Senaste nytt

Avies ut från Hagfors/Torsby

A

Aurora

Guest
En at dom enda får flyga Sveg-Arlanda! Har så lyst att flyga til Sveg, men så lenge Avies fortsetter å operere den ruta.... Nope.

Googlade (is that even a word in sweden? haha) lite: Airline Partners - Flexflight
Her är ju även Avies listad? Och SkyTaxi + en rekke flygbolag jag anser som mindre tillitvekkende.

FlexFlight ser inte ut til att ha ngra flyg selv, med mindre dom flyger Cessna Citation mellom Hagfors og Arlanda?!
Explore our fleet - Flexflight

Jag tror kanskje FlexFlight vil få en av sine "operatører" fra listan Airline Partners - Flexflight til att operere rutan?
Kanskje polske SkyTaxi som flyger for Nextjet på TOS-LLA-OUL ? For et sammensurium av tull og vas! At man inte kan ha én operatør som har fasta ansatte och svensk (eller skandinavisk) reggade flygplan!
 

fred80

Medlem
Det värsta tycker jag är att Avies är kvar överhuvudtaget = Vinner två linjer. HUR tänker Trafikverket här???? Det där måste ju vara det mest dysfunktionella verk vi har idag...

Jag frågade Trafikverket via deras FB sida och fick följande svar:

"Hej! Skulle vilja höra en förklaring till hur ni kan ge Avies som har dömts ut av haverikommissionen, nytt förtroende att flyga Arlanda-Sveg? Tänker ni inte på flygsäkerheten när ni gör era upphandlingar eller går priset före allt?
Trafikverket

Hej Fredrik!

Trafikverket ansvarar för den långsiktiga planeringen av transportsystemet för alla trafikslag. Vad gäller luftfarten så har vi även en del specialuppdrag, till exempel interregional trafik.

  • Vid upphandlingar av sådana sträckningar som du nämner så lutar vi oss mot lufttrafikförordningen som säger att vi endast får ställa proportionerliga krav. I praktiken betyder det att vi ställer samma krav som andra myndigheter, exempelvis Transportstyrelsen.

    Ett utlåtande från Haverikommissionen är inte skäl nog för att vi ska få bryta kontraktet. För det krävs att företaget bryter mot något av de krav som finns i avtalet. Kravet ligger i det här fallet på tillstånden som alltså andra myndigheter ansvarar för.

    Vänligen
    Viktor, Kundtjänst"
 

Johan_G

Medlem
Hoppsan Kjerstin, Avies verkar ju inte vara riktigt kloka. Jag höll på att flyga med dom förra året men det blev inte så och det kanske var lika bra det.
 

fcx

Medlem
Vi citerar vad Statens Haverikommission skriver om Avies:

Det system som operatören skapat, vilket således ligger utanför
regelverket, i det uttalade syftet att minska risken för att flygplan ska
bli stående på marken är ur säkerhetssynpunkt anmärkningsvärd. Det
är vidare något förvånande att tillsynsmyndigheterna inte noterat - och
påtalat - detta vid de verksamhetskontroller som företagits.

För den som har lite vana att läsa myndighetsprosa är det här ett mycket kraftfullt uttalande av kritik.
 

Valley

Medlem
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att när Avies vann upphandlingen så hade man inga plan.

Och Transportstyrelsen resonemang är bara patetiskt. Självklart skall det som krav i en upphandling finnas med att man vid brott mot gällande bestämmelser skall kunna bli utslängd pronto
 
A

Aurora

Guest
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att när Avies vann upphandlingen så hade man inga plan.

Och Transportstyrelsen resonemang är bara patetiskt. Självklart skall det som krav i en upphandling finnas med att man vid brott mot gällande bestämmelser skall kunna bli utslängd pronto

Trafikverket virker å si: "Vi flytter bare ansvaret til ngn andra". Håpløst :(
 

Xilan

Medlem
Det är tandlöst att den svenska myndigheten (Transportstyrelsen) som skall övervaka att flyget är säkert inte kan stoppa AVIES flygningar i Sverige när man misskött sej tidigare. Det räcker att ha ett operativt tillstånd från landet man är registrerad i för att det skall gälla. Men det är bara att se till att undvika bolaget.

Jag tycker att det är tandlöst redan att man inte kan avbryta nuvarande avtal när de bevisligen saknar, eller åtminstone har alldeles för lite av, traditionellt västerländskt flygsäkerhetstänk,
Att de sedan dessutom kan vinna nya kontrakt i konkurrens med 32 andra flygbolag är inget annat än en stor skandal.
 
Toppen