Senaste nytt

Avtalspriser på flygresor

Dr. Miles

Expert
Vem bryr sig om rabatten? Det är vad man får och vad man betalar för det som är det intressanta.
Många bryr sig om rabatten. Statistik kan ju som bekant användas hur som helst. :)
Off topic svar

För några år sedan kontaktade en kund i Arabemiraten oss och ville köpa vår produkt.
Innan jag skickade iväg offerten sa han att "Priset var för dyrt. Ge mig 50% rabatt!".
Så för vissa människor är procent av rabatten viktigare än slutpriset. ;)
 
F

FCT

Guest
Off topic svar

För några år sedan kontaktade en kund i Arabemiraten oss och ville köpa vår produkt.
Innan jag skickade iväg offerten sa han att "Priset var för dyrt. Ge mig 50% rabatt!".
Så för vissa människor är procent av rabatten viktigare än slutpriset. ;)
Kan go i god för många liknande fall. Dessutom, i vissa kulturer "måste" man ha rabatt. Det kan tex vara så att man egentligen är överens om priset och hela projektet men att kunden måste komma hem med en rabatt, annars tappar de ansiktet framför sin arbetsgivare/uppdragsgivare. Lösning? Jo man lägger på en summa och ger sen samma summa i rabatt. Alla nöjda.
 

Senator

Moderator
Detta borde väl gälla Lufthansa också (som exempel). Det är många med avtalspriser där också... Å andra sidan har de en väldigt mycket större mängd säten att fylla totalt, så de kan definitivt rea ut fler utan att det slår så hårt.

Absolut, som t.ex. BA i Storbritannien. Jag försöker att besvara frågan som ständigt kommer upp: varför är SAS affärsklasspriser från Skandinavien inte prisvärda som OneWorld JV Star JV till Nordamerika? Jag tror att det beror på 3 saker:
Captive Market
Direktflygseffekten
Storkundsavtal

Frågar du en tysk i Tyskland så klagar denna ofta på Lufthansas priser. Frågar du en engelsman i London, klagar han på BAs priser. Samma som diskuteras här. Och jag hävdar det finns ovan tre orsaker till detta där storkundsavtal är en anledning till detta.
 

mha321

Medlem
Absolut, som t.ex. BA i Storbritannien. Jag försöker att besvara frågan som ständigt kommer upp: varför är SAS affärsklasspriser från Skandinavien inte prisvärda som OneWorld JV Star JV till Nordamerika? Jag tror att det beror på 3 saker:
Captive Market
Direktflygseffekten
Storkundsavtal

Frågar du en tysk i Tyskland så klagar denna ofta på Lufthansas priser. Frågar du en engelsman i London, klagar han på BAs priser. Samma som diskuteras här. Och jag hävdar det finns ovan tre orsaker till detta där storkundsavtal är en anledning till detta.
Samma poäng som jag försökte göra :) Tydligen inte tydligt nog - men det är väl ingen av oss som är eftersom frågan ständigt kommer upp...
 

Johan Hbg

Medlem
Samma poäng som jag försökte göra :) Tydligen inte tydligt nog - men det är väl ingen av oss som är eftersom frågan ständigt kommer upp...
Jag har vid flera tillfällen suttit bredvid tyskar till Tokyo och Peking och när jag frågat varför de åker via CPH och inte direktflyg är svaret nästan alltid priset.
 

ARNBER

Medlem
Jag har vid flera tillfällen suttit bredvid tyskar till Tokyo och Peking och när jag frågat varför de åker via CPH och inte direktflyg är svaret nästan alltid priset.

Fast om de inte kommer från Frankfurt eller München tätort, till exempel Berlin, Hamburg etc är Köpenhamn lika bra. Tycker faktiskt att SAS borde vara bättre att jaga efter kunder i Tyskland. Tyskar älskar ju Skandinavien (lita på mig, jag är tysk och uppväxt med Astrid Lindgren i blodet. Heck jag tror faktiskt fortfarande att Volvo är lika bra som Mercedes)
 

Senator

Moderator
Fast om de inte kommer från Frankfurt eller München tätort, till exempel Berlin, Hamburg etc är Köpenhamn lika bra. Tycker faktiskt att SAS borde vara bättre att jaga efter kunder i Tyskland. Tyskar älskar ju Skandinavien (lita på mig, jag är tysk och uppväxt med Astrid Lindgren i blodet. Heck jag tror faktiskt fortfarande att Volvo är lika bra som Mercedes)

Nu höftar jag lite, men vad jag uppfattar så är Norra Tyskland som du nämner t.ex. Hamburg och Berlin som storstäder en bra kundbas för SAS longhaul. SFO linjen uppskattades till om jag minns någorlunda: 70% skandinaver, 20% andra européer, och 10% amerikanare.
 
R

rstenelo

Guest
Vem bryr sig om rabatten? Det är vad man får och vad man betalar för det som är det intressanta.

I många trådar pratar alla om de rabatter som finns via avtal - reser du i jobbet så förutsätter jag att man försöker nyttja de rabatter man har via olika avtal. Min poäng var att det nästan aldrig går att hitta en rabatt via det statliga avtalet som är billigare än andra priser.
 

matte_ante

Medlem
I många trådar pratar alla om de rabatter som finns via avtal - reser du i jobbet så förutsätter jag att man försöker nyttja de rabatter man har via olika avtal. Min poäng var att det nästan aldrig går att hitta en rabatt via det statliga avtalet som är billigare än andra priser.

Nej, korrekt. Men offentlig upphandling handlar inte om lägsta pris. Det finns andra värden i avtalen.
 
Toppen