Senaste nytt

Award availability via AAdvantage vs USDM?

Dr. Miles

Expert
Ja, precis innan poängen överfördes till AA.
Då är det inte så konstigt. Då pratar vi om två olika program med olika regler (då).

American Airlines AAdvantage har oskrivna regler när det gäller byte i en tredje zon.
Här kan du läsa lite mer om detta.

http://www.businessclass.se/forum/posts/98370/93/
Man får inte passera tredje zon när man reser mellan två zoner men det finns vissa undantag*.


*AAdvantage Award travel via a third region exceptions

To/From: Via

North America to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe
North America to/from Africa can connect in: Europe
North America to/from Asia 2 can connect in: Asia 1

Central/South America 1 to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe
Central/South America 1 to/from Africa can connect in: Europe
Central/South America 1 to/from South Pacific can connect in: South America 2

South America 2 to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe

Indian Sub Continent/Middle East to/from Asia 1 can connect in: Asia 2
Indian Sub Continent/Middle East to/from South Pacific can connect in: Asia 2

Africa to/from Asia 1 can connect in: Asia 2

Asia 1 to/from Europe can connect in: Asia 2
Asia 1 to/from South Pacific can connect in: Asia 2

Europe to/from South Pacific: via Singapore, Bangkok, Hong Kong, Shanghai, Tokyo, Osaka
 

johannesa

Medlem
Helt riktigt doktorn, men i tabellen står det ju 75000 award poäng i C mellan Europa och Afrika så det borde ju även fungera med American Airlines.

Jag är rädd att det är en ganska stor försämring som kom med övergången till AAdvantage. Med USDM var det ok med transfer i tredje zon, med AAdvantage räknas det som två separata resor med undantag för vissa zoner/rutter.

Konsekvensen blir att man måste hitta en rutt som går Europa-Afrika direkt dvs t.ex. Stockholm-London-Kapstaden, då blir poängkostnaden 75 000. Problemet är att det i princip inte finns nån tillgänglighet på de rutterna. Åker man via Doha, där det finns riktigt bra med tillgänglighet, passerar man en tredje zon och priset går upp med det dubbla. Orimligt kan jag tycka men icke desto mindre verkar det vara regeln som gäller nu. Har pratat med fyra olika agenter och två supervisors och alla är benhårda med att det är det som gäller.
 

johannesa

Medlem
Vissa routing verkar ändå att vara okej även om det står att man inte får att ha byte i Middle East zon när man flyger mellan Europe - Asia 2.

Jag lyckades att boka Stockholm-Doha-Singapore-Bangkok med AAdvantage (som jag fick avboka).
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 36 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Enligt sammanställningen på Flyertalk så gäller:
  • Europe to/from Asia 1 can connect in Asia 2 or DOH if connecting QR-QR
  • Europe to/from Asia 2 can connect in DOH if connecting QR-QR
Det verkar som att det finns rimliga undantag för de flesta rutter för de stora hubbarna men inte för Europa-Afrika. Effekten blir ju att även om 75 000 t/r Europa-Kapstaden som gällde tidigare är lite orimligt billigt så är 150 000 t/r å andra sidan lite orimligt mycket. Men men. That's life.
 

Magino

Medlem
En ännu större miss är att de inte tillåter Europa-Australien via mellanöstern. Det är en liten seg extra kostnad om man bara hittar flyg via där.
 

MartinH

Medlem
"Europe to/from South Pacific can connect in Singapore or Bangkok only. Note: this may have been updated to include Bangkok, Doha, Hong Kong, Osaka, Singapore or Tokyo"

EU-Australien, är det någon som har erfarenhet av att det funkar att byta i Doha? Om ja, kan man i så fall anta att det borde funka med byte i Dubai eller Abu Dhabi för nyttjande av Qantas eller Etihad?
 

agehall

Medlem
Jag tror INTE du ska anta att det funkar i några städer som du nämner. Jag misstänker att AA vill att det ska vara hubbar för OW-bolag och varken Dubai eller Abu Dhabi är hub för ett OW-bolag.
 
Toppen