F
FCT
Guest
... och de Skandinaviska staterna.
Detta borde väl gälla Lufthansa också (som exempel). Det är många med avtalspriser där också... Å andra sidan har de en väldigt mycket större mängd säten att fylla totalt, så de kan definitivt rea ut fler utan att det slår så hårt.Absolut, men frågan är alltid varför OneWorld JV och Star JV har så mycket billigare priser i affärsklass (publikt) än vad SAS har.. Mitt svar är för att SAS inte verkar behöva sänka priserna av 3 anledningar:
Storkunder
Direktflygseffekten
Captive Market
Jag tror vi argumenterar för olika saker...
Svenska staten har väl avtal med Norwegian, åtminstone?... och de Skandinaviska staterna.
Svenska staten har väl avtal med Norwegian, åtminstone?
(Antagligen med båda, men de har definitivt inte bara SAS)
Svenska staten har avtal med många flygbolag. För Nordamerika finns hela listan här: Flygresor, Nordamerika - Avropa.se
För SAS så beror rabatten på bokningsklass. För Business och Ecomony Flex är det 25-28%, men för oflexibla ekonomibiljetter är rabatten 3%.
Om man ex. jmf med statens rabatter på Lufthansa till SAS USA destinationer så är de i Business 5-15%, Eco flex 10-29%, Eco restricted 5%.
För övrigt är det intressant att Lufthansa erbjuder Svenska staten en direktlinje Stockholm-New York. Sa någon codeshare?
Statens avtalspriser = mycket liten rabatt
Har inte påstått att de bara har avtal med SAS.Svenska staten har väl avtal med Norwegian, åtminstone?
(Antagligen med båda, men de har definitivt inte bara SAS)
Många bryr sig om rabatten. Statistik kan ju som bekant användas hur som helst.Vem bryr sig om rabatten? Det är vad man får och vad man betalar för det som är det intressanta.