Avgift för att gå med i One World?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Impendill, 14 Maj 2014.

  1. Impendill

    Impendill Medlem

    Hej!

    Jag ska flyga Business class med Cathay Pacific i sommar och är ännu ej med i deras program.
    Som jag förstod det är det inte kostnadsfritt.

    Vilket flygbolags bonusprogram bör jag välja?

    Jag ska göra 2 resor inom Asien med Cathay.

    Tack
     
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    British Airways Executive Club är extra bra som svensk om man t.ex. kombinerar med ett Co-branded Visakort. Annars är American Airlines AAdvantage heller inte så dumt. Allt beror förstås på vad du ska använda intjänade miles till.

    Sist men inte minst, det är GRATIS att bli medlem på One World.
     
  4. Cathay Pacific/Dragonair har två olika bonusprogram. Ett är AsiaMiles och ett annat är The Marco Polo Club.
    AsiaMiles är gratis men det ger ingen status, medans medlemskap i The Marco Polo Club kostar men det ger status. (dock man brukar få inbjudana av gratis medlemskap till The Marco Polo Club när man har flugit mycket med Cathay Pacific/Dragonair och krediterat till AsiaMiles, enligt FlyerTalk)

    Jag vill inte märka ord, men att bli medlem på oneworld kostar en hel del då måste flygbolaget uppfylla många krav att bli oneworld member airlines. Däremot brukar det vara gratis att bli medlem på oneworld flygbolags bonusprogram (förutom på The Marco Polo Club samt Qantas Frequent Flyer för boende i Australien/Nya Zeeland).
     
    Last edited: 14 Maj 2014
    1 person likes this.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Que?
     
  6. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick en inbjudan till ett gratis medlemskap när jag flög first MXP-HKG på AAdvantage-poäng. Men det kan ha varit ett resultat av att jag diskuterade min böjelse för frequent flying program med flygvärdinnorna:eek: Men man ska ju minst ha 4 ben för att kvala till grundnivån om jag minns rätt.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag missade att det var just Cathay Pacifics Marco Polo det syftades på. Det jag menade var att det är gratis att bli medlem i både BAEC och AAdvantage och så vitt jag vet flertalet andra OW-medlemsprogram sålänge man finner sig att starta på basnivå.

    Om det handlar om att få status utan att ha flugit ihop den är det ju en helt annan sak. Då är enda "gratisvägen" min familj har råkat på utan vare sig betalning, motkrav eller statusmatchning ironiskt nog min sambos nya Cathay Pacifics Marco Polo Diamond. Det fick vi gratis från AmEx.
     
    1 person likes this.
  8. Treo

    Treo Medlem

    För att anknyta till andemeningen i trådstarten (och bortse från ev syftningsfel m m):

    - Det är som nämnts gratis att gå med i de flesta bonusprogrammen.
    - Oftast tjänar man mest poäng om man krediterar poängen till det program som tillhör flygbolaget man faktiskt tar.

    Så vilket program du ska gå med i (vilket du givetvis ska göra, minst ett!) beror på framtida resmönster.
    BAEC är bra "allround" för för den som reser med British Airways åtminstone ibland, Finnair kan ha sina fördelar om man tänker sig resa mycket via Finland (200 % intjäning i egen business). American Airlines har sina Elite Status Challenges som gör att man för en ganska billig peng kan få status snabbt.
    Diskussionerna om tillgång till bonusplatser etc är en annan fråga.:rolleyes:

    Själv skulle jag nog bara välja Marco Polo-programmet om jag tänkte mig att resa mycket med Cathay Pacific och väldigt väldigt lite med europeiska bolag.
     
  9. Jag känner en bekanta i Hong Kong som har The Marco Polo Club Diamond.
    Enligt honom är bästa förmånen "Guaranteed Economy Class Seat" fram till 24 timmar före avgång. (Han reser enbart i Economy class. Stackare...)
    Så länge det fanns plats i billiga bokningsklassen (t ex V klass) på en av flygsegmenten kunde han få det priset för tur och retur och applicera Seat Guarantee.
     
    1 person likes this.
  10. remymartin

    remymartin Medlem

    Det är bra att komma ihåg att både BAEC och AAdvantage (fr.o.m.) iår kräver 4 segment på egen metall per år för att nå / hålla status. AY Plus gör inte det, men funkar bäst med egen metall (200% i J). AY Plus är urusel för redemptions, men relativt lätt för status (i J). AAdvantage är lika lätt/jobbig i J men bäst i Y och BAEC är relativt lätt i J om man bara flyger minst 4 flyg med British Airways.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×