Senaste nytt

Avies ut från Hagfors/Torsby

agehall

Medlem
Vi citerar vad Statens Haverikommission skriver om Avies:

Det system som operatören skapat, vilket således ligger utanför
regelverket, i det uttalade syftet att minska risken för att flygplan ska
bli stående på marken är ur säkerhetssynpunkt anmärkningsvärd. Det
är vidare något förvånande att tillsynsmyndigheterna inte noterat - och
påtalat - detta vid de verksamhetskontroller som företagits.

För den som har lite vana att läsa myndighetsprosa är det här ett mycket kraftfullt uttalande av kritik.

Översatt till ren svenska för de som inte är vana vid myndighetsspråk:

Hur i helvete kan någon med hjärna ta in denna operatör!? De är livsfarliga!
 

Valley

Medlem
Jag tycker att det är tandlöst redan att man inte kan avbryta nuvarande avtal när de bevisligen saknar, eller åtminstone har alldeles för lite av, traditionellt västerländskt flygsäkerhetstänk,
Att de sedan dessutom kan vinna nya kontrakt i konkurrens med 32 andra flygbolag är inget annat än en stor skandal.

Är väl detta som är det stora problemet vid offentliga upphandlingar.
Råder en mycket stor inkompetens bland de ansvariga med dåliga underlag (kravspecifikationer) som följd. Funderar ibland på om man inte vågar ställa krav.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Nemo

Medlem
Sverige: Trafikverket ska bli beställarorganisation-projektchef - Sweco - Analysguiden
(SIX) Svenska Trafikverket vill bli en beställarorganisation. "Vi ska vara de bästa beställarna som ska tala om vad vi vill göra. Leverantörerna ska tala om hur vi ska göra det."
Det säger Trafikverket-direktören Per Sjöstrand, chef för verksamhetsområde Stora projekt.
Egenkontrollen måste framöver stärkas i konsultbranschen (...)

Det låter som om Trafikverket säger "ordna ett flyg, fixa kontrollen själva, så är vi nöjda".
 

mha321

Medlem
Är väl detta som är det stora problemet vid offentliga upphandlingar.
Råder en mycket stor inkompetens bland de ansvariga med dåliga underlag (kravspecifikationer) som följd. Funderar ibland på om man inte vågar ställa krav.
När jag hjälpte till med en upphandling för några år sedan så ströks många av de krav som jag och mina kollegor satt upp med argument AB typen "det kravet kan leverantörerna tycka är jobbigt" och "om den står kvar riskerar vi att få färre anbud".

Min åsikt att det *ska* vara jobbigt och att vi faktiskt inte *ville* få in anbud från de som inte kan leverera efter våra behov blev det inte mycket gehör för.

Nu handlade det om it system och inte flyg. Ett skitsystem som saknade essentiell funktionalitet, och dom användarna hatade. Men inköpskostnaden up front var låg (vi ska inte tala om totalkostnaden dock...)

Men det säger en del om hur offentlig upphandling ofta hanteras.
 
När jag hjälpte till med en upphandling för några år sedan så ströks många av de krav som jag och mina kollegor satt upp med argument AB typen "det kravet kan leverantörerna tycka är jobbigt" och "om den står kvar riskerar vi att få färre anbud".

Min åsikt att det *ska* vara jobbigt och att vi faktiskt inte *ville* få in anbud från de som inte kan leverera efter våra behov blev det inte mycket gehör för.

Nu handlade det om it system och inte flyg. Ett skitsystem som saknade essentiell funktionalitet, och dom användarna hatade. Men inköpskostnaden up front var låg (vi ska inte tala om totalkostnaden dock...)

Men det säger en del om hur offentlig upphandling ofta hanteras.

Poängen stämmer dock ändå. Många upphandlingar ger kasst resultat och sen klagar man på bolget, när man faktiskt borde klaga på den som gjort upphandlingen. Man måste ställa korrekta och välformulerade krav. Att bolaget inte ska få anmärkningar av havkom känns som en självklarhet, men tydligen inte...
 

Pho

Medlem
Utan att ha satt mig in i vad det är för bolag särskilt mycket, så låter det ju lite märkligt att inte någon av de myndigheter som faktiskt ansvarar för att godkänna och tillåta flygtrafik reagerar!?
Om bolaget är farligt så skall det stoppas utav det skälet och därmed bli inaktuella för en upphandling!
 

Valley

Medlem
Ingen som har noen flere kommentarer om hva FlexFlight er fornoe?

Försökt nosa igen. Men jag kan då inte finna någon som helst information av vikt.

Men det man kan hitta på flygplatsens hemsida ger lite rysningar.
Pressmeddelande från Trafikverket om nästa flygupphandlingsperiod - Torsby Flygplats AB

Som jag tolkar det så ingick detta i en större upphandling. Och då är den stora frågan. Torsby/Hagfors slänger till sist ut Avies. Men hur i hela H.... kan Avies fortfarande få del av kakan ?
Är det jag som är korkad här ? :mad:
 

Alf

Medlem
Försökt nosa igen. Men jag kan då inte finna någon som helst information av vikt.

Men det man kan hitta på flygplatsens hemsida ger lite rysningar.
Pressmeddelande från Trafikverket om nästa flygupphandlingsperiod - Torsby Flygplats AB

Som jag tolkar det så ingick detta i en större upphandling. Och då är den stora frågan. Torsby/Hagfors slänger till sist ut Avies. Men hur i hela H.... kan Avies fortfarande få del av kakan ?
Är det jag som är korkad här ? :mad:

Onekligen en märklig upphandling. Det kan ju inte vara så att Torsby/Hagfors kan slänga ut Avies, utan det kan ju bara Trafikverket göra som har kontraktet med Avies. Skulle Trafikverket slängt ut Avies från Torsby/Hagfors hade dom ju varit diskvalificerade även för andra flygplatser och det är dom tydligen inte, tyvärr.
 

Valley

Medlem
När staten är med med ekonomiska garantier har jag på känn att man inte riktigt vill/vågar bry sig om annat än pengar. Ju lägre ekonomisk risk desto bättre.
I de upphandlingar vi jobbar med har vi alltid med villkor som ger rätt att omedelbart bryta avtalet om man bryter mot grundläggande regler och villkor. Gäller även ev. anlitade underleverantörer. Och har man misskött sig är det även förknippat med skadeståndskrav för framtida merkostnader.

Skulle inte förvåna mig om en sådan upphandling innehåller mer om miljöfrågor (sopsorterar ni på era kontor, använder ni biologiskt kaffe i era kaffemaskiner, mm. Trista här att det är tyvärr verklighet med sådana punkter) än om säkerhet.
 
Toppen