Avskrapad CVK kod. Problem utomlands?

Diskussion i 'Övrigt' startad av ESSA, 12 Februari 2014.

1. ESSA

ESSA Medlem

Det har pratats om hur man skyddar sina kreditkort mot kopiering/fotografering av kortnummer samt CVV-koden.
    Polisen tipsade om att tejpa för de tre sista siffrorna på baksidan av kortet.

Jag har sedan länge skrapat bort dessa.
    Nu hör jag att det kan bli problem utomlands...

Ser jag framför mig ett USA med kontanter i helgen?
    Har ni stött på patrull gällande dessa siffror om de inte går att läsa?

Fel benämning på koden... CVV kallas den ju för. Kan någon ändra titel tack?

1 person likes this.
  2. Hmm, har inte varit med om att de kollat CVV i USA, däremot så har jag ibland blivit ombedd att uppge de fyra sista siffrorna i kortnumret - MEDANS jag kollar på det :O.

1 person likes this.
  3. mha321

mha321 Medlem

Om jag förstått det rätt (vilket jag antagligen inte har) så ska den koden normalt bara användas vid "card not present". Men jag har någon gång sett den bli nedskriven när online-systemen inte fungerat. Men så länge de är uppkopplade behövs den inte, oberoende av chip eller inte. Däremot är nog *formellt* sett kortet ogiltigt om du skapar bort den.

1 person likes this.
  4. ESSA

ESSA Medlem

Ok tack.
    Hoppas på det bästa att jag slipper behöva visa den.

5. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har kort där den nötts bort... Har aldrig varit ett problem någonstans i världen.

1 person likes this.
  6. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast det är ju praktiskt att ha tillgång till CVV. Använde det så sent som förra veckan när jag stog på en flygplats och ringde för att fixa en ombokning.

7. ESSA

ESSA Medlem

Jag använder den ofta vid internetbetalning. Memorerad givetvis.

8. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok, mina Mastercard och Visa går att nöta, men desto svårare med mitt Amex. Ska man "dremla" det kortet?
    Då är det nog bättre med tejp ändå...?

9. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har själv inte skrapat bort koden, men det låter som ett rätt vettigt tips, även om Bankföreningen tycker annorlunda. Det kanske räcker att göra det på ett kort som man kan använda när man behöver lämna kortet utom synhåll. Typ servitören som springer iväg med kortet.

10. EkstromChris

EkstromChris Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min CVV på mitt Amex har varit bortnött (d.v.s. inte medvetet borttagen) i ett par år, jag har aldrig haft ett problem med det utomland (eller i Sverige).

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!