AVIOS intjäning med code share

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av ELOS, 4 Mars 2014.

1. ELOS

ELOS Medlem

Hej

Jag skulle bara vilja ha ett förtydligande svar från British Airways experterna här....

Jag har bokat flighter med British Airways i businessclass CPH-LHR-MIA-LAX-HNL där alla segment har British Airways flightnummer men LHR-LAX-MIA-HNL flygs av American Airlines.
    Kommer jag få AVIOS i samma mängd som jag flugit British Airways metal? Om jag förstår de tidigare frågorna kring detta tema rätt så borde jag det.... särskilt stor skillnad blir det om man bokar British Airways första klass eftersom British Airways ger 200 % class bonus med American Airlines bara 150 %.

2. Om allt är bokat som British Airways flightnummer skulle jag gissa det blir så här:
    LAX-HNL och MIA-LAX under British Airways nummer ger 140 Tier Points, och affärsklass Avios bonus som är väl 25%? Hade du bokat det som American Airlines flight hade du fått 210 Tier Points och 50% Förstaklass bonus. Så du tappar väl mer Tier Points än Avios..

Just American Airlines inrikes i USA bör man boka som American Airlines och inte British Airways

3. ELOS

ELOS Medlem

Var kan man boka så segementet LHR-MIA blir British Airways flightnummer och MIA-LAX-HNL blir American Airlines flightnummer och därmed första klass?
    En sakt är ITA MATRIX men vilken online resebyrå fixar detta tekniska grepp?

4. Jag ringer British Airways och bokar via telefonen. Gratis om du är British Airways Guld.. Annars ok med 200kr när man lägger 20 000kr på en resa :)

1 person likes this.
  5. ELOS

ELOS Medlem

OK tack för tipset. Jag är 240 TP från British Airways Guld....

6. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gäller det bara British Airways guld eller alla oneworld emeralds?

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog en BAEC Gold-förmån. Andra ringer lämpligen sitt eget bolag för att boka på motsvarande sätt...

8. Treo

Treo Medlem

Är det viktigt att LHR-MIA har British Airways-nr (blir väl ca 1100 Avios skillnad)? Annars kan du ju försöka boka allt som American Airlines, ibland har jag funnit att det blir billigare:rolleyes:

9. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Antar att MIA-LAX är First då? Om inte så har det ingen betydelse för Tier. Jag har börjat boka via American Airlines.com på amerikanska sidan. Där får man upp en hel drös alternativ och man hittar oftast det man söker, om inte får man ringa.

Last edited: 5 Mars 2014
  10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Problemet med att boka på American Airlines.com är att man inte kan uppgradera TATL med Avios. Om man inte tänker göra det så är det en utmärkt lösning. Dock vill man försöka ha British Airways-flightnummer på alla flighter i EU och American Airlines på alla i USA.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!