Avtalspriser på flygresor

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av toer00, 20 Augusti 2015.

  1. toer00

    toer00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Visserligen..men ... förhoppningen är att man i alla fall under "semestertider" närmar sig Lufthansa/LX P: ;).

    Och ref till @Senator s tidigare analys. Det ärt sant att man få avtalspriser med t.ex SAS men då krävs de stora volymer mao stora bolag...
    Jag jobbade på ett stor globalt företag tidigare och åkte en del STO-MAN och där pratade vi om stora volymer resenärer , men priset...tja några hundra lappar bara..och som kostnadsmedvetna svenska storbolag, C-klass... ja om du är CEO eller mosv. annars gjorde man sig icke besvär...o_O
    Och tid är pengar... vist är det så, så vi får väl se vad marknaden är villiga att betala... :)


    MOD EDIT
    Denna tråd har brutits ut från en annan i och med att det blev väldigt off topic när man började diskutera avtalspriser inom flyget.
    //Moderator
     
    Last edited by a moderator: 23 Augusti 2015
  2. FCT

    FCT Guest

    På longhaul handlar det inte om hundralappar för en stor koncern med ett bra avtal iaf. Diff för motsvarande biljettregler på longhaul kan lätt vara 10-15 KSEK på en r/t i C på Lufthansa Group, iaf för oss.
     
  3. Min dialog med flygbolagen handlar det ofta både om PRIS och BOKNINGSKLASS. Det vill säga att det finns både en bra rabatt SAMT i en högre bokningsklass (t.ex. "D"). Min erfarenhet är att flexibla biljetter inom Europa som kostade kanske 7 000kr publikt betalade jag ca 4 500kr för, en rejäl rabatt och i detta fall, också i näst högsta bokningsklass.
     
    Last edited: 20 Augusti 2015
  4. Ibland så finns det information som måste skyddas av olika anledningar, och allt jag skriver baseras på samtal med branschfolk samt egen erfarenhet. Men tittar du på en någorlunda fördelning av intäkter för nätverksbolag baserat på de samtal som jag har haft:
    Avtalskunder: 40-50%
    SME: 25-35%
    Konsument: 25-35%

    Det är min uppfattning, aggregerat efter samtal med ett antal bolag. Sedan har jag frågat vad en storkund har i rabatt på volym på vissa rutter, och har häpnads över rabattnivån på en rätt frekvent rutt inom Europa med ett stort bolag i affärsklass där rabatten var 50% och i rätt flexibel bokningsklass.

    Jag har själv erfarenheter att jämföra vad ett flexibelt pris kostade på vissa linjer mot publikt. Det var inte 50% den gången, men mer runt 35-40%. Så allt är inte spekulation, men ibland måste information förmedlas lite luddigare för att skydda källor.
     
    Smuffe, henrik l och Dr. Miles gillar detta.
  5. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det köper jag att det finns källor man inte ska avslöja och ingen som tjänar på det heller.
    Dock är det enligt min personliga åsikt mer fair jämförelse om man tar en privatperson och jämför olika tal från olika bolag då man kan ta "listpris".
    Jag köper att stora kunder ska ha bra mycket mer rabatter än övrigt annars hade det varit väldigt konstigt.
    Jobbar själv för en stor koncern 140k+anställda och förvånas själv att vi inte kan få bättre priser/avtal.
     
    toer00 gillar detta.
  6. FCT

    FCT Guest

    Ni kan säkerligen få bra rabatter men antagligen har inte ledningen hos er prioriterat det. Krävs nog en dedikerad corporate category travel manager eller dylikt med ansvar för indirect procurement av reserelaterade tjänster för att få till det på ett bra sätt.
     
  7. Absolut, men frågan är alltid varför OneWorld JV och Star JV har så mycket billigare priser i affärsklass (publikt) än vad SAS har.. Mitt svar är för att SAS inte verkar behöva sänka priserna av 3 anledningar:
    Storkunder
    Direktflygseffekten
    Captive Market
    ;)

    Jag tror vi argumenterar för olika saker...:p
     
    doc gillar detta.
  8. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som nämnt tidigare är det enligt policy endast Economy som gäller.
    Eftersom vi har ca 45000 säljare så blir man ibland lite förundrad på inköp men inget jag ligger vaken om nätter för :)
     
  9. FCT

    FCT Guest

    Oavsett kabinklass så kan man ha en sådan funktion och få stora rabatter. Vi har också ekonomy only, men eftersom vi delar avtal med en annan koncern (som uppenbarligen tillåter C) så ser vi priserna där också.
     
  10. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Let's agree that we disagree :) Enklast så och förbannat tråkigt om alla tänkt likadant :)
    Kan tänka mig att det är kunder som Statoil bla som håller lamporna tända hos SAS
    SAS i miljardavtal med Statoil - Affärsvärlden
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×