Senaste nytt

Award resa med Star Alliance

troligt

Medlem
Hej!

Jag och min fru har under en period sparat ihop en del Eurobonus poäng på vardera konton via diverse flygningar samt inköp med hjälp av SAS Mastercard. En del poäng trillar nu in i början av December också.

Nu när jag börjat läsa forumet mer noggrant har jag förstått att vi borde haft Amex för att få 2-4-1 voucher, samt något kort med mer än 10p intjäning, så Coop MedMera kort är nu beställt, och jag kommer också sannolikt att skaffa Amex Elite - därefter kommer vi påbörja intjäning av poäng på bara 1 konto istället för som idag, 2 konton.

Vi funderar nu på om vi ändå kan få till en vettig resa med de poäng vi har, och undrar lite hur vi bäst går till väga - samt hur rimligt det är att hitta dessa resor via Star Alliance.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN - Stockholm.
  2. Var är din destination? Cancun (ev. via något/några roliga kortare stop på vägen)
  3. När vill/behöver du resa ut? Feb/Mars -16.
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma senast 20 mars -16.
  5. Hur länge vill du vara borta? 12-16 dagar i feb/mars.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna.
  7. I vilken kabinklass? Business eller bättre.
    • First
    • Business
    • Premium Economy
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Inom Star Alliance (öppen för förslag kring rutter/bolag inom alliansen)
  9. Vad är din budget? (per person) Vi kommer i början av december månad ha 110 000+ Eurobonus poäng vardera (dock ingen 2-4-1 voucher). Att betala skatter/bränsletillägg etc. är inga bekymmer.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
    • Annat - Att vi hittar en resa som slutar i Cancun och som går att boka med våra poäng och som ger en schysst flygupplevelse.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna ((ex. New York, Washington, Los Angeles, New Orleans eller andra) så länge det medges i biljetten - men det är inte ett krav. Maxmimalt 2 stop som innebär 1-3 nätter per stop.
Om det visar sig att vi är för sent ute så sparar vi våra poäng och hoppas finna något till sommaren -16 istället, det kanske krävs den framförhållningen?

Vi är ytterst tacksamma för alla förslag eller idéer kopplat till detta ovan.

Daniel
 

fcx

Medlem
Det här verkar möjligt att boka.

Om jag söker på några slumpvalda datum i februari så hittar jag, i princip varje dag, resor med SAS Stockholm-Chicago och därefter United Chicago-Cancun i Business (110 000 poäng per person). Med en sådan rutt blir skatter och avgifter väldigt låga (runt 1000 SEK per pers). Det blir kort restid och en helt OK ombordupplevelse.

På en bonusbiljett går det inte att göra stopp längs vägen på ett bra sätt (måste vara mindre än 24 timmar). Kanske man man snickra ihop något där man åker via New York och tar en natt där, men det är betydligt svårare att hitta lediga platser dit.
 

troligt

Medlem
fcx - Tackar! Jag trodde man fick göra lite längre stop så länge det max var 4 stop, men nu vet jag bättre! Om man ändå inte får en chans att stanna i staden man mellanlandar i så spelar det ingen roll vilken väg vi tar till Cancun, då är det nästan viktigast med vilken upplevelse vi får ombord på flygplanen och ev. lounger mellan planen.

Finns det alternativa rutter till Cancun som medför "roligare" flygupplevelse än via Chicago, eller är de liknande oavsett?
 

Viking75

Medlem
Jag tror att rutten via Chicago som fcx föreslog kan bli en riktigt bra upplevelse då du med stor sannorlikhet kan få den nya kabinen som är riktigt bra.
 

MartinH

Medlem
Vill ni stanna på nåt mer ställe så får ni boka open jaw, dvs till Cancun och hem från t.ex. New Orleans. Finns direktflyg Cancun-New Orleans för 1500 kr.
Via Chicago så blir det övernattning på väg till Cancun. Snabbast till Cancun är (nog) via Washington, t.ex. feb 26, 09:10-20:56.
 

troligt

Medlem
Aha, då förstår jag mer rörande stop på andra ställen. Kan i så fall vara aktuellt med en Open Jaw variant för att få se ett ställe till, speciellt om kostnaden är marginell i sammanhanget. Tack åter igen för tipsen!
 
Finns det alternativa rutter till Cancun som medför "roligare" flygupplevelse än via Chicago, eller är de liknande oavsett?

Vi har bokat Stockholm-London-Bogota-Cancun-Bogota-London-Stockholm med SAS och Avianca. Avianca flyger direkt till Bogota från Madrid, Barcelona och London i Europa.

Edit: lagt till länk till bokning i forumet för lyckade bonusresabokningar. Jag blev feldebiterad på skatter och avgifter; de rätta avgifterna blev 1.278 kr/pers.
 
Last edited:

Viking75

Medlem
Vi har bokat Stockholm-London-Bogota-Cancun-Bogota-London-Stockholm med SAS och Avianca. Avianca flyger direkt till Bogota från Madrid, Barcelona och London i Europa.

Edit: lagt till länk till bokning i forumet för lyckade bonusresabokningar. Jag blev feldebiterad på skatter och avgifter; de rätta avgifterna blev 1.278 kr/pers.
Men problemet med att flyga via Bogota till Cancun blir att man får betala 30000 EB extra mot att byta i USA tror jag? Om jag minns rätt kan man ta sig så långt ner som till Panama via USA
 
Toppen