jag har aldrig riktigt förstått varför man vill ha snygga 18-åringar som FA. Klart de är trevliga att titta på, men man kan väl köpa en herrtidning då. De har aldrig (iaf när jag råkat ut för dem), lyckats ge lika bra service som en äldre FA, vilket är betydligt viktigare i luften imho.
 

Skyraider

Medlem
En förklaring till detta kan vara att äldre har mer seniority och därför får välja kabin och rutter först. De tenderar därför att ta longhaul F. De Nyanställda 18-åringarna får istället flyga regional jets med bara Y.

De flesta tycker att F är trevligare än Y.
 

A380*G

Medlem
En förklaring till detta kan vara att äldre har mer seniority och därför får välja kabin och rutter först. De tenderar därför att ta longhaul F. De Nyanställda 18-åringarna får istället flyga regional jets med bara Y.

De flesta tycker att F är trevligare än Y.

Hur förklarar du duktiga, äldre och rutinerade som jobbar i Y?
 

Skyraider

Medlem
Därför att alla inte har samma preferenser. Att de flrsta FA tenderar att välja long haul F före short haul Y betyder inte att alla gör det.
 

Skyraider

Medlem
Återigen. Att de flesta har en viss preferens betyder inte att alla har det.

FA får (i alla fall på amerikanska flygbolag som UA) välja vilka rutter de vill jobba på efter senioritet. Då tenderar long haul F gå åt först och regionals sist. Det är en mycket stark indikation på att det är long haul F som de flesta vill ha.
 

Dr. Miles

Expert
FA får (i alla fall på amerikanska flygbolag som UA) välja vilka rutter de vill jobba på efter senioritet. Då tenderar long haul F gå åt först och regionals sist. Det är en mycket stark indikation på att det är long haul F som de flesta vill ha.
Det har jag också läst detta på FlyerTalk.
Uniteds fackorganisationer äger aktier (eller rättare sagt att anställda äger) av United därför fackorganisationer har skapat sådan regel som gör att de som har jobbat längst (≒ äldre) får välja vilken flygning de vill jobba.

Eftersom längre flygning ger ofta mer tillägg och vilodagar, tenderar senior anställda att välja longhaul linjer. Men som Skyraider skriver, olika personer har olika preferens.
 
Last edited:

Pushback

Medlem
Världens bästa First - LISTAN

Jag efterlyser listor där vi röstar om bästa lounger, First kabiner etc.

Tills vidare, bidrar jag med min egen short-list!

Bästa First Class Hårdvara (stol och kabin)

1. Lufthansa (nya a340 utan separat säng)
2. Swiss (a330 + a340)
3. Lufthansa (nya 747 med separat säng)
4. Cathay Pacific
5. Singapore Airlines

Bästa First Class Mjukvara (service, mat & dryck)

1. Asiana
2. Swiss
3. Cathay Pacific
4. Singapore Airlines
5. Lufthansa

Bästa First Class Markupplevelse (Lounge/Check-In/Transport)

1. Lufthansa (FRA)
2. Air France (CDG) + Arlanda VIP service
3. Thai Airways (BKK)
4. Qatar (DOH)
5. Swiss (ZRH)
 

rlager

Medlem
Jag ser att du inte har med BA First och Concorde room. Kvalar de inte in eller har du inte testat?

Jag efterlyser listor där vi röstar om bästa lounger, First kabiner etc.

Tills vidare, bidrar jag med min egen short-list!

Bästa First Class Hårdvara (stol och kabin)

1. Lufthansa (nya a340 utan separat säng)
2. Swiss (a330 + a340)
3. Lufthansa (nya 747 med separat säng)
4. Cathay Pacific
5. Singapore Airlines

Bästa First Class Mjukvara (service, mat & dryck)

1. Asiana
2. Swiss
3. Cathay Pacific
4. Singapore Airlines
5. Lufthansa

Bästa First Class Markupplevelse (Lounge/Check-In/Transport)

1. Lufthansa (FRA)
2. Air France (CDG) + Arlanda VIP service
3. Thai Airways (BKK)
4. Qatar (DOH)
5. Swiss (ZRH)
 
Toppen