Bästa/billigaste biljetten till LA över nyår som genererar minst 26 000 EB baspoäng?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av sunkan, 14 December 2012.

1. sunkan

sunkan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Mitt år på Eurobonus går ut sista januari och jag står inför risken att förlora min guldstatus! Det är ju självklart inget jag önskar så jag har funderat lite på lösningar. Antingen behöver jag 15 legs eller ca 26 000 baspoäng.

Att åka 15 legs är antagligen det billigaste men lite väl tidsödande. Därför kom jag på att det skulle ju vara skoj att åka till Los Angeles över nyår och hälsa på en kompis.

Jag tänker mig att åka någon gång i mellandagarna och hem igen under första veckan i januari. På SAS har jag hittat biljetter i business med SAS över atlanten och United inrikes i USA. Dit via ORD och hem via EWR. Biljetten kostade igår ca 26 000 SEK och gav nästan 30 000 EuroBonus poäng vilket skulle lösa mitt dilemma och dessutom ge några trevliga dagar i LA.

Jag undrar dock om någon här har förslag på billigare alternativt roligare väg/bolag för att uppnå samma sak? Jag tycker SAS business är rätt trevligt men jag har ju åkt den tidigare och det vore skoj att testa något annat. Helst med byte i Europa iaf på ditresan. Air New Zealand via LHR skulle vara skoj men den biljetten jag såg där låg på drygt 40 000 SEK ToR.

Som sagt, är det någon här på BC.se som har några roliga förslag?

Tack så mycket!

Mvh

Christian

2. Vad med Swiss:
    Stockholm - Los Angeles
    26.12.2012 SEK 12'611.-
    Los Angeles - Stockholm
    02.01.2013 SEK 12'611.-

SEK 25'222.- Price (per adult)

Flight information

Stockholm - Los Angeles
    Wed. 26.12.2012
    Stockholm (ARN) - Zurich (ZRH)
    Wed. 26.12.2012
    LX 1249
    SWISS
    09:45 ARN - 12:10 ZRH
    Business - Z
    Operated by SWISS

Zurich (ZRH) - Los Angeles (LAX)
    Wed. 26.12.2012
    LX 40
    SWISS
    13:15 ZRH - 16:55 LAX
    Business - Z
    Operated by SWISS

Los Angeles - Stockholm
    Wed. 02.01.2013
    Los Angeles (LAX) - Zurich (ZRH)
    Wed. 02.01.2013
    LX 41
    SWISS
    19:25 LAX - 15:45 +1 ZRH
    Business - Z
    Operated by SWISS

Zurich (ZRH) - Stockholm (ARN)
    Thu. 03.01.2013
    LX 1254
    SWISS
    16:35 ZRH - 18:55 ARN
    Business - Z
    Operated by SWISS

3. sunkan

sunkan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar som ett trevligt alternativ :) Hur många EuroBonus-poäng ger en sådan resa i Z?

/Christian

4. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Christian, tack för senast!

För 25400:- flyger du med Lufthansa över atlanten till LAX och med United på hemresan 26/12-4/1.

Lägg till 300:- så får du SWISS på resan till LAX och Lufthansa på återresan.

Vill du flyga SWISS och United kostar det 25300:-
    Vet inte hur många poäng dessa ger. Allt bokas i Z och priserna finns på Expedia.

T

5. sunkan

sunkan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Bryant och tack själv!

Jag är själv inne nu lite på en Lufthansa/Swiss kombo. Skulle dock behöva veta så att de ger iaf nästan den behövda mängden poäng :)

/Christian

6. Gå till gcmap.com och räkna ut det på långsträckor

ZRH-LAX: 5 938 miles x 200% x 2 = 23 752 EuroBonus poäng
    FRA-LAX: 5 806 miles x 200% x 2 = 23 224 EuroBonus poäng

Vad som gäller inom Europa veta jag inte.. Men om du väljer SAS flighter mellan ARN-ZRH som Swiss code share är väl dessa 3 000 EuroBonus + 25% för guld om jag har uppfattat rätt.

7. sunkan

sunkan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag kollar biljetterna på LHs bokningssida verkar det som att Z ger 150%. Stämmer det? Så verkar det ju inte som att det räcker riktigt ända fram?!

/Christian

8. Eller så använder ni vår inbyggda routemap funktion här på BC. Skriv rutten med routemap framför och /routemap bakom inom hakparenteser så räknas allt ut automagiskt. Exempel:

(arn-zrh-lax-fra-arn) - ersätt parenteserna med hakparenteser.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

9. Om du krediterar till SAS EuroBonus, tjänar du 200% SAS EuroBonus poäng på Lufthansa Z klass.

EuroBonus partners - Lufthansa - SAS

10. sunkan

sunkan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För övrigt så är ju informationen på SAS.se angående poängintjäning hos andra star-bolag sorgligt bristfällig!

/Christian

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!