Bästa Business class inom Europa?

Diskussion i 'Reserapporter' startad av fcx, 31 Maj 2014.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nyligen har jag fått prova business-produkterna inom Europa hos inte mindre än sju olika bolag. Efter 999 inlägg av varierande kvalitet på forumet så känner jag att det är min tur att bidra mer, så därför blir inlägg nummer 1000 en betydligt större insats, nämligen en jämförande recension mellan dessa olika bolags produkter.

    Jämförelsen är givetvis subjektiv och det statistiska underlaget (räknat i antalet flighter per bolag) ganska tunt. Jag tycker dock att de slutsatser jag kommer fram till är förhållandevis underbyggda.

    Genomgående erbjuder alla bolagen plats med blockerat mittsäte och prio boarding i någon form. Markservice, ombokningsvillkor och priser är givetvis viktiga men det här blir bara en jämförelse av ombordservicen.

    För mig är det viktigaste i ombordservicen att vara välkommen ombord, att få snabb och uppmärksam behandling och att få mat ombord som ersätter en måltid på marken (frukost, lunch eller middag).

    Det blir en betygsättning inom kategorierna kabin, mat/dryck och service på en skala 1-3. Dock så viktas betyget mat/dryck med en faktor 2, så där blir betyget 2, 4 eller 6. Högst poängsumma vinner. Jag dividerade med mig själv om SAS Plus också skulle ingå i jämförelsen, men landade i att inte göra det. Det blir inte en jämförelse på lika villkor.

    Austrian: ARN-VIE-IST
    Kabin
    Ena benet var med en Fokker 100, som givetvis är föredömligt tyst längst fram och har seating 1+2 i C . Andra benet i en A320 med OK säte och OK städning.
    Mat/Dryck
    Först en frukost med en generös portion god yoghurt och müsli. Sen en varm ägg/svamp-röra som var ätbar (men inte mycket mer).
    IMAG1027.jpg
    På lunchflyget en klassisk (välsmakande) trerätters med kycklingsallad, biff & pasta, och passionsfruktsdesert. Två alternativ fanns att välja på. Gott vin och gott bubbel till. Bra storlek på portionerna.
    IMAG1059.jpg
    Service
    Bra uppmärksamhet från personalen, i halvfull kabin. Glaset fylldes på utan att man behövde be om det.
    Betyg: 2+4+3=9

    Lufthansa: IST-MUC-ARN
    Kabin
    Lufthansas "nya" business har blivit omskriven en del på forumet. Det är de nya tunna stolarna som gäller, och själv tycker jag att de är bekväma (men förstår de som inte gillar dem lika mycket). På 1F sitter brickan inte i armstödet, utan i väggen framför (och är dessutom extra stor). Det gör att man kan breda ut sig mer i sätet, men ändå ha mycket bra plats för benen. 1D har däremot brickan i armstödet. Rent och fräscht.
    Mat/Dryck
    Till middag en tallrik med räkor och tilltugg till förrätt och två val av varmrätt (valde turkisk kötträtt). Lagom kryddig och helt rätt portionsstorlek för en middagsflygning. Riktiga salt- och pepparkar (i plast).
    IMAG1180.jpg
    Sena kvällsflyget (avgång c:a 20:00), en tallrik med olika kalla tilltugg och en stor portion tiramisu. Perfekt som kvällsmat, men snålt om man inte redan ätit middag.
    IMAG1185.jpg
    Goda viner och riktig champagne.
    Service
    Genomgående bra service. Tilltalad med namn (som EBG). Bra påfyllning i glasen trots full beläggning i kabinen. Varma drycker serverades tyvärr i pappmuggar.
    Betyg: 3+6+2=11

    British Airways ARN-LHR-ARN
    Kabin
    British Airways utmärker sig med att ha cocktailbord i armstödet, något som fler bolag borde ta efter. I övrigt tjocka läderfåtöljer med tveksam fräschör.
    Mat/Dryck
    Ena flyget var Afternoon tea service. Vet man inte om det i förväg blir man garanterat besviken, eftersom matmängden motsvarar en större eftermiddagsfika, men ersätter absolut inte en lunch eller middag. Som eftermiddagsfika är det däremot mycket gott med nybakta söta scones med tillbehör. Generöst med champagne som smakar surt och kallt te (eftersom porslinet är så tjockt går det inte att få varmt te i koppen).
    20140323_155931.jpg
    Andra flyget en odefinierad kötträtt (utan tillbehör!) som smakade OK, men som middagsservering helt klart för lite. Inga alternativ erbjöds.
    20140326_211140.jpg
    Service
    Påfyllning erbjöds inte självmant, men bad man om någonting så gick det fort att ordna.
    Betyg: 2+2+2=6

    Swiss ARN-ZRH-ATH-ZRH-ARN
    Kabin
    Högst ordinär A320 utan några speciella finesser eller annat att påpeka. På Swiss ligger det en liten vattenflaska på sätet och väntar när man kliver på.
    Mat/Dryck
    En frukostflygning med yoghurt, müsli och frukt. Müslin hade dock fått dra för länge, så det var mest som gröt. Oätlig röra med svamp, bacon, ägg och tomat. Vissen croissant.
    20140421_101154.jpg

    Övriga måltider trerätters, med två val av varmrätt. Antalet varmrätter ombord var dock kraftigt begränsat, så det var ganska många som inte fick sitt förstaval. God sallad med vinäger som förrätt, och ostbricka och liten efterrätt. Chokladbit till kaffet. Genomgående lagom stora portioner.

    På lunchflyget en god kyckling med ris. Eftersom det var påsk så var chokladbiten ersatt med en chokladhare.
    20140421_135727.jpg
    Till nästa lunch en mycket god tortellini. Krämig och mättande.
    20140423_154148.jpg
    Till middag en gummiaktig och smaklös köttfärslimpa med potatismos.
    20140423_180628.jpg
    Bra urval av drycker men gin och tonic verkar blandas med proportionerna 50/50. Ibland kom te-mjölken i en egen kanna (annars inte). Det kändes som om servetterna var av papper, och inte tyg.
    Service
    Ojämn service. Tilltalad med namn (som EBG) en gång av fyra möjliga. Ibland svårt att få påfyllning eller få bort brickan efter maten, ibland inte. Trött service genomgående.
    Betyg:2+4+2=8

    Air France ARN-CDG
    Kabin
    En sliten A320 med färgval från förra millenniet, men skenet bedrar! Det första som slår mig är att det finns en kudde på varje säte. Dessutom är det justerbara och vinklingsbara huvudstöd. Armstöden är justerbara i sidled så sätet blir bredare och jag upplevde (i 2A och 2F) att det var mer benutrymme än vanligt. Klart bekvämaste stolen av alla i testet.
    20140525_060920.jpg
    Mat/Dryck
    Tidig söndagsmorgon, så det var frukostservering. Jag var inte hungrig, så jag avstod trots att det såg gott ut och var en lagom stor portion för en frukost.
    Service
    Utmärkt service. Lutade mig tillbaka för att sova och blev direkt erbjuden en filt. Fick in ett glas vatten som diskret fylldes på flera gånger under flygningen.
    Betyg:3+4+3=10

    Alitalia CDG-FCO
    Kabin
    Ganska fräsch A320 med justerbara armstöd i sidled. I övrigt inget speciellt.
    Mat/Dryck
    En lunchflygning, men det som erbjöds kändes som en förrätt och en efterrätt. Helt OK smak, men absolut för lite mat. Samma sked till efterrätt och kaffet ger poängavdrag.
    20140525_114523.jpg
    Service
    Opersonlig och frånvarande trots ganska liten C-kabin. Svårt att få påfyllning i glaset.
    Betyg:2+2+1=5

    Turkish IST-ARN
    Kabin
    Mycket sliten A320 utan några extra finesser alls. Helt OK benutrymme på 1F.
    Mat/Dryck
    Pre-departure drink serverades från en bricka, fanns flera alternativ (alla alkoholfria). Eftersom boardingen på TK alltid drar ut på tiden fick jag en till drink lite senare medan jag åsåg spektaklet.
    20131024_204034.jpg
    Middagsflygning så klassisk trerätters med två val av varmrätt. Jag valde köttet och gillar man turkisk mat så hade man nog tyckt om det, lite väl torrt för min smak dock. Lagom mycket mat för en middag.
    Service
    Underkänt. Svårt att få något att dricka alls. I stället för att erbjuda service satt pursern framme i galley och läste en veckotidning. hans läslampa lös rakt i mina ögon, och när jag påtalade det fick jag visserligen en ursäkt, men han fortsatte ändå.
    Betyg:1+4+1=6


    Summering:

    [TABLE="width: 400"]
    [TR]
    [TD]Lufthansa[/TD]
    [TD]11 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Air France*[/TD]
    [TD]10 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Austrian[/TD]
    [TD]9 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Swiss[/TD]
    [TD]8 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]British Airways[/TD]
    [TD]6 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Turkish[/TD]
    [TD]6 p[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Alitalia[/TD]
    [TD]5 p[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]
    * Endast frukost recenserad, och utan att ha smakat på den.

    Slutsats:
    Kanske något överraskande hamnar Lufthansa i topp. På två flighter presterar man mycket bra på alla områden (även de som inte ingår i testet). Tidigare har jag varit mycket negativt inställd till Lufthansa, men har fått ompröva mitt ställningstagande på senaste.

    Swiss hamnar längre ner än vad jag trodde att de skulle göra, men det verkar ha blivit försämringar i ombordservicen på senaste tiden. Servicen var också ojämn, och besättningen ointresserad.

    Det höga betyget för Air France får tas med en nypa salt, eftersom det bara gäller en enstaka (morgon)flygning. Jag skulle absolut ge dem ett nytt försök om jag får chansen.

    British Airways underlevererar enligt betygssammanställningen, men skulle man väga in att det går att få väldigt bra priser på deras biljetter skulle de klättra uppåt.

    För min egen del blir slutsatsen att nästa semesterresa blir med Lufthansa, speciellt eftersom man numera verkar kunna erbjuda förhållandevis bra priser.
     
    Last edited: 31 Maj 2014
    Gus, Martin Persson, cbroxe och 38 andra gillar detta.
  2. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig skrivet, enig med dig, jag har inte provat TK eller AZ
     
  3. maba

    maba Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en bra skriven recension med tillhörande bilder där vissa såg riktigt aptitliga ut medan frukosten med den trötta croissanten och geggiga muslin inte ens såg ut att platsa i Y. Att turkish får så låga poäng av dig gällande service förstår jag helt och hållet då jag aldrig varit med om att cabin personalen gjort något mer än det absolut nödvändigaste även om du sitter framför skynket. Åker nästan hellre ekonomi med dem, då vet man att de inte är serviceminded förutom utdelning av mat och man slipper bli besviken på den service som ges i business. Nackdelen är väl att man missar deras mynta dryck som man kan ta före start :)

    Grattis till 1000 inlägg
     
    Last edited: 31 Maj 2014
    Gus gillar detta.
  4. Tack för en trevlig rapport - värdigt det 1000:e inlägget :)

    Jag håller med dig i stort, men är såklart inte helt enig (som sig bör). Den enda förändringen jag vill göra att att nedgradera Lufthansa, men jag vill inte ta ifrån dig dina positiva upplevelser.

    Alitalia o TK som sämst i klassen.....HELT KORREKT. TAP o LOT är de enda som är sämre i min värld (och SAS när de hade C).

    Aegean tycke jag var bra, men kanske inte bäst. I klass med SWISS placerar dem sig, med avdrag för en ganska smutsig kabin (3x).

    Testade Air Serbia väldigt nyligen, efter tips från Jacob's recension. I en klass för sig i min mening, men ekonomiklassen var raka motsatsen. Maten, servicen, stolen - WOW! Inte en gemensam nämnare med det bolag man ersatte, och uppenbarligen har Etihad gjort underverk. Problemet är väl flygtider och den tråkiga flygplatsen..

    Austrian är mycket bra, men deras ekonomiklass (med C-mat) gör att jag inte skulle betala för C.....om det inte är anslutning för långflygningar.

    AF o KLM har jag inte flugit i C, så där kan jag inte uttala mig. Har läst mycket positivt om AF här , så får väl lita på det :)
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket bra användning av inlägg nr 1000! Jag vet inte om jag håller med helt och hållet om ditt resultat, men har man tur med Lufthansa så gör de ett riktigt bra jobb och du verkar ha haft tur med dina flighter. Skulle säga att de är mer ojämna än tex Swiss.

    British Airways som jag flugit mycket med på senare tid är långtifrån bäst i klassen, så jag håller med om ditt medelbetyg, men de är ganska jämna i sin service och man vet vad man kan förvänta sig. Samma sak med Swiss.
     
  6. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Super sammenligning!

    Det er altid lækkert når nogen tager sig tid til at skrive en god og udførlig sammenligning, tak.
     
  7. Malu

    Malu Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Kul och intressant med en jämförelse baserad på flera flygningar. Jag håller i stort med dig, men har haft en bättre upplevelse på Swiss. Nu var det ett tag sedan jag åkte deras business - ska bli intressant att se om jag också upplever försämring när det blir dags härnäst. Lufthansa har verkligen skärpt till sig och har haft klart inspirerade serveringar när jag åkte med dem senast.
     
  8. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    fcx Grattis till de jämna 1000 ! Jag håller nog med dig om Lufthansa:s uppryckning från någon
    slags experimentverksamhet i catering till riktigt god mat. Servicen varierar men
    brukar sällan vara dålig. Har hunnit med ett antal Businessflygningar intra-Europa
    senaste året och gläder mig åt den "nya" goda maten.
    Om du får möjligheten så prova SU i Business - de lyckas med både mat och dryck !
    Tror att de skulle kunna ta en topp-plats i din ranking.
     
  9. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant jämförelse, värdig ett tusende inlägg. Håller med om det mesta förutom att mina upplevelser med Swiss har varit ganska bra. British Airways har bra priser om man bokar i förväg, men deras afternoon thé är ingen höjdare imho.
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det där måste vara årets snällaste kommentar om BAs afternoon tea. IMHO suger det stenhårt och borde inte ens få klassas som föda, än mindre serveras ombord på ett flygplan i en business-kabin.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×