Funcadelic
Medlem
Länken är intressant. Gillar dock inte riktigt denna del:
Vad är det du ogillar med det?
Länken är intressant. Gillar dock inte riktigt denna del:
Jag har för övrigt också gått igenom boardingkortkontrollen två gånger med samma boardingkort då säkerhetskontrollen ville beslagta ett multiverktyg (av det lite större/dyrare slaget som jag inte ville bli av med). Så jag skuttade ut i avgångshallen och lämnade den till min "chaufför" och gick sedan tillbaka in för att bli säkerhetskontrollerad. Jag är ganska övertygad om att vakten bara scannade boardingkortet en gång till för att se att jag fortfarande hade åtkomst till fast track. Men eftersom han troligen kände igen mig kan han ha gjort något annorlunda just den gången.
Länken är intressant. Gillar dock inte riktigt denna del:
Vad är det du ogillar med det?
Att gå igenom kontrollen två gånger lär väl hända tämligen ofta och har inte varit något problem tidigare. Tänk kvarglömd mobil/dator/papper i bilen. Frågan är hur många gånger man kan gå igenom...
Fetstilsmarkeringen var min. Jag tycker inte om när storbolagen kopplar ihop systemen utan att tydligt berätta syftet med insamlingen av data och hur den används. Varför skall exempelvis pressbyrån på Arlanda se en kopia av mitt boardingkort? Amadeus kallar detta säkert att möjlighet att ge service till kunden men jag kallar det marknadsföring och/eller övervakning (som troligtvis inte ger så mycket extra säkerhet i verkligheten).
Vid boarding: "Ursäkta herrn. Jag ser att du köpte Halal-rätten i restaurangen vid gate 10 - kan vi bara få göra en extra säkerhetskontroll i din väska innan du går ombord"
På Pressbyrån: "Aha, du skall åka till Ibiza. Trevligt. Vi har ett erbjudande på preventivmedel för just Ibiza-resenärer (blink, blink)"
Jomen så görs det redan idag.Fetstilsmarkeringen var min. Jag tycker inte om när storbolagen kopplar ihop systemen utan att tydligt berätta syftet med insamlingen av data och hur den används. Varför skall exempelvis pressbyrån på Arlanda se en kopia av mitt boardingkort? Amadeus kallar detta säkert att möjlighet att ge service till kunden men jag kallar det marknadsföring och/eller övervakning (som troligtvis inte ger så mycket extra säkerhet i verkligheten).
Vid boarding: "Ursäkta herrn. Jag ser att du köpte Halal-rätten i restaurangen vid gate 10 - kan vi bara få göra en extra säkerhetskontroll i din väska innan du går ombord"
På Pressbyrån: "Aha, du skall åka till Ibiza. Trevligt. Vi har ett erbjudande på preventivmedel för just Ibiza-resenärer (blink, blink)"
Så jag har svårt att se att det skulle vara någon större säkerhetsrisk om någon lyckades "smita" in.