Senaste nytt

Avkoda 2D streckkoden / QR koden på SAS boardingkortet

ZZZebra

Medlem
Jag har för övrigt också gått igenom boardingkortkontrollen två gånger med samma boardingkort då säkerhetskontrollen ville beslagta ett multiverktyg (av det lite större/dyrare slaget som jag inte ville bli av med). Så jag skuttade ut i avgångshallen och lämnade den till min "chaufför" och gick sedan tillbaka in för att bli säkerhetskontrollerad. Jag är ganska övertygad om att vakten bara scannade boardingkortet en gång till för att se att jag fortfarande hade åtkomst till fast track. Men eftersom han troligen kände igen mig kan han ha gjort något annorlunda just den gången.

Länken är intressant. Gillar dock inte riktigt denna del:

Att gå igenom kontrollen två gånger lär väl hända tämligen ofta och har inte varit något problem tidigare. Tänk kvarglömd mobil/dator/papper i bilen. Frågan är hur många gånger man kan gå igenom...
 

AABack2ARN

Medlem
Vad är det du ogillar med det?

Fetstilsmarkeringen var min. Jag tycker inte om när storbolagen kopplar ihop systemen utan att tydligt berätta syftet med insamlingen av data och hur den används. Varför skall exempelvis pressbyrån på Arlanda se en kopia av mitt boardingkort? Amadeus kallar detta säkert att möjlighet att ge service till kunden men jag kallar det marknadsföring och/eller övervakning (som troligtvis inte ger så mycket extra säkerhet i verkligheten).

Vid boarding: "Ursäkta herrn. Jag ser att du köpte Halal-rätten i restaurangen vid gate 10 - kan vi bara få göra en extra säkerhetskontroll i din väska innan du går ombord"
På Pressbyrån: "Aha, du skall åka till Ibiza. Trevligt. Vi har ett erbjudande på preventivmedel för just Ibiza-resenärer (blink, blink)"
 

AABack2ARN

Medlem
Att gå igenom kontrollen två gånger lär väl hända tämligen ofta och har inte varit något problem tidigare. Tänk kvarglömd mobil/dator/papper i bilen. Frågan är hur många gånger man kan gå igenom...

Eller hur många som kan gå igenom på SAMMA boardingkort?

Om nu någon kommer på någon säkerhetslucka som verkligen går att utnyttja, vänligen posta inte denna utan kontakta Swedavia (?). Enbart om de inte bemödar sig med att svara - eller ber dig dra åt pepparn - tycker jag man ska offentliggöra hålet.
 

ZZZebra

Medlem
Att komma in airside är ju tämligen enkelt, räcker ju köpa en 199-kronorsbiljett med Norsken eller liknande.

Så jag har svårt att se att det skulle vara någon större säkerhetsrisk om någon lyckades "smita" in. Man skall ju passera säkerhetskontrollen och man kommer ju inte att komma ombord. Har även svårt att se att någon frivilligt betalar de ofta hutlösa priserna som är på mat och dryck på Arlanda och andra flygplatser
 

Funcadelic

Medlem
Fetstilsmarkeringen var min. Jag tycker inte om när storbolagen kopplar ihop systemen utan att tydligt berätta syftet med insamlingen av data och hur den används. Varför skall exempelvis pressbyrån på Arlanda se en kopia av mitt boardingkort? Amadeus kallar detta säkert att möjlighet att ge service till kunden men jag kallar det marknadsföring och/eller övervakning (som troligtvis inte ger så mycket extra säkerhet i verkligheten).

Vid boarding: "Ursäkta herrn. Jag ser att du köpte Halal-rätten i restaurangen vid gate 10 - kan vi bara få göra en extra säkerhetskontroll i din väska innan du går ombord"
På Pressbyrån: "Aha, du skall åka till Ibiza. Trevligt. Vi har ett erbjudande på preventivmedel för just Ibiza-resenärer (blink, blink)"

Övervakningspunkten är nog mest ett hittepå från deras sida, för att det ska finnas ett "gott" syfte med det ja. Jag ser helt klart är det i marknadsförings-/analyssyfte, vilket jag personligen tycker är helt ok. På samma sätt som vi vill att SAS ska kunna ge oss en mer personlig service (e.g. CC vet att du alltid vill ha öl+nötter på dina kvällsflygningar mellan Göteborg och Stockholm) vill troligen även Swedavia veta hur olika typer av kunder/tider/flighter påverkar olika shopping-/matbeteenden. Om detta i slutändan leder till att de kan optimera flygplatsen med avseende på gater, restauranger och butiker delar jag gärna med mig av den informationen. Dock, självklart, är detta en personlig preferens.
 

Nemo

Medlem
Fetstilsmarkeringen var min. Jag tycker inte om när storbolagen kopplar ihop systemen utan att tydligt berätta syftet med insamlingen av data och hur den används. Varför skall exempelvis pressbyrån på Arlanda se en kopia av mitt boardingkort? Amadeus kallar detta säkert att möjlighet att ge service till kunden men jag kallar det marknadsföring och/eller övervakning (som troligtvis inte ger så mycket extra säkerhet i verkligheten).

Vid boarding: "Ursäkta herrn. Jag ser att du köpte Halal-rätten i restaurangen vid gate 10 - kan vi bara få göra en extra säkerhetskontroll i din väska innan du går ombord"
På Pressbyrån: "Aha, du skall åka till Ibiza. Trevligt. Vi har ett erbjudande på preventivmedel för just Ibiza-resenärer (blink, blink)"
Jomen så görs det redan idag.
Inget krav att visa boardingkort vid flygplatsbutiker - DN.SE
"butiken Capi, som säljer tekniska produkter på Arlanda, skannar försäljarna resenärers boardingkort när de handlar.
– Då ser vi vart personen ska åka. Eftersom vi även säljer adaptrar kan vi exempelvis erbjuda en adapter som funkar i det landet, säger G.N., säljare på Capi.
"
The airport VAT scam: Retailers told to come clean after being accused of pocketing millions from discounts on duty-free sales | Home News | News | The Independent
 

AABack2ARN

Medlem
Så jag har svårt att se att det skulle vara någon större säkerhetsrisk om någon lyckades "smita" in.

Håller med. Värsta som kan hända är länge köer i säkerhetskontrollerna och att folk kan handla taxfree och sedan gå ut utan att flyga.

Men det KAN ju finnas ANDRA säkerhetsluckor som inte bör offentliggöras...
 
Toppen