Senaste nytt

Avskrapad CVK kod. Problem utomlands?

ESSA

Medlem
Det har pratats om hur man skyddar sina kreditkort mot kopiering/fotografering av kortnummer samt CVV-koden.
Polisen tipsade om att tejpa för de tre sista siffrorna på baksidan av kortet.

Jag har sedan länge skrapat bort dessa.
Nu hör jag att det kan bli problem utomlands...

Ser jag framför mig ett USA med kontanter i helgen?
Har ni stött på patrull gällande dessa siffror om de inte går att läsa?

Fel benämning på koden... CVV kallas den ju för. Kan någon ändra titel tack?
 

flybob

Medlem
Hmm, har inte varit med om att de kollat CVV i USA, däremot så har jag ibland blivit ombedd att uppge de fyra sista siffrorna i kortnumret - MEDANS jag kollar på det :O.
 

mha321

Medlem
Om jag förstått det rätt (vilket jag antagligen inte har) så ska den koden normalt bara användas vid "card not present". Men jag har någon gång sett den bli nedskriven när online-systemen inte fungerat. Men så länge de är uppkopplade behövs den inte, oberoende av chip eller inte. Däremot är nog *formellt* sett kortet ogiltigt om du skapar bort den.
 

Chrille

Medlem
Fast det är ju praktiskt att ha tillgång till CVV. Använde det så sent som förra veckan när jag stog på en flygplats och ringde för att fixa en ombokning.
 

Chrille

Medlem
Ok, mina Mastercard och Visa går att nöta, men desto svårare med mitt Amex. Ska man "dremla" det kortet?
Då är det nog bättre med tejp ändå...?
 

ACervin

Medlem
Jag har själv inte skrapat bort koden, men det låter som ett rätt vettigt tips, även om Bankföreningen tycker annorlunda. Det kanske räcker att göra det på ett kort som man kan använda när man behöver lämna kortet utom synhåll. Typ servitören som springer iväg med kortet.
 
Toppen