Senaste nytt

Avies ut från Hagfors/Torsby

A

Aurora

Guest
Utan att ha satt mig in i vad det är för bolag särskilt mycket, så låter det ju lite märkligt att inte någon av de myndigheter som faktiskt ansvarar för att godkänna och tillåta flygtrafik reagerar!?
Om bolaget är farligt så skall det stoppas utav det skälet och därmed bli inaktuella för en upphandling!

Det skal stort sett et havari - en kräsj - til for att man får konkrete reaksjoner i luftfarten. Det var det som skjedde i Amerika. Så fort man har AOC (tillatelse til att flyga) og flyger etter europeisk minstekrav er det bare "tiltak", "pålagte krav", "framstilt ønske om", "vurderinger gjort" som blir reaksjonene - sjeldent/aldri driftsforbud. Noe som belyser det jeg har nevnt tidligere (i andre forumtråder) hvor jeg nevner at det som er satt som krav fra EASA er "minimumskrav" inte nødvendigvis er strengt nok. At det inte nødvendigvis kan stoppa kritikkverdige luftfartsoperasjoner. Själv om man gjerne vil tro att myndighetene holder orden og luker ut dårlige operatører....
 
Ingen som har noen flere kommentarer om hva FlexFlight er fornoe?
Dansk selskab der arrangerer charterflyvning (PJ), tilbyder Aircraft Management og så har de IATA kode/# – W2/#365.

Jeg tror en stor del af deres forretning er at fungerer som virtuelt billetkontor for små/lokale flyselskaber. Eksempelvis danske ES-air som åbner København-Esbjerg. Samme sag med Sparrow der fløj GSE-BMA.


Fra FlexFlights hjemmeside: Billet Booking - Flexflight

FlexFlight tilbyder ruteflyvninger mellem flere forskellige destinationer rundt om i Europa gennem vores samarbejdspartnere. Hvis du har booket en billet og har spørgsmål bedes du kontakte det respektive selskab direkte:
Kod:
Flexflight

W2 100-199


Sparrow Aviation

W2 300-399


ES-Air

W2 750-759


Myanma Airways

W2 1600-1699


FlyCalima

W2 1800-1899


Avies
W2 2051-2099


Links Air

W2 2300-2399


Air 100

W2 2400-2499


YANAIR

W2 2800-2899

WOW Air

W2 3000-3999



Melilla Airways

W2 4600-4699




Greenland Express

W2 4800-4899


SkyTaxi

W2 5310-5399

Zagrosjet

W2 5400-5499

Snowbird Airlines

W2 5500-5599

VLM Airlines

W2 6100-6149

UM Air

W2 6200-6299

AIS Airlines

W2 6500-6599

Direktflyg

W2 7100-7499

BH Air

W2 7500-7599


AIS Airlines

W2 7600-7999


Novaturas

W2 8000-8999


Rhein-Neckar Air


W2 9200-9299




Karinou Airlines

W2 9300-9399


AIS Airlines


W2 9500-9599
 

Valley

Medlem
Eftersom Avies finns med på Flexflights lista kan man rent hypotetiskt tänka sig att det trafiken fortfarande kommer köras med dem ?
 
Jag såg tråden idag och min första tanke är "ValuJet All Over Again!" Tyvärr är jag pessimistisk och får nog säga att ett bolag som drabbas av den ena incidenten efter den andra, framförallt med olika tekniska fel såsom hydraulikbortfall - med största sannolikhet kommer att råka ut för ett haveri. Precis som med ValuJet.

Det bolaget hade 14 gånger sämre säkerhetsstatistik än sina konkorrenter och var först inblandat i olika incidenter - rekordet nåddes dock mars-maj 1996 med en nödlandning/oplanerad landning varannan dag. D.v.s varannan dag var en VJ-flight tvungen att genomföra en oplanerad landning p.g.a tekniska problem (t.ex hydraulikbortfall). 1995 förstördes en DC-9 då en motor totalhavererade och skar av bränsleledningarna vilket orsakade svår brand i stjärtpartiet (dock kunde alla ombord evakueras). Sedan tog sagan slut den 11 maj 1996 i Everglades då ValuJet 592 kraschade tre minuter efter att piloterna noterat brand i kabinen.

Orsaken var då olämpligt inlastade syrgasgeneratorer (som VJ inte var certifierade att frakta) och de aktiverades vid take-off. Planet var således förlorat när det lämnade banan och när piloterna slutligen märkte problemet (först elbortfall, därefter skrik från kabinen om brand) tog det endast tre minuter innan kontrollen förlorades.

Avies verkar vara inne på samma linje som VJ. Inget ordentligt underhåll, eltejpsmetoden, flygning med olika tekniska fel (som dock godtas enligt MEL) och lite oplanerade landningar här och där. Naturligtvis ingrips det inte sålänge bolaget lyckas upprätthålla en viss minimistandard. ValuJet kunde också fortsätta, inte ens "oplanerad landning varannan dag" med åtföljande incidentrapport var någon anledning att grounda bolaget.... :mad:

Nu kanske jag tar i när det gäller Avies men trådarna om nämnda bolag ger mig mycket dåliga vibrationer. Rent generellt är det ju så att bolag som slarvar med underhållet och drar på sig olika incidenter och tekniska fel som föranleder nöd- eller säkerhetslandningar också är de som ligger i haveririskzonen. Förr eller senare råkar en maskin ut för något svårare tekniska fel som piloterna inte lyckas reda ut.

Jag hade definitivt inte flugit med detta bolag. Jag är inte så sugen på att spela rysk roulette med olika alternativ såsom "hydraulikbortfall", "elektriska fel" (kan ju leda till brand!) eller "motorbortfall".

Det är som med Aviation Herald, ser man att ett bolag får ständiga problem med t.ex motorerna (som andra bolag som använder samma motorer inte har) är det en varnande indikator. Nu är det visserligen RIP för det bolaget men jag hade t.ex sett upp med Vladivostok Avia (RIP som sagt var) då de tydligen verkade ha för vana att stänga av motorer p.g.a tekniska fel (andra operatörer av PS-90A-motorerna slipper denna ständiga procedur).

Nu har jag inte kollat upp om Avies har "prenumeration" på Aviation Herald men finns de med där med ett gäng incidenter är det skäl att se upp.

Edit: Apropå AV Herald - man får ju läsa kritiskt, ett bolag med 500 maskiner återfinns oftare än ett med 5 maskiner. Vad jag syftar på är dock onormala fall, d.v.s när det sker mystiskt många incidenter med ett litet bolag.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Enl nyhetssändning DI idag finns fortfarande klart säkerhetsrelaterade brister hos Avies. Som hördes vara av upprepad karaktär. Trots detta vinner man upphandlingar i Sverige. Man ville dock poängtera att alla tillstånd mm som krävs för inrikesflygningar i Sverige var uppfyllda av Avies
Skönt att veta vad upphandlande myndighet prioriterar, förutom - kanske - lägsta pris.

Kanske man skulle nosa upp upphandlingen och läsa igenom villkor och anbud :)
 
A

Aurora

Guest
Skönt att veta vad upphandlande myndighet prioriterar, förutom - kanske - lägsta pris.

EXACT - og dette synes jeg også er viktig å ta med seg i de andre sakene jeg har forsøkt å belyse. Det hva gjelder andre "fulflyg"-bolag rundt om i europa (ikke bare skandinaviske). Man skal inte ha en blind tro på at myndighetene har 101% ordnung i sine saker. Mye som tillates som antakeligvis inte burde varit tillatt. "Men det går jo bra" .... til det inte gjør det....
 

bossefin

Medlem
Har flugit ett antal gånger med Avies till Mora från ARN. Även om jag som lekman upplevde maskinen som något sliten så såg jag ingenting som gjorde mig orolig vid de tillfällena. Däremot så började jag dra öronen åt mig när rapporterna om incidenter ramlade in lite väl ofta. Efter de senaste turerna och läsningen av Haverikommissionens rapport har jag beslutat att inte tillåta min personal (som numer åker upp till Mora oftare än jag) att flyga Avies. Fast det var ju ändå rätt charmigt när kaptenen efter säkerhetsgenomgång tillägger "...and in the back we have some coffee and kanelbullar I bought in the konditori in Sveg - please help yourself".
 
Toppen