Senaste nytt

Award 2-4-1 resa söker: Köpenhamn-Västindien/Centralamerika

JohanGE

Medlem
En annan fråga till er då tillgänglighet i BC hela vägen till Karibien verkar ganska svår (givet mina förutsättningar): Hur ställer ni er till att boka BC över atlanten och sedan economy mellan t.ex. USA och Karibien t/r? Är det värt det ändå?
 

JohanGE

Medlem
Det är inte övernattning som är problemet, det är antal stopp.
Det är ett relativt nytt påfund de kommit med. Eventuellt kan det dock vara möjligt att ha stopp i nordamerika zonen och ett stopp i sydamerika zonen. Du får dock inte ha två stopp i nordamerika-zonen på väg till din destination.

OK, då förstår jag. Så en slinga enligt: CPH(Köpenhamn)-YYZ(Toronto)-PTY(Panama)-MBJ(Montego Bay) skulle då eventuellt inte gå igenom?
 

palmen

Moderator
En annan fråga till er då tillgänglighet i BC hela vägen till Karibien verkar ganska svår (givet mina förutsättningar): Hur ställer ni er till att boka BC över atlanten och sedan economy mellan t.ex. USA och Karibien t/r? Är det värt det ändå?
Beror ju på vart i USA du gör mellanlandningen. Tycker personligen inte att det är några jätteproblem med 3h i economy i USA så länge man är medveten om vad man bokar. Men säg att du kommer till. Tyvärr är det väl ingen United bas som ligger direkt nära Karibien.
 

palmen

Moderator
OK, då förstår jag. Så en slinga enligt: CPH(Köpenhamn)-YYZ(Toronto)-PTY(Panama)-MBJ(Montego Bay) skulle då eventuellt inte gå igenom?
USA och Panama tillhör dock samma zon, du kan se mer om dessa zoner här
Poängtabeller | SAS

Nyttjar man 2-4-1 voucher är de stenhårda på den regeln, men vokar man utan vocuher så är det mer öppet och man kan få in 2 stopp i en zon.
 

JohanGE

Medlem
USA och Panama tillhör dock samma zon, du kan se mer om dessa zoner här
Poängtabeller | SAS

Nyttjar man 2-4-1 voucher är de stenhårda på den regeln, men vokar man utan vocuher så är det mer öppet och man kan få in 2 stopp i en zon.


Exakt min poäng. En mellanlandning i Kanada/USA går då inte att kombinera med en till mellanlandning i Centralamerika, om det nu stämmer? Så mina alternativa rutter till Karibien begränsas ganska mycket :(. Via Bogota till Panama och sen vidare är fortfarande OK. Men via Kanada måste jag komma direkt ut till Karibien (likaså via USA och United, men då i Economy troligast).

Tack för informationen!
 

palmen

Moderator
Exakt min poäng. En mellanlandning i Kanada/USA går då inte att kombinera med en till mellanlandning i Centralamerika, om det nu stämmer? Så mina alternativa rutter till Karibien begränsas ganska mycket :(. Via Bogota till Panama och sen vidare är fortfarande OK. Men via Kanada måste jag komma direkt ut till Karibien (likaså via USA och United, men då i Economy troligast).

Tack för informationen!
Mest troligt så, kan även vara så att SAS klumpar ihop både nordamerika och sydamerika som en zon och max 1 stopp där. Det är väldigt oklart hur SAS delar in dessa zoner i dagsläget då de buntad ihop 2 award-zoner i Asien till en och samma zon när det gäller antal stopp man får göra.
 

JohanGE

Medlem
Mest troligt så, kan även vara så att SAS klumpar ihop både nordamerika och sydamerika som en zon och max 1 stopp där. Det är väldigt oklart hur SAS delar in dessa zoner i dagsläget då de buntad ihop 2 award-zoner i Asien till en och samma zon när det gäller antal stopp man får göra.

Som om det inte var svårt nog att boka sin bonusresa man slitit för...suck.
 

palmen

Moderator
Som om det inte var svårt nog att boka sin bonusresa man slitit för...suck.
Ja, det är ingen som är nöjd med de nya reglerna som gör det väldigt knepigt att komma till vissa delar av världen nu.
Men jag är övertygad om att något kommer att hittas som passar er och att det blir en bra resa till slut. Desto mer man slitit för det, desto godare smakar "belöningen".
 

JohanGE

Medlem
Ja, det är ingen som är nöjd med de nya reglerna som gör det väldigt knepigt att komma till vissa delar av världen nu.
Men jag är övertygad om att något kommer att hittas som passar er och att det blir en bra resa till slut. Desto mer man slitit för det, desto godare smakar "belöningen".

Jo så är det väl. Nu kan jag åtminstone filtrera bort alternativ jag trodde var möjliga :)
Skulle även vara trevligt om någon expert härifrån hade kunnat ge några värdefulla tips om hur man skulle kunna slinga en rutt mellan CPH-Karibien
 
Toppen