Senaste nytt

Bästa företagskortet

Senator

Moderator
Ett argument som jag har använt med min redovisningsbyrå och revisor gällande årsavgift är reseförsäkring. Nämligen att min portfölj av SAS AMEX i Sverige samt Swiss AMEX i Schweiz behöver jag som reseförsäkring för alla resor jag gör i tjänsten.

T.ex har jag fullt hyrbilsskydd med mitt Swiss AMEX Plat. Dyrt kort (CHF 700 per år) men jag generar ca 50' M&M poäng på detta. Inte mitt primärkort.

Så trots höga bankavgifter så anser jag att det är värt att ha dessa kort och har inga problem som egenföretagare att dra av kostnaden.
 

Brandten

Medlem
Ett argument som jag har använt med min redovisningsbyrå och revisor gällande årsavgift är reseförsäkring. Nämligen att min portfölj av SAS AMEX i Sverige samt Swiss AMEX i Schweiz behöver jag som reseförsäkring för alla resor jag gör i tjänsten.

T.ex har jag fullt hyrbilsskydd med mitt Swiss AMEX Plat. Dyrt kort (CHF 700 per år) men jag generar ca 50' M&M poäng på detta. Inte mitt primärkort.

Så trots höga bankavgifter så anser jag att det är värt att ha dessa kort och har inga problem som egenföretagare att dra av kostnaden.
Samma argument här.
 

Direktorn

Medlem
Hm, kanske är dags att börja fundera på att slå revisorn en signal då. 95% av allt på mitt Amex Platinum är företagsspend.
I övrigt har vi Visakort från Swedbank på bolaget, dock tillåtet att använda sitt privata kort om man så skulle önska.

Ring aldrig en din revisor i småfrågor. Låt de hitta eventuella frågor själva istället i revisionen. Att blanda in revisorn i alla småfrågor har en tendens att sänka resultatet på sista raden...Revisorer fakturerar gärna en tusenlapp extra bara de måste öppna munnen...
 

Direktorn

Medlem
Ring aldrig en din revisor i småfrågor. Låt de hitta eventuella frågor själva istället i revisionen. Att blanda in revisorn i alla småfrågor har en tendens att sänka resultatet på sista raden...Revisorer fakturerar gärna en tusenlapp extra bara de måste öppna munnen...

Självklart förutsätter detta synsätt att du förstår lite själv hur ekonomi fungerar i ditt företag, att du har egen bra personal som sköter löpande bokföring eller att du kan bolla detta med en ekonomibyrå el liknande som hjälper dig. Vill inte framstå som oansvarigt slarvig med mitt inlägg:) Revisor har för det mesta idag inte mindre bolag som omsätter mindre än 3 milj per år ( inget krav då men frivilligt) de som har revisor förstår vad jag menar avseende på kostnaden.
 

xTaX

Ny medlem
hittar ingen möjlighet att registerar SAS EuroBonus American Express® Elite Card direkt på företaget men som jag uppfattar det här är det flera som har det registrerat på sig själv som privatperson men företaget tar årsavgiften med motivering att reseförsäkringarna behövs i tjänsten, stämmer det?
Eftersom man får extrakort, separerar ni då att ni använder ett av korten som företagskort och de andra som privata/familjekort så att utgifterna hålls isär på fakturan?
 

agehall

Medlem
hittar ingen möjlighet att registerar SAS EuroBonus American Express® Elite Card direkt på företaget

Korrekt, det kan bara tecknas av privatpersoner

flera som har det registrerat på sig själv som privatperson men företaget tar årsavgiften med motivering att reseförsäkringarna behövs i tjänsten, stämmer det?
Det finns nog en del som gör så. Det är väl lite upp till vad arbetsgivaren går med på. Jag står själv för mitt kort helt privat även om det är vad jag använder i tjänsten.
 

jonas18z

Ny medlem
Har en enskild firma och kommer åka en del tåg, hyrbil, flyg och taxi samt köpa lite prylar per år. Säg för runt 50-100 tusen som det ser ut nu. Några tips på bra företagskort?
 

FF#1

Medlem
Har en enskild firma och kommer åka en del tåg, hyrbil, flyg och taxi samt köpa lite prylar per år. Säg för runt 50-100 tusen som det ser ut nu. Några tips på bra företagskort?

De festa företagskort som kan tecknas av mindre företag är rätt dåliga, har inte hittat nått av intresse.
Har ett gratis Viza biz från Entercard som används i nödfall då nått ska på firman.
annars kör jag ett personligt kort och skrivet en räkning för utlägg istället.
 
annars kör jag ett personligt kort och skrivet en räkning för utlägg istället.

Ett tips, om man köra Amex-korten, är att man kan ta ut en Additional Card på sig själv, som har ett separat kortnummer. Om man använder det extrakortet för alla företagsutgifter så blir det lätt att hålla isär, och alla transaktioner kommer även utseparerade på fakturan med en egen delsumma.
 

Delayed

Medlem
Finns det några fördelar med ett "företagskort" jämfört med privatkort och utläggsräkning om det gäller en enskild firma?
 
Toppen