Bästa Business Class upplevelsen med oneworld 2012?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Martin Björnström, 27 Januari 2013.

1. Är det inte dags att utse bästa oneworld Business Class upplevelsen under 2012?

Vi tänker tillbaka på 2012 och utser en eller två flighter som varit extra bra och som du vill rekommendera. Eftersom servicen inom ett bolag kan skilja kraftigt mellan olika flygplanstyper/kabiner väljer vi att ange detta också. Kom ihåg att du måste flugit rutten själv under 2012 - vi vill inte ha historiska återblickar på hur ett bolag var förr.

Regler:

- Nominera en eller två flighter som du utfört under 2012.
    - Ange flygbolag, rutt och flygplanstyp.
    - Motivera gärna kort (2-4 rader) om varför just denna flight är värd att nominera.
    - Du kan nominera en flight som redan blivit nominerad, antalet nomineringar påverkar huruvida flighten kommer med i omröstningen (vi har en begränsning på antalet alternativ).
    - Du kan nominera två flighter med samma bolag men med olika flygplanstyper.

Exempel:

"BA Business Class LHR-JFK på Boeing 747. Nominerad då besättningen var fantastisk, maten imponerade och inte minst möjligheten att få sova ostört några timmar. Pursern tilltalade mig vid namn och var extremt trevlig. Jag fick mer än jag förväntat mig"

Vi sammanställer nomineringarna om en vecka och skapar en omröstning där alla får rösta fram en topplista för 2012.

2. För att förtydliga... Det handlar om interkontinentala flygningar? Svårt att jämföra Club Europe med Cathay LHR-HKG om man flugit dessa under året.

3. Jag hade inte tänkt på det - du menar att vi ska krångla till det med separata regional/Intercont omröstningar?

4. Jag föreslår att två olika kategorier. En shorthaul och en longhaul.
    Även där får vi problem med jämförelsen. Shorthaul inom Europa och inom Asien är inte riktigt jämförbar då inom Europa har de flesta flygbolag pseudo-Business class.

5. Jacob

Jacob Medlem

Spelar väl ingen roll, finns lysande kortflygningar och värdelösa långflygningar. Förhoppningsvis handlar motiveringarna om bemötande, service och flexibilitet.

2 personer gillar detta.
  6. EDIT: Jag tror jag missförstått..

Det handlar alltså om unika upplevelser från medlemmar. Vinnaren blir inte ett bolag, utan en resa utförd av en medlem på specifik linje ( & specifik dag)?

Har jag förstått tävlingen rätt när jag säger att vi då inte baserar vinnaren utifrån antal röster?

Last edited: 27 Januari 2013
  7. Cathay Pacific, mellan Hong Kong och Singapore på Boeing B747.

Det var mindre folk på övre deck och servicen var inte hastigt utförd. Flygvärdinnan uppmärksammade på min tépreferens och frågade mig om jag ville prova andra tésort varje gång hon hämtade min kopp. Bra avslutning med Häagen Dazs.

8. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här är på gränsen eftersom Qatar inte var One World medlem vid tillfället. Doha-Melbourne i C i 777. Mycket bra mat och viner, fully flat, riktig nedbäddning och pyjamas. Näst bäst Cathay Pacific, deras nya kabin kanske bästa kabinen, men mat o dryck når inte upp till Qatar.

9. ALU

ALU Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    QF 9 MEL-SIN-LHR i C. 23 sköna timmar i A380 på upper deck där ansvarig FA går runt och hälsar alla personligen välkommen med namn och en liten pratstund "Välkommen tillbaka Mr Alu. Har du haft det bra i Oz? -Trevligt, när ser vi dig igen? Tänk på att Stockholm är kallt så här års"

Mycket bra mat, galet brett vinutbud, omtag både på ostbrickan och desserten eftersom fler än ett dessertvin var tvunget att provas, och detta trots att det serveras två kvällsmåltider... Fully flat (inte magen därefter alltså...), känguru på pyjamasen, massage i stolen och oklanderligt AVOD. På det varm choklad med marshmallows.

Hela upplevelsen andas kvalitet och personlig touch med skön Australiensisk humor. Varvat med en hel del rugby och AFL snack. (Blev lätt trackad av MEL crew eftersom jag är en SYD kille). Det är rätt skönt att se, för att för några år sedan var Qantas på väg nedför. Kanske har det vänt? Hoppas det.

Hela resan avslutas med att FA går runt, tar i hand, och tackar för resan "See you soon Mr Alu, Stockholm is freezin ya know..."

Just ja.. Det är en stor skön känguru på stjärtfenan på planet också. Och på en 380 blir den stooor.

2 personer gillar detta.
  10. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är dags för longhaul med QF:)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!