Senaste nytt

Avreglering av tågmarknaden

JoelG

Medlem
För mig handlar det om att ha koll på de villkor som gäller, vilket jag även anser man bör ha inom flyg. Det är viktigt att veta vad som man har rätt till och inte har rätt till. För mig som reser kanske mer tåg än flyg så är det kanske mer naturligt att jag är mer insatt i de regler som gäller angående SJ och Resplus. Genom detta anser jag mig enklare kunna påverka vilka tåg som jag vill åka vid ev. förseningar och när man har rätt till taxi från stationen etc.

Detta gäller ju även flyg. Där anser jag att det är samma problematik angående om man har rätt till ersättning eller ej. SAS kan hävda att det är extra ordinära omständigheter, och SJ kan hävda att förseningen berodde på extern part (Trafikverket, Veolia Transport etc, självmord, kopparstölder etc). Sen gäller väl det även inom t.ex. Star Alliance att det är det flygbolag som orsakar förseningen som ska boka om resenären till nästa flyg om man har en genomgående biljett?

Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination.
Vad är försent för när du reser med flyg?
 
Last edited:
Vad är försent för när du reser med flyg?

Försent enligt min definition är när jag missar min "connection flight", missar något viktigt som ett affärsmöte eller kommer fram senare än 1 timme kanske.

Men det kan också vara 5min om det innebär att jag får problem på destinationen på grund av förseningen.

På tåg så är det mer än 10 minuter vilket jag anser är snällt. I Korea där jag åker tåg ofta ber dom om ursäkt om tåget är försenat mer än 1min, det anser dom är en betydande försening! Och där går deras snabbtåg var 10-15 minut, och är i princip aldrig försenade mer än max 1-2minuter i dom få fall där det händer.

När det gäller tåg är vi ett U-land!
 

Nemo

Medlem
(...) SAS kan hävda att det är extra ordinära omständigheter, och SJ kan hävda att förseningen berodde på extern part (Trafikverket, Veolia Transport etc, självmord, kopparstölder etc). Sen gäller väl det även inom t.ex. Star Alliance att det är det flygbolag som orsakar förseningen som ska boka om resenären till nästa flyg om man har en genomgående biljett?
(...)
Om du köper en dator på Elgiganten som är trasig, så är det Elgigantens skyldighet att se till att den repareras eller att du får en ny, fungerande dator. De kan inte undslippa ansvar genom att skylla på transportören mellan fabriken och affären, eller tillverkaren, eller programmeraren, eller vilken underleverantör de än har. De har sålt datorn och de har då ansvaret.

Det sjuka i resebranschen är att reseföretagen kan slippa undan genom att skylla på någon annan, på en underleverantör. Då kan man gå ännu längre och inte ha någon anställd överhuvudtaget, utan tvinga de anställda att öppna eget och bli fristående konsulter. Så kan vi ju inte ha det. Om SJ:s tåg inte går så är det SJ:s ansvar att se till att de går. Oavsett om felet ligger hos SJ eller dess underleverantör. Eller vad skriver jag, SJ AB heter det ju. Läs det baklänges.
 
Om du köper en dator på Elgiganten som är trasig, så är det Elgigantens skyldighet att se till att den repareras eller att du får en ny, fungerande dator. De kan inte undslippa ansvar genom att skylla på transportören mellan fabriken och affären, eller tillverkaren, eller programmeraren, eller vilken underleverantör de än har. De har sålt datorn och de har då ansvaret.

Det sjuka i resebranschen är att reseföretagen kan slippa undan genom att skylla på någon annan, på en underleverantör. Då kan man gå ännu längre och inte ha någon anställd överhuvudtaget, utan tvinga de anställda att öppna eget och bli fristående konsulter. Så kan vi ju inte ha det. Om SJ:s tåg inte går så är det SJ:s ansvar att se till att de går. Oavsett om felet ligger hos SJ eller dess underleverantör. Eller vad skriver jag, SJ AB heter det ju. Läs det baklänges.

Sen kanske jag är lite naiv....men jag har större förståelse för att flygbolag som agerar på en global marknad anpassar sina regler efter det globala regelverket (inte att förväxla med att smita från sitt ansvar som vi vet att många gör om det blir förseningar).
Medans SJ agerar på en svensk marknad som ett svenskt bolag, dom har inga andra regelverk att hantera än dom svenska!

Sen så säljer inte SAS biljetter till tex. BA på sin hemsida, dom säljer ibland Codeshare, där representanter finns tillgängliga på destinationen för respektive flygbolag som man kan och skall kontakta vid eventuella problem.
 
Vad jag inte fattar med det här "underleverantör"-snacket är att för SJ vore ju det enklaste för att undvika den kritiken att helt enkelt gå ur Resplus-samarbetet. Så vore det inte alls möjligt att ha garanterade anslutningar mellan deras egentrafik och upphandlad offentligsubventionerad trafik.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Ju mer jag läser i denna tråd desto mer desillusionerad blir jag.

Är det verkligen så enormt krångligt att åka tåg? Detta verkar ju vara helt bisarrt, att man måste ha koll på alla texter på hemsidor, att ingen kan svara, dålig kundservice osv. Inte konstigt att tåget har så dåligt rykte!

Fast de vet kanske om vatten ingår eller inte... ;)
 

Valley

Medlem
Det jag tycker är konstigt i denna story är att du inte skriver om eventuell kontakt med någon personal på tåget som är försenat (X-trafik). Det var inte deras tåg du åkte från Hudiksvall? I såfall förstår jag inte varför du inte fortsatte med detta tåg till Stockholm, då jag förmodar att du steg på ett SJ Snabbtåg.

Som det står så fanns det inte en enda skäl som ansåg att dem skulle hjälpa mig. Skickades hela tiden framåt i kedjan.
Dessutom anser jag inte att det är mitt ansvar att tillbringa 1-2 timmar med att försöka läsa igenom varenda idiotpunkt på SJ hemsida för att förvissa mig om deras reglemente.

Jag köper en biljett av SJ. SJ tar ansvar för det man sålt och slutar skylla ifrån sig. Thats it !
 

Valley

Medlem
………...
Iofs har jag slutat åka tåg då mina 7 senaste tågresor slutade med att 5 av dom blev försenade, och dom två som var i tid var dom enda där eventuella förseningar inte hade spelat någon roll. Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination.

Efter att ha läst här kommer jag att fortsätta flyga......

Amen ! Precis det jag själv upplevt. Och orsaken till att jag inte åker något mer med SJ
 

Nemo

Medlem
Jag är väl medveten om att det finns årskort där SJ Snabbtåg ingår. Och jag är inne på SJs hemsida dagligen. Då jag åker regelbundet tåg på bland annat sträckorna Stockholm-Sundsvall och ibland Stockholm-Borlänge med SJ Snabbtåg så vet jag om att det är EJ tillåtet att åka med dessa tåg på sträckan Stockholm-Uppsala oavsett korttyp, då man ska åka SJ Regional eller SJ Intercity. Detta kan bland annat läsas på följande länk och detta måste ju ändå gälla: SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Årskort

"Reser du med årskort gäller samma regler som för övriga resenärer gällande på- och avstigande vid stationer som enligt tidtabellen endast stannar för påstigande respektive avstigande. "

Edit: Mindes fel angående vad som ingår i årskort. Förutsatte att det gick att köpa årskort utan möjlighet till SJ Snabbtåg, då man kan göra det för månadsbiljetter.
http://www.businessclass.se/forum/sj-sj-prio/435-arskort-guld-sj-2.html#post232663
Glenn E
Jag har haft årskort silver i ett år nu men är lite trött på att åka andra klass.
Jag åker i snitt 3 gånger per månad mellan Stockholm och Göteborg.
Plus att jag åker mellan Stockholm och Södertälje dagligen.
Det går faktiskt att ta snabbtågen för detta också om man har årskort.
Om man som icke-årskortsinnehavare försöker hitta snabbtåg Sthlm-Södertälje Syd så finns inte snabbtåget. Med det gör det i verkligheten. Jag har själv inget aktuellt årskort, men om man har det går det att knappa in kortnumret. Någon som vill testa?
För övrigt litar jag generellt sett mer på bc.medlemmar än slumpmässigt vald personal - personalen har sällan intresset att hålla koll på de olika specialregler som vi på bc.se så älskar att dribbla med.

image.jpg image.jpg image.jpg
 

Glenn E

Medlem
Det går inte att boka snabbtåget mellan Stockholm och Södertälje men när man har årskort behöver man ingen bokning.
Det finns ändå alltid plats eftersom det normalt sett bara går på passagerare i Södertälje.
Man kan ju boka Stockholm - Katrineholm (inkluderat så gratis) om man vill men det är onödigt.

På Göteborgståget är det oftast mest passagerare mellan Katrineholm och Skövde.
 
Last edited:
Toppen